С обзиром да ускоро треба да се конституишу нови парламент и нова већина, те да се одлазећа црногорска Влада налази у некој врсти „техничког“ мандата, сваки покушај увођења ванредног стања од стране предсједника Мила Ђукановића под изговором борбе против корона вируса у периоду интерегнума био би у најмању руку споран.
Одлука о ванредном стању била би дефакто покушај државног удара
Имајући у виду расположење народа и међународне заједнице, такав покушај би у овом моменту имао веома озбиљне и несагледиве последице - али првенствено према онима који би покушали да такве одлуке донесу, каже Дамјановић за Спутњик.
За Дамјановића постоји велико питање да ли Влада таквог легитимитета која је изгубила изборе може уопште да уведе ванредно стање, али истовремено он нема дилему да би један такав покушај - „дефакто био и покушај државног удара“.
Из Кабинета предсједника државе Мила Ђукановића медијима нијесу одговорили да ли се разматра таква опција, с обзиром да се према подацима Института за јавно здравље (ИЈЗ) од 2. септембра у Црној Гори свакодневно региструје више од стотину новозаражених.
Компромитован НКТ
Међутим, како упозорава наш саговорник, један тако неодговоран поступак би у овом тренутку изузетно дестабилизовао црногорско друштво, и он не би био добро примљен од спољног фактора, због чега се Ђукановић на тај корак неће усудити.
„Ђукановић за такав покушај такође не би имао никакав ауторитет ни код грађана и сумњам да би га и грађани прихватили. Додатно, одлуку о увођењу ванредног стања требало би да предложи потпуно компромитовано Национално координационо тијело за заразне болести(НКТ), које је своју последњу трунку кредибилитета изгубило на тзв. патриотском митингу у Подгорици, када је предсједник НКТ-а(Милутин Симовић) упалио уживо пренос са митинга, док је члан НКТ-а министар Предраг Бошковић и сам учествовао“, напомиње Дамјановић, уз опаску да се ради о догађају на ком су прекршене све могуће инструкције НКТ-а и важећи закони.
Ако се свему томе дода и чињеница да је и црногорска полиција која је, како примјећује овај аналитичар, број окупљених на скупу тенденциозно увећала за 5-6 пута, онда према његовом мишљењу треба уопште сумњати да и Управа полиције и НКТ више имају и капацитета и кредибилетета да спроведу такву једну такву одлуку.
„То би довело до озбиљног дестабилизовања нашег друштва при чему би ти који би покушали да донесу такву одлуку и 3 мјесеца продуже своју власт могли да плате високу цијену и то би првенствено по њих могло да има несагледиве последице“, јасан је Дамјановић.
Шта каже Устав
Подсјетимо, према Уставу Црне Горе, ванредно стање проглашава Скупштина већином гласова свих посланика, а на предлог Савјета за одбрану и безбједност. Ако Скупштина није у могућности да се састане, одлуку о проглашењу ванредног стања доноси Савјет за одбрану и безбједност и подноси је на потврду Скупштини, чим она буде у могућности да се састане.
Савјетом руководи предсједник државе Мило Ђукановић, а чланови су и даље актуелни премијер Душко Марковић и предсједник Скупштине Иван Брајовић.
У Уставу не пише да се не може формирати нова Скупштина током ванредног стања, већ само да се не може распуштати, јер сви прописи које Влада донесе у ванредном стању, морају се поднијети Скупштини на одобрење чим буде у могућности да се састане.
Прочитајте још: