00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
17:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
21:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
20:30
30 мин
МОЈ ПОГЛЕД НА РУСИЈУ
21:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери

Вожња по тротоару, кацига, само пунолетни: Шта би нови закон могао да предвиди за тротинете

CC0 / пиксабеј / Тротинет
Тротинет - Sputnik Србија
Пратите нас
Закон о безбедности саобраћаја требало би да буде измењен до краја године, чиме би вожња електричних тротинета напокон била регулисана. Кретање возилом по коловозу могло би да буде забрањено, а највећа дозвољена брзина ограничена на 10 километара на сат. Разматра се и обавезно ношење кацига, као и то да ли ће тротинете моћи да возе и малолетници.

Да електрични тротинети, који су у Србији популарни већ дуже од годину дана, нису шала, показује случај од 11. августа, када је у Нишу таксиста оборио дванаестогодишњег дечака који је возио двоточкаша на струју. Срећом, он је само лакше повређен. Измена Закона која би могла да спречи такве ситуације планирана је за крај године, иако у радној групи за израду има несугласица.

Закон о електричним тротинетима до краја године

Саветник директора Агенције за безбедност саобраћаја и члан радне групе за израду Закона о безбедности саобраћаја Милан Илић рекао је за Спутњик да ће, према досадашњим дискусијама, тротинети највероватније бити забрањени на коловозу. Највећа брзина кретања могла би да буде од седам до 10 километара на сат, како би била усклађена са брзином кретања пешака.

С тим се не слаже директор Комитета за безбедност саобраћаја и члан радне групе Дамир Окановић, који сматра да тротинетима није место на тротоару, јер се они развијају из дана у дан и постају све бржи. У свету постоје тротинети који достижу брзину и до 150 километара на сат, а на нашем тржишту могу да се купе они који иду чак до 100.

„Уколико пропишемо да се тротинети крећу тротоаром, али уз ограничење брзине од седам километара на час, поставља се питање ко ће и на који начин мерити брзину кретања тротинетиста на тротоарима. Такође, ако дозволимо да се тротинети крећу тротоарима, то значи да сваки пут када излазите из зграде, продавнице или кафића морате добро да погледате да не наиђе тротинет“, истиче Окановић.

Извесно је да ће тротинети морати да имају исправне кочнице, светлосно-сигналне уређаје и то спреда бело, а позади црвено светло, као и звонце.

Малолетници у вожњи

Узраст деце која ће моћи самостално да управљају електричним тротинетима и даље се процењује, као и то по којим површинама ће моћи да возе. Ти прописи могли би да буду слични онима за кретање бициклима.

„Мислим да деца испод 14, чак и 16 година не би требало да учествују у саобраћају возећи тротинете, јер то нису тротинети на којима се дете одгурује и од малих ногу учи да њима управља. То су тротинети који имају јаке батерије и на тржишту постоје они који могу да развију велике брзине“, сматра Илић.

Пре него што се утврди ко ће и по којим условима моћи да управља тротинетима, Окановић сматра да мора да се дефинише којој ће категорији возила они припадати.

„Имајући у виду да сада на тржишту имате тротинете који се крећу брзином од 100 километара на час, а то је брзина која чак не одговара мопеду већ мотоциклу, поставља се питање да ли ћемо такав двоточкаш класификовати као мотоцикл или електрични тротинет. Ако прихватимо да је, условно речено, све што има два точкића на једној дасци тротинет, онда ћемо имати проблем“, наглашава Окановић.

Могуће и регистровање

Прописи за електричне тротинете биће налик оним у земљама ЕУ које имају сличне саобраћајне услове као Србија. На које земље ће се Србија конкретно угледати по том питању још није одлучено, али се на састанцима радне групе помињала Словенија, јер нам је најприближнија по менталитету и уређености саобраћајница.

„У неким земљама се иде до тог нивоа да се та возила региструју. Код нас се то разматра. Видећемо шта је неопходно, а шта ћемо оставити за будућност“, предочио је Илић.

Због разноликог терена и другачијих услова у саобраћају у различитим деловима земље могуће је да ће, након доношења Закона, неке прописе засебно доносити и локалне самоуправе, како би били у складу са подручјем у ком треба да се примене.

Статистика о незгодама не постоји

Пошто електрични тротинети нису регулисани Законом, статистика о незгодама и несрећама у којима су учествовали не постоји. Према Илићевим речима, за сада није било већих инцидената, али их очекују јер је тих возила све више, па ће активности да се њихово кретање уреди бити појачане.

Доношење прописа одужило се због пандемије вируса корона, усклађивања са директивама из ЕУ, али и због тога што је тешко ускладити правила о управљању возилом које је до јуче ишло 10, а данас иде и до 150 километара на сат.

Из Агенције за безбедност саобраћаја апелују на грађане да се у саобраћају понашају одговорно, да поштују постојеће прописе, као и препоруке о управљању електричним тротинетима док Закон не буде готов, а посебно на родитеље, којима саветују да деци не купују двоточкаше на струју.

Прочитајте још:

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала