00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
НОВИ СПУТЊИК ПОРЕДАК
17:00
60 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
20:00
60 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
16:00
30 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
17:00
60 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери

„Северни ток“ не могу убити западне осигуравајуће куће

© Sputnik / Алексей Витвицкий / Уђи у базу фотографијаПутоказ према градилишту гасовода "Северни ток 2" у Лубмину
Путоказ према градилишту гасовода Северни ток 2 у Лубмину - Sputnik Србија
Пратите нас
Одлука Групе међународних осигуравајућих кућа да не осигурају бродове који би могли да учествују у изградњи „Северног тока 2“ неће „убити“ тај руски гасовод, а решење за ову ситуацију, свакако, постоји – бродове могу да осигурају руске или кинеске компаније, које се не боје америчких санкција.

Ово је за Спутњик рекао Игор Јушков, водећи стручњак руске Националне фондације за енергетску безбедност, истовремено истичући да је одлука о учесницима пројекта „Северни ток 2“ противна  свим међународним нормама. Овај потез осигуравајућих кућа он је назвао „трчањем пред руду“ и сматра да Русија треба да пресавије табак и тужи те осигуравајуће куће.

„Они се позивају на чињеницу да САД припремају нацрт закона који ће у будућности забранити осигуравање бродова који учествују у завршетку „Северног тока 2“. Дакле, такве забране још нема, али они већ говоре о томе да бродове неће осигурати. Друга ствар је што нико још званично и не зна који ће бродови завршавати „Северни ток 2“. Сви претпостављају да су то четири брода: „Академик Черски“, брод који поставља цеви по дну мора „Фортуна“ и два брода за снабдевање - „Остап Шеремета“ и „Иван Сидоренко“. Међутим, званичан списак нигде није објављен. Стога, ако им се ускрати осигурање, онда је потребно тужити их и покушати да се тим осигуравајућим друштвима изрекне што већа новчана казна, с обзиром на то да тренутно нема никаквог основа за одбијање осигурања“, истиче Јушков.

Руске и кинеске осигуравајуће куће решавају проблем

Експерт напомиње да ова ситуација компликује завршетак радова на „Северном току 2“, али да није критична, јер та одлука неће „убити“ овај пројекат.

„Неће све компаније сада хтети да те бродове осигурају и потребно је тражити оне који ће на то пристати - то могу бити или руске компаније, на пример - „Согаз“, или треба тражити азијске компаније, пре свега, кинеске, које игноришу америчке санкције. Али тренутно санкције које су Американци усвојили у децембру 2019. године не забрањују осигурање бродова, они у принципу забрањују пружање услуга за завршетак „Северног тока 2“, док се осигурање не помиње“, објашњава експерт.  

Јушков истиче да се и у инструкцијама америчког Министарства финансија, која објашњавају шта се сматра кршењем, а шта не по питању изградње „Северног тока 2“ такође не помиње осигурање, што значи да је „осигурање тренутно дозвољено“. Али, упркос томе Међународна група клубова узајамног осигурања власника бродова (ИГ П&И) одлучила је да не обезбеди осигурање за бродове који учествују у изградњи гасовода „Северни ток 2“ и „Турски ток“, јер се прибојава да ће то изложити клуб ризику кршења америчких санкција.

Јушков, међутим, сматра да пројекат „Северни ток 2“, који предвиђа изградњу два крака гасовода - од обале Русије, преко Балтичког мора, до Немачке - није угрожен због одлуке осигуравајућих кућа да не осигурају бродове, а да је до застоја дошло из сасвим других разлога.

„Нису познати тачни разлози, али се може претпоставити да је до застоја дошло или из техничких разлога или је Немачка затражила да се причека. Мислим да одбијање осигуравајућих кућа не би требало да утиче на одлагање датума завршетка пројекта.  То тренутно није разлог одлагања. Сви ови бродови имају осигурање, иначе не би били у луци“, објашњава експерт.

Према његовим речима, „Гаспром“ тренутно не помиње рокове и не коментарише зашто се гасовод не довршава, али  Јушков сматра да би требало пожурити са радовима, с обзиром да ће санкције само јачати, што ће додатно стварати проблеме.

„Постоји верзија да су Немци тражили да се одложи, јер су лобирали код Американаца и залагали се за измену текста закона који се у Америци усваја против „Северног тока 2“. Они су тражили да се из тог текста избаци све што се односи на одржавање гасовода и издавање дозвола за пуштање у рад гасовода, с обзиром да се тим делом посла баве сами Немци . На њиховој обали већ леже цеви. И они морају да опслужују, а Американци то доживљавају као кршење санкција“, објаснио је Јушков.

Русија треба да пресавије табак

Додатно су страсти око „Северног тока 2“ узавреле после инцидента с руским опозиционаром Алексејем Наваљним. Амерички државни секретар Мајк Помпео је објавио да Вашингтон ради на стварању коалиције против тог гасовода и изразио је наду да пројекат неће бити завршен. Он је рекао да Америка сматра да пројекат представља ризик за Европу јер постаје зависна од руског гаса... Циљ такве америчке политике је потискивање Русије са европског тржишта и прогуравање америчког, скупљег гаса на тржиште Европе.

Јушков напомиње да неформални клуб противника „Северног тока 2“, који чине САД, Пољска, Балтичке земље и Украјина, већ постоји и да нема никаквог смисла тај клуб формализовати.

„Једино што би им помогло јесте да се све земље ЕУ укључе у ову коалицију и да једногласно усвоје санкције против завршетка „Северног тока 2“. Ипак, мислим да је Помпео такву изјаву дао у оквиру предизборне кампање и за унутрашњу употребу, јер се амерички политичари такмиче за титулу главног борца против Русије. Због тога Помпео говори: „Погледајте како се Трамп бори против Русије, чак стварамо коалицију против „Северног тока 2“. Ово је елемент унутрашње политичке трке“, нагласио је Јушков.

У контексту приче са осигурањем, Јушков понавља да Русија може да заштити пројекат осигурањем бродова у руским компанијама или оним који се не плаше америчких санкција, а то су пре свега, кинеске.

„Својевремено нам је Кина изградила енергетски мост између Крима и Кубања, кинески брод је положио каблове и очигледно је био осигуран. Дакле, требало би да имају и осигуравајућа друштва. У сваком случају, ми треба што је више могуће да указујемо на то колико је срамно поштовати санкције које још нису усвојене и треба да подигнемо тужбу, јер је ово дискриминација једног од учесника на тржишту“, закључио је Јушков.

Поред тога, многи експерти указују и на последице које би конкретно Немачка и друге европске компаније које учествују у изградњи „Северног тока 2“ претрпеле због америчке политике санкционисања и притисака. Немачка канцеларка Ангела Меркел сматра да питање Наваљног и пројекат гасовода треба посматрати одвојено.

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала