00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ВЕСТИ (реприза)
16:30
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
20:30
30 мин
СПУТЊИК СПОРТ
Самоуверена Звезда иде у Милано - један Партизан изашао из проблема, други није
16:00
30 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
Зашто је чланство Србије у ЕУ немогућа мисија
17:00
60 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери

Бечић: Биће више парламентарних истрага, јавност да учествује у контроли власти

© Sputnik / Небојша ПоповићЛидер коалиције „Мир је наша нација“ и председник Демократске Црне Горе Алекса Бечић
Лидер коалиције „Мир је наша нација“ и председник Демократске Црне Горе Алекса Бечић - Sputnik Србија
Пратите нас
Нови председник Скупштине Алекса Бечић најавио је да ће се залагати да се што више користи институт парламентарне истраге, а да контролна саслушања постану део редовног рада парламента.

„Иако је логично да је за парламентарну истрагу више заинтересована опозиција, обећавам да ћу лично, са позиције председника Скупштине, подстицати да се институт парламентарне истраге што више користи као значајно средство за јачање демократске контроле власти и стварање услова да и најшира јавност учествује у тој контроли”, рекао је Бечић у интервјуу „Вестима”.

Он је поручио да Скупштина неће бити верификационо средство било које владе, али са друге стране ни кочница реформама и прогресу. Каже и да је Државна ревизорска институција добродошла у Скупштину јер је транспарентност рада најважнија. Не очекује опструкције из опозиције.

Најавили сте јачање контролне улоге парламента. Иако скупштинска тела још у конституисана, сем политичком вољом владајуће већине, на који начин то можете учинити (нови одбори, промена пословника, спровођење онога што већ постоји у законима...)?

– У Црној Гори власт је уређена по начелу поделе власти на законодавну, извршну и судску. Устав такође уређује то да власт почива на равнотежи и међусобној контроли. Парламент који врши законодавну власт и кога чине посланици изабрани на непосредним изборима, по природи своје уставне позиције и изворног легитимитета, позван је да врши демократски, парламентарни надзор над осталим гранама власти, посебно над извршном влашћу. Јасно сам указао да Скупштина са једне стране неће бити верификационо средство било које владе, али са друге стране ни кочница реформама и прогресу, што је приступ који ће и саму владу учинити бољом и квалитетнијом приликом конципирања политике и утврђивања предлога закона.

Чињеница да је Скупштина као највиши представнички дом грађана, од свих државних институција убедљиво највише отворена за јавност, додатно даје значај њеној контролној функцији.

– Јако је лоше за наш парламентаризам што у Скупштини у претходном, четворогодишњем мандату, није реализована нити једна парламентарна истрага, а веома су била ретка и контролна саслушања. Као што се зна, парламентарна истрага је завредела да има статус уставне категорије и када Скупштина користи тај институт, представља моћно средство за прикупљање информација и чињеница везаних за рад и поступање државних органа у неком конкретном случају који изазива посебну позорност друштва.

По природи ствари, рад анкетног одбора који се образује за спровођење парламентарне истраге, изјаве које пред анкетним одбором дају позвани представници државних органа и сазнања до којих се у том поступку дође, са појачаном пажњом прате јавни медији, што додатно повећава домете парламентарне истраге.

Ценим такође, да институт контролних саслушања представника државних органа пред надлежним радним телима Скупштине мора постати део редовног рада Скупштине и њених радних тела. Искрено верујем да су контролна саслушања и парламентарне истраге значајни механизми демократске контроле вршења власти, а она, уз пуну пажњу јавности, свакако доприносе да се превентивно утиче да се неки процеси не би отели контроли, као и да се помогне надлежним органима гоњења указивањем на одређене девијације које захтевају и њихову ангажованост.

Након преузимања места председника Скупштине, да ли ћете тражити ревизију њених финансија и запошљавања, систематизацију радних места с обзиром на сумње да је било партијског запошљавања и поделе новца без конкурса?

– Један од основних принципа на којима ће почивати нова, демократска и проевропска власт, јесте да нема реваншизма. Међутим, то не значи да ће се толерисати или окретати глава од било које врсте незаконитости која се уочи. Као председник Скупштине, обављаћу све дужности из делокруга послова предвиђених Уставом Црне Горе, законима и Пословником, веома посвећено, одговорно и бескомпромисно. Оно што је најважније јесте транспарентност рада, нарочито у делу финансија, на чему ћу посебно инсистирати. Председник Скупштине није сагласно прописима надлежан за финансијско-материјално пословање, као ни руковођење Службом Скупштине.

Врата Скупштине су широм отворена за Државну ревизорску институцију и њихову ревизију, и верујем да ниједан појединац нема ништа против таквог приступа, било у делу оног што је иза нас, или оног што ће бити рађено у наредном периоду. Такође, ко год има било каква сазнања и доказе о незаконитостима нека буде слободан да исто достави. Уколико се приликом ревизије пословања из претходне или претходних година утврде одређене незаконитости, очекујем да ће надлежне институције на то правовремено реаговати и спроводити законом утврђене процедуре и поступке.

Јесте ли спремни да се одрекнете партијског запошљавања и да на томе инсистирате код коалиционих партнера?

– Оно што је партија чији сам председник уписала као своје опредељење у свим програмима са којима смо до сада излазили пред грађане, јесте да политичка припадност не сме бити критеријум запошљавања. Ми смо, управо, потписујући Споразум, као један од принципа навели изостанак реваншизма по политичком или било ком другом основу. Како се нећемо обрачунавати са запосленима по основу њихове политичке припадности, тако се и приликом запошљавања нећемо руководити политичком припадношћу као основом за ступање у радни однос.

Стручност, способност и знање, критеријуми су за запошљавање и принцип који ћемо поштовати. Дакле, ако је неко стручан, потпуно је небитно да ли припада овој или оној партији. Ми смо држава у чијем политичком систему гравитирају бројни политички субјекти, а у складу са тим је највећи број грађана члан неке од њих. Тако да, политичка припадност партији чији сам председник или било којој другој партији, неће бити критеријум за запошљавање. Коначно, знање и способност су на првом месту.

Кад је реално очекивати конституисање скупштинских тела, очекујете ли ту опструкцију ДПС-а?

– Прво је неопходно да се конституишу клубови посланика, како би се створили предуслови за стварање претпоставки за избор Административног одбора, што је једна од тачака дневног реда конститутивне седнице 27. сазива Скупштине, која ће се наставити када се за то стекну услови. Тек након тога, може се приступити процесу конституисања осталих скупштинских тела, јер листу кандидата за председника и чланове осталих одбора подноси Административни одбор, на основу предлога клубова посланика.

Скупштинска већина, и уз опструкцију опозиције, може изабрати скупштинске одборе, али из досадашњег понашања посланика са изборне листе ДПС-а, не наслућујем било какав покушај опструкције. Очекујем конструктивно учешће парламентарне опозиције у раду одбора.

Ви сте међу ређим функционерима сада већ бивше опозиције који су се фокусирали на економију. Сем репрограма дуга, имате ли идеју како изаћи из тешке ситуације коју вам оставља одлазећа власт. Имате ли најаве помоћи из међународне заједнице?

– Сада је најважније формирати систем који ће почивати на владавини права. Само из таквих темеља на којима су изграђeне све савремене и економски развијене земље, може се десити привредна и економска обнова Црне Горе, што ће бити кључни задатак будуће владе. Дакле, осим репрограма кредита, за шта очекујем пуно разумевање међународних партнера, важно је зауставити сва поља корупције и тајкунизације, јер ће то само по себи значити генерисање много више прихода у буџет свих грађана, а не џепове појединца.

Такође, јачањем институција и снагом државе неопходно је створити стабилну инвестициону климу која ће бити магнет за нове, кредибилне инвеститоре. Само приливом здравог и свежег капитала, може се планирано спровести, како би Црна Гора радила, производила, успешно управљала својим ресурсима и стварала услове за отварање нових радних места. Очекујем помоћ од наших међународних партнера, јер чини ми се да постоји спремност за тим, а и разумијевање за тешко стање у којем преузимамо власт, као и чињеницу да смо ми мали систем, а то значи и не претерано захтеван за помоћ међународних пријатеља.

Такође, очекујем одговорније, ажурније и транспарентније деловање Инвестиционо-развојног фонда, који мора бити ослонац и предузетницима и малим привредницима, са повољним кредитним линијама и грејс-периодом. Направићемо, такође, и адекватне анализе ценовних политика, нарочито када је у питању електрична енергија, наравно – водећи рачуна о одрживости енергетског сектора, који је стуб привреде наше државе. Упоредо са тим, постоји низ законодавних интервенција које је неопходно спровести када су у питању пореске стопе, али и пореске олакшице, нарочито у правцу обезбеђивања једнакости и социјално праведнијих ефеката.

Настојаћемо да стратешки приступимо туризму, који је, нажалост, страховито погођен ове године због политике двоструких аршина. Очекујем од Владе Црне Горе да са посебном пажњом донесе краткорочне и средњорочне мере које би обезбедиле што бржи опоравак. Под тим подразумевам различите моделе финансијских интервенција и посебних кредитних линија. Али, још је рано говорити о конкретним мерама све док, са посебном пажњом, нова влада не скенира актуелно стање са финансијама и обавезама. Након тога ће слика бити јаснија.

Имамо читав спектар идејних решења који ће, уверен сам, дати брз одговор на све настале проблеме. Међутим, ово је процес који захтева стрпљење и разумевање свих грађана Црне Горе, јер ми нисмо дошли на нулу, већ у огроман минус. Сада је важно да прво из потонућа испливамо на површину, а потом да заједничким снагама што брже пливамо ка мирним и сигурним економским лукама.

Очекујете ли проблеме око конституисања владе, не стиче се утисак да је решен проблем око учешћа политичких лидера у извршној власти?

– Полазна тачка нове власти јесте Споразум који је потписан од стране три лидера. Када је реч о динамици формирања власти, грађани су могли да виде да смо за нешто више од недељу дана од дана проглашења коначних резултата добили новог председника Скупштине и да је истог дана 41 посланик потписао предлог мандатара за састав нове Владе, тако да се ова власт конституише до сада изузетно брзо и ефикасно. Могу да кажем: много брже од било које претходне, а у то се можете уверити ако погледате датуме избора председника парламента и одређивања мандатара у претходном периоду. Природно је да приликом формирања власти долази до одређених несугласица, али ја бих то назвао демократским дијалогом, све док се креће у границама политичких аргумената.

Зато очекујем да се настави ниво досадашње ефикасности и у погледу будућих договора, имајући у виду да је постигнута сагласност у односу на кључне државне позиције.

Какав је став ваше партије у вези са тим, да ли је то препрека за поверење грађана у будућу власт или је реално партијама које имају највећу подршку грађана да саме одлуче како ће учествовати у власти?

– Демократска Црна Гора никада није кадрирала другима, а у заједничкој изјави лидера три победничке изборне листе, дан након избора, јасно смо дефинисали да ће власт бити састављена на експертским основама, са стручним и моралним кадровима, без дискриминације било кога у односу на политичку, верску, националну или другу припадност. То значи да нико неће бити дискриминисан, а да ће се мандатар у договору са изборним листама и политичким субјектима договорити о томе ко су кандидати који ће представљати изборне листе и политичке партије у будућој влади. Договор кућу гради.

Избор судија пред Уставним одбором чим се формира Скупштина ће одмах бити на тесту када је у питању правосуђе, окончан је оглас за двоје судије Уставног суда. Када мислите да је реално да се политички преговара о њиховом избору, за то је потребна и подршка ДПС-а?

– Да би Скупштина могла да одлучује о избору судија Уставног суда потребно је да јој се достави предлог. Подсећам да је овлашћени предлагач кандидата за судије Уставног суда, Уставни одбор као стално радно тело Скупштине.

Јавности је познато да је Скупштина још у фази конституисања и да, у овом тренутку, како сам раније појаснио ниједно стално радно тело није изабрано. Верујем да прво питање којим ће бити у прилици да се бави Уставни одбор је питање приспелих кандидатура за судије Уставног суда.

Мањинске партије су вас јуче подржале, једно место у парламенту припашће вероватно њима, да ли ћете инсистирати да добију позиције и у влади јер се чини да делите разумевање са њима?

– Више пута сам нагласио да мањинске партије треба да узму учешће у влади, јер без представника мањина у власти, нема пуног помирења у Црној Гори. У изборној ноћи сам нагласио да у Црној Гори треба успоставити правило да мањинске партије обавезно учествују у свакој власти. То је један веома важан модел који ће, надам се, наићи на разумевање свих.

Користим опет прилику да се захвалим посланицима мањинских партија на подршци приликом избора за председника Скупштине и очекујем да ће се сарадња наставити кроз парламент, али и вршење власти, на задовољство свих грађана Црне Горе.

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала