„Црни петак“ — дан када скоро сви продавци значајно снижавају цене својих производа, привлачећи многобројне купце, због чега се у радњама и тржним центрима увек стварају огромне гужве. У Србији попусти обично трају целог викенда, а тако ће бити и ове године, па снижења и огромна потражња могу да се очекују од 27. до 29. новембра.
Међутим, ситуацијa са вирусом корона, која је сваког дана све тежа, није изгубљена из вида. Од уторка радно време трговинских објеката биће скраћено до 18 сати, у локалима свака особа мора за себе да има најмање четири квадратна метра простора, а обавезно је и ношење маски. На продавцима је да се прилагоде новим условима.
„Црни петак“ куца на врата
Директор маркетинга и интернет сектора „Гигатрона“ Бошко Радан за Спутњик каже да они већ годинама, па и ове, организују акцију „црни новембар“, током које су целог месеца производи на попусту, а чиме сматрају да су велики проток људи поделили на цео месец, уместо на само неколико дана.
„Очекујемо да ће током та два-три дана бити највећи пик, али мислим да смо овом акцијом током целог месеца то мало смањили. С обзиром да смо за нове мере сазнали релативно скоро и даље планирамо на који начин ће то функционисати. Свакако, продавнице су спремне као и током протеклих месеци, све се дезинфикује, продавци носе маске, ограничен је број људи који смемо да примимо. Уколико и буде било гужве, људи ће морати да сачекају испред на безбедној дистанци“, предочава Радан.
Он додаје да они имају развијену интернет продају, путем које иначе дају попусте, као и да ће за овај „црни петак“ спремити посебне погодности како би привукли људе да купују онлајн.
„Очекујем да ће доста људи куповати преко интернета. Не знам шта могу да очекујем у продавницама. У радњама је посета мања, али је конкретнија. Људи се више не шетају, не разгледају, већ долазе с намером да нешто купе и одлазе“, каже Радан.
Мирјана Петровић, менаџерка малопродаје ариљског одевног бренда „Фидбек“, који нема интернет продају, већ тргује кроз 20 продавница широм Србије, рекла је да се у радњама увелико придржавају прописаних мера и напомиње да ће следити сва правила која кризни штаб буде увео за наредни период, укључујући и „црни петак“.
„У нашим радњама је ограничен број купаца који може да уђе. О томе се строго води рачуна. Сваки купац мора да носи маску, као и сваки наш радник. Постоји и дистанца од метар и по, два између купца и продавца. Сваке године за ’црни петак‘ имамо попуст и посећеност буде прилично добра, будемо задовољни посетом и продајом. Ове године се надамо да ће бити приближно као претходних, али не очекујемо толику посећеност, управо због ситуације с ковидом“, истакла је Мирјана Петровић и додала да су већ сада снизили цене артикала за 30 одсто.
Како су нам рекли у „Бонатију“, у наредном периоду радиће у складу с одлукама кризног штаба, а све кампање које имају преко интернета, биће усмерене ка промоцији онлајн куповине. Они ће од четвртка снизити цене колекција доњег веша и спаваћег програма за 40 одсто.
Већа окупљања — ризична
Члан краљевачког штаба за ванредне ситуације епидемиолог Радован Чеканац сматра да је свако веће окупљање у овом тренутку ризично, чак и уз ношење маски и да је неопходно да се тржни центри и продавнице стриктно придржавају мера током „црног петка“.
Он се боји да скраћивање радног времена не буде контрапродуктивно овог викенда, јер ће сви они који су планирали да купују имати мање времена да то учине, што може да створи велику гужву. Због тога он сматра да онлајн куповина није лош избор овог пута и саветује грађане:
„Да буду опрезни, да обавезно носе маске, дезинфикују руке кад изађу из објекта и да се не задржавају много. Време проведено у таквим просторијама је битно, нарочито ако има много људи. Дошли смо у ситуацију да би требало избегавати све оно што се може избећи, без обзира на ’црни петак‘.“