Научници открили чудесан нови минерал искован у гротлу руског вулкана /фото/

© Sputnik / Игорь Вайнштейн / Уђи у базу фотографијаВулканолози у зони вулканске ерупције Толбачик 1975-1976.
Вулканолози у зони вулканске ерупције  Толбачик 1975-1976.  - Sputnik Србија
У новој студији, истраживачи у Русији извештавају о открићу необичног минерала који научници никада раније нису документовали: примамљиве, живописно плавозелене кристализоване супстанце, коју је тим назвао петровит.

Минерал је пронађен у вулканском подручју крајњег истока Русије, на врху вулкана Толбачик на Камчатки.

Еруптивна историја Толбачика прати се хиљадама година, али у скорије време издвајају се два значајна догађаја: велика ерупција Толбачикове пукотине 1975–1976 и друга, мања која се догодила између 2012–2013.

© Sputnik / Александр Пирагис / Уђи у базу фотографијаПоглед на вулкан Остри Толбачик са корита реке Студенаја на Камчатки.
Научници открили чудесан нови минерал искован у гротлу руског вулкана /фото/ - Sputnik Србија
Поглед на вулкан Остри Толбачик са корита реке Студенаја на Камчатки.
Сила ерупције током првог догађаја поцепала је бројна куповита брда у вулканском комплексу, отворивши каменит терен за који откривено да је богат наслагама фумарола и непознатих минерала који никада нису виђени било где другде.

Вулкан Толбачик створио је 130 врста минерала који су овде први пут идентификовани, а најновији је петровит, сулфатни минерал у облику плавих табеларних кристала, од којих многи садрже гасовите елементе, пише „Сајенс алерт“.

Овде је проучаван примерак откривен 2000. године, који је повезан са ерупцијом 1975. године, и чуван је за каснију анализу. Та анализа сада открива да овај живописно плави минерал показује необична молекуларна обележја која су ретко виђена.

Атом бакра у кристалној структури петровита има необичну и врло ретку садржину од седам атома кисеоника “, објашњава водећи истраживач и кристалограф Станислав Филатов са Универзитета у Санкт Петербургу. „Таква садржина карактеристична је за само неколико једињења, као и за саранхинаит.“

Саранхинаит, који је пре неколико година идентификовао други тим из Санкт Петербурга, такође је откривен у Толбачику – и, попут петровита, запањујуће је обојен сам по себи.

У случају петровита, минерал за који се сматра да је кристалисан директним падавинама из вулканских гасова добија облик плавих криптокристалних кора које обавијају фину материју.

© Sputnik / Юрий Демянчук / Уђи у базу фотографијаЕрупција вулкана Плоски Толбачик на Камчатки
Ерупција вулкана Плоски Толбачик на Камчатки

„Тренутно је највећи проблем за ову употребу мала количина прелазног метала - бакра - у кристалној структури минерала“, каже Филатов. „То би се могло решити у лабораторији синтезом једињења исте структуре као петровит.“

На хемијском нивоу, петровит представља нову врсту кристалне структуре, мада има сличности са саранхинаитом, из којег се може произвести, хипотетички.

Важно је рећи да је молекуларни оквир петровита - који се састоји од атома кисеоника, натријум-сумпора и бакра - ефективно порозан по природи, показујући међусобно повезане путеве који би могли да омогуће да натријумови јони мигрирају кроз структуру.
© Sputnik / Александр Пирагис / Уђи у базу фотографијаАктивност вулкана Плоски Толбачик на Камчатки
Активност вулкана Плоски Толбачик на Камчатки

Због таквог понашања – и ако можемо да поновимо услове у лабораторији - тим сматра да би ово могло довести до важних примена у науци о материјалу, потенцијално омогућавајући нове начине развоја катода за употребу у батеријама и електричним уређајима.

Прочитајте и: