Први комерцијални лет „Ер Србије“, после укидања ванредног стања, полетео је данас за Цирих са београдског аеродрома „Никола Тесла“. За тај град су одлетела 33 путника, који су морали да носе заштитну опрему и да у авиону седе удаљени једни од других. Путницима који нису имали негативан тест на корону, речено је да ће ићи на тестирање када буду слетели.
Мере у авионима „Ер Србије“
У саопштењу за јавност „Ер Србије“ наводи се да је на свим летовима те авио-компаније обавезно ношење маски за лице током лета и да ће авиони свакодневно бити дезинфиковани.
Маске су обавезне и за чланове посаде и за путнике, који могу да се заштите и додатном опремом, попут рукавица и визира, што није нужно.
Главни уредник ваздухопловног портала „Танго сикс“ Петар Војиновић сматра да су предузете мере поуздане, али предочава да ЕУ није издала обавезујућу регулативу за обезбеђивање аеродрома и летелица за овај део Европе.
„У овом случају, Европска комисија је препоручила свим авио-компанијама и аеродромима да примене много драстичније мере, али то није обавезно. Зато су маске обавезне, а рукавице нису“, објашњава за Спутњик Војиновић.
Физичка дистанца није обавезна
Он додаје да ни раздвајање путника није обавезно, што значи да средња седишта неће нужно бити празна, али сматра да ће, докле год за то има места, путници по савести поштовати раздаљину.
Наш саговорник прогнозира да дистанцирање путника неће бити обавезно ни када се њихов број повећа, зато што би то био јак економски ударац за авио-компаније.
Како се у саопштењу „Ер Србије“ још напомиње, услуга на лету је поједностављена, тако да контакти буду минимални. То значи да нема часописа, брошура ни кетеринга. Служи се само вода. Храна ће поново бити послужена 6. јуна на летовима „Ер Србије“ за Њујорк.
„Кабинско особље неће ићи регуларно кроз кабину, већ ће се храна делити на улазу. Путници неће смети да у групама иду ка тоалету, односно, да праве ред испред. Такође, филтери за пречишћавање ваздуха у ербас авионима функционишу прилично ефектно и у нанометарским величинама задржавају чак и вирусе“, тврди Војиновић.
Квалитетна вентилација
Ербас авиони „Ер Србије“ опремљени су ваздушним ХЕПА филтерима, којима се контролише проток, поновна циркулација и пречишћавање ваздуха. Код АТР авиона је уведена посебна процедура која омогућава максимално циркулисање ваздуха.
„Ако се у просечној згради или просторији ваздух мења три или четири пута у току једног сата, у авионима се то дешава 20 и више пута за то време. Имамо и то да се 50 одсто ваздуха свакако избацује напоље, тако да је циркулација заиста екстремно велика“, истиче Војиновић.
Он додаје да у авиону није забележен ни један случај заразе вирусом корона и подвлачи да су, иако ништа није апсолутно безбедно, предузете мере адекватне и да неке рестриктивније нису потребне.
„Желимо још једном да уверимо наше путнике да смо предузели и применили све неопходне мере, у складу са највишим безбедносним и хигијенским стандардима, као и упутствима надлежних домаћих и међународних регулаторних тела“, изјавио је Данкан Нејсмит, генерални директор „Ер Србије“, пише у саопштењу.
Он је позвао путнике да редовно прате вебсајт те авио-компаније, као и налоге на друштвеним мрежама, да би увек били у току са мерама које „Ер Србија“ предузима.
Правила за укрцавање
У току боравка на аеродрому „Никола Тесла“ у Београду обавезно је ношење заштитних маски.
У складу са упутствима тог аеродрома, путници „Ер Србије“ тамо треба да дођу најкасније три сата пре полетања, а на терминал ће да улазе само преко Улаза 2, пише у саопштењу.
За поједине путнике уведене су погодности. Сви путници старији од 65 година имаће приоритет при пријави на лету, без накнаде, а породице које се пријављују на лет то ће моћи да учине путем наменских шалтера.
Времена отварања излаза за укрцавање су измењена, па ће сада за летове који се обављају авионима типа АТР гејтови бити отворени 70 минута пре полетања.
За летове који се обављају ускотрупним авионима, излази за укрцавање ће бити отворени 95 минута пре полетања, а за летове који се обављају широкотрупним авионима, излази ће бити отворени 120 минута пре планираног времена полетања.
Цене више за 20 одсто
Пошто је број летова драстично мањи, а потражња већа него иначе, цене карата су порасле. Војиновић тај потез сматра логичним, али не и дугортрајним и коначним.
„Посебно првих неколико недеља, потражња ће бити већа, па ће „Ер Србија“ и друге авио-компаније да повисе цене авио-карата за до 20 одсто. На пример, у случају „Ер Србије“, карте ће бити скупље на летовима за Њујорк, али то је очекивана ситуација“, оценио је Војиновић.
Тренутна организација летова
„Ер Србија“ је саопштила да ће у периоду од 21. маја до 14. јуна организовати ограничени број летова до аеродрома Лондона, Франкфурта, Цириха и Беча. За Цирих ће данас бити укупно три лета, као и два за Франкфурт.
Од 29. маја, та авио-компанија почеће поступно да обнавља летове до појединих дестинација у региону, као што су Љубљана, Подгорица, Тиват, Сарајево, Бањалука и Скопље.
У „Ер Србији“ кажу да су већ у продаји и карте за Париз и Амстердам, за летове од 31. маја. Од тада до 14. јуна предвиђен је један лет недељно.
Та авио-компанија обновиће и комерцијалне летове до Њујорка 6. јуна, а од 13. јуна број прекоокеанских летова биће повећан на два недељно.
Уколико ограничења путовања у Европској унији буду укинута од 15. јуна, број летова у путничком авио-саобраћају биће повећан.
Повратак у нормалу 2024. године
„Када свака земља буде регулисала своју епидемиолошку ситуацију видећемо да ће, у пракси, све бити исто, осим тога што ће сви морати да носе маске и што ће детаљи које сам поменуо морати да се примењују“, сматра Војиновић.
Он додаје да ће путници моћи да поново путују на већину дестинација за највише два месеца, али да ће број летова бити мањи, у складу са епидемиолошким ситуацијама земаља у које се путује и економском ситуацијом авионских и туристичких компанија.
Због тога прогнозира да ће се авио-превоз потпуно вратити у нормалу тек 2023. или 2024. године.