Са изградњом прототипа летелице Ту-144 започето је 1965. године. Две године пре тога Централни комитет Комунистичке партије Совјетског Савеза и Савет министара донели су уредбу о прављењу суперсоничног авиона са четири млазна мотора. За главног конструктора одређен је Алексеј Тупољев, док је за опште управљање одређен његов отац, легендарни Андреј Тупољев.
Међутим, ни конкуренти нису губили време. Крајем 1967. године одржана је презентација британско-француског „Конкорда“. Према писању тадашњих совјетских медија, летелица је имала превише техничких проблема. Американци су такође рекламирали „Боинг-2707“. Представили су га као летелицу која ће летети брже од свих и примати највише путника.
У међувремену, у граду Жуковски у Московској области Руси састављају Ту-144. Задатак је да се летелице вине у небо до краја 1968. године. До 20. децембра исте године Ту-144 био је спреман за полетање, али временски услови нису омогућавали да се то и реализује. Последњег дана 1968. године време се мало побољшало и лет је одобрен. Авионом је управљала посада на челу са Едуардом Еланом, и након два круга у ваздуху летелица се успешно приземљила.
„Ружни авиони не лете“
„Конкорд“ је полетео тек два месеца након тога. Уследиле су оптужбе на рачун Совјетског Савеза да су Совјети наводно „прекопирали“ европску летелицу. Отац и син Тупољеви су, наравно, користили све доступне информације, али су радили на пројекту потпуно самостално.
Ту-144 је спој оригиналног дизајна и више конструкторских решења. Без обзира на импресивне димензије и тежину, изгледао је као лака летелица. Авион се одликовао и лепотом дизајна, а Андреј Тупољев је често говорио да „ружни авиони не лете“.
Ту-144 био је први путнички авион на свету, који је пробио звучну баријеру на надморској висини од 11.000 метара. То се догодило 5. јуна 1969. године. Годину дана након тога направљена је још једна симболична прекретница – „тупољев“ је извео лет на висини од 16.300 метара брзином 2.150 километара на час.
Упркос томе што је авион по многим карактеристикама био далеко испред свог времена, брзо је окончао „каријеру“ – само седам месеци након што је почео да лети (1. јуна 1978. године).
Непосредни разлог био је пад експерименталне летелице 23. маја 1978. године, док се 1973. године догодила несрећа на авио-салону у Француској.
Укупно је направљено 16 авиона Ту-144. „Тупољев“ је извео свој последњи лет 1999. године. Летелица, лепог и грациозног дизајна, налик на огромну птицу, постављен је као споменик у Жуковском.
Прочитајте још: