Амазон је средином овог месеца почео ексклузивну сарадњу с Хрватском поштом (ХП) на достави пакета за хрватско тржиште, с перспективом покривања и тржишта суседних земаља, пре свега Србије, Босне и Херцеговине, те Црне Горе.
Ипак, засад службено о том пословном партнерству не желе коментарисати ни у Хрватској пошти, нити у Амазону.
"Не можемо откривати имена наших пословних партнера, али да, Хрватска пошта је партнер великим веб-трговцима однедавно и очекује се значајан раст количина обрађених пошиљки", казали су за Пословни дневник у хрватској компанији. Недавно је кренула сарадња ХП-а и с мултинационалном интернетском трговином "About You" која је последњих недеља у великој маркетиншкој акцији на хрватском тржишту, на које је недавно ушла.
Иначе, Технички стручњаци Амазона прошло су лето посетили Хрватску и новоизграђени, 46 милиона евра вредан, центар Хрватске поште у Великој Горици. А шта ће ова сарадња значити за саму Пошту и хрватске купце? ХП ће у сваком случају ојачати позицију на тржишту и бренд, а сигурно ће Хрвати моћи купити више производа из Амазонове понуде и добити их у краћем року.
Наиме, упркос чињеници да су Хрвати већ дуже од седам година део јединственог тржишта ЕУ и свим европским директивама које уређују слободну трговину, тамошњи купци су углавном закинути за повољнију куповину преко Амазона који добар део своје понуђене робе не испоручује у Хрватску, преноси Б 92.
Главни разлог за то је у чињеници да се преко Амазона продаје око 50% властите робе, а друга половица отпада на оригиналне брендове и трговине и где је Амазон посредник. У таквим случајевима продавач, а не посредник одлучују где желе слати робу, а где не – углавном се ради о тржишним и логистичким разлозима.
Они који су баш желели нешто купити преко Амазона морали су, уз додатне трошкове, закупљивати маилбоx сервисе по Немачкој на које им је Амазон слао оригиналну пошиљку, која би онда била препакована и послата у Хрватску.
Амазон је један од најпознатијих глобалних брендова, но није наодмет поновити да се ради о онлајн трговини која је својим опсегом дупло већа од свих осталих светских онлајн трговина заједно. Приход им је лани износио 280 милијарде долара, а запошљавају више од милион људи – Алибаба је истовремено имао 72 милијарде, а Виш 1,9 милијарди долара прихода. О каквом гиганту се ради довољно говоре подаци, можда већ и застарели, да преко овог сервиса своју робу нуди пет милиона фирми.
Њихов оснивач и директор Џеф Безос лани је постао најбогатији човек на свету чије богатство се средином 2019. процењивало на више од 160 милијарди долара, а данас је то 183,6 милијарди долара.
Иако је корона донела велике проблеме целокупној светској привреди, курирске агенције и онлајн трговине су забележиле значајан раст. Конкретно, Амазон је средином прошле године имао око 650 хиљада запослених, а годину дана касније се то попело на више од милион. Иако се ради о доста мањим бројакама, на корони је профитирала и Хрватска пошта.
"У поштанском свету бележимо промене последњих година и сви трендови су указивали да се околности мењају. Пандемија је убрзала трендове које смо очекивали – пад прихода који смо доживели у темељном пословању, посебно паду број писама се још није супституисао приходима од пакета, али ти волумени снажно расту.
Ту се наше улагање у Пакет24 итекако исплати. Ову ће годину Пошта завршити с позитивним резултатом, изузетно стабилне финансијске слике. Затворено је готово 100 милиона евра губитака из претходних раздобља и једнако је толико инвестирано”, кажу за Пословни дневник у Хрватској пошти.
Додају да су им пре короне онлајн наруџбине, а тиме и курирске доставе, расле 15-20% сваке године. С локдауном им је промет порастао 30% у односу на исто раздобље лани.