„Ова изложба је дошла из потребе да се представи нешто ново, да се скрене пажња на музеј, привуче нова публика и да се она ослободи музејског страха посебно у време короне“, каже за Спутњик вршилац дужности директора Музеја савремене уметности Виктор Киш.
Укупно 38 венчаница високе моде, које је чувени француски дизајнер креирао у периоду од 1990. до 2020. године, настала је као финале изложбе „Модни свет Жан Пол Готјеа: од тротоара до модне писте” која је у 12 градова света привукла више од два милиона посетилаца.
У Београду светску премијеру има осам венчаница које нису биле део ранијих поставки у Монтреалу, Даласу, Сан Франциску, Мадриду, Ротердаму, Стокхолму, Њујоку, Лондону, Мелбурну, Паризу, Минхену и Сеулу.
„Ова изложба је велики успех Музеја савремене уметности и свих људи који се радили на томе да се она деси. Нуде вам се пројекти и ви онда изаберете. Ја сам одабрао ову изложбу, јер сам знао да ће подићи велику прашину која је везана за наше виђење уметности. Она отвара пут многим другим изложбама које ће бити сачуване од овакве критике у будућности“, каже Киш и додаје да ће она највећи значај имати за публику, а она је најбитнија.
Око 100.000 евра за поставку венчаница
Целокупна организација Готјеове изложбе коштала је, према Кишовим речима, око 100.000 евра.
„Када радите овако велику изложбу у време када су уметност и култура заустављене свуда у свету, добијете мало повлашћеније цене, јер сте спремни за реализацију. Ми смо од многих музеја из света добили писма охрабрења и подршке за ово што радимо и Београд је са овом изложбом изашао у свет“, нагласио је Киш.
Жан Пол Готје у Београду
Славни модни креатор Жан Пол Готје обратио се новинарима путем видео укључења из Француске и изразио задовољство што изложба гостује у граду који воли, те обећао да ће покушати да дође у српску престоницу чим епидемија дозволи.
Кустоси: Венчаницама није место у МСУ
Поставка високе моде у Музеју савремене уметности изазвала је пак реакцију кустоса те институције који сматрају да Готјеови експонати нису примерени програмској политици МСУ.
Они су изразили и протест, како су навели у ранијем саопштењу медијима, против инвестирања у изузетно скупу путујућу изложбу у време када се музеји глобално суочавају са проблемом затварања или смањеног броја посетилаца услед ширења пандемије.
„То је крајње непримерен начин прављења програма музеја због огромног буџета неопходног за реализацију те изложбе, за који нам и даље није јасно одакле долази у години велике кризе. Такође, и мотив експоната – венчаница – у години пандемије и свођења венчања на крајње скромне церемоније и без званица, делује депласирано“, сматра шеф Одељења уметничких збирки и изложби МСУ др Зоран Ерић.
Уметник, члан Управног одбора МСУ и некадашњи в.д. директора МСУ Владислав Шћепановић истиче у изјави за Спутњик да изложба „Љубав је љубав” нема квалитет који захтева Музеј савремене уметности, нити је он место за такву поставку.
Шћапановић сматра да Готјеова изложба није ни адекватан начин да се публика привуче у музеј и да би уместо тога требало промовисати збирке Музеја савремене уметности које публика дуго није имала прилику да види због затворености те установе, и угостити популарне иностране ствараоце у области савремене уметности.
Пандемија пореметила програм МСУ
Због Готјеове изложбе на петом нивоу МСУ, уклоњен је део изложбе „Рефлексије нашег времена: Аквизиције Музеја савремене уметности 1993–2019”, што је такође био разлог неслагања вршиоца дужности директора Виктора Киша и кустоског тима Музеја.
Став кустоса је био да ту изложбу, чије је отварање пролонгирано због пандемије, треба продужити до јануара, са чим се директор није сложио.
Пандемија је пореметила реализацију планираних пројеката у здању на Ушћу: ретроспективу Горанке Матић која је померена на март 2021. и међународну изложбу „Ефекат прегледа“ која је, према Ерићевим речима, концептуално редефинисана у складу са „новом реалношћу“ пандемије и подељена на два сегмента - први који је започео почетком октобра са уметничким пројектима у Парку скулптура МСУ, муралима, пројектима на Инстаграму, радионицама, перформансима, док је финална изложба планирана за јун 2021.
Порука слободе и толеранције
За суботу, 28. новембар, у 13 сати, најављено је онлајн отварање Готјеове изложбе након чега сви заинтересовани посетиоци могу уживо да погледају поставку уз поштовање свих епидемиолошких мера, у малим и строго контролисаним групама, будући да се улазнице продају у временским слотовима.
Кустос Тијери – Максим Лорио, који је изложбу „Модни свет Жан Пол Готјеа” поставио 2011. године у Музеју лепих уметности у Монтреалу, истиче њену снажну социјалну поруку слободе и толеранције.
„Ова премијера у Србији означава крај Готјеове каријере у свету високе моде и слави начин на који је он током педесет година показивао хумор кроз свој креативни и провокативни рад, који је открио хуманистичку визију друштва пригрливши све културе и подкултуре без икаквих табуа и осуђивања да би нас приказао онаквим какви јесмо мимо моде”, истакао је Тијери - Максим Лорио.
Изложбу, која ће трајати до 14. фебруара, осмислио је Музеј лепе уметности у Монтраелу у сарадњи са студијом Makkinik & Bay. Лутке је обезбедио JoliCoeur International, а за њихову анимацију заслужни су Денис Марло и Стефани Јасмин из монтреалске авангардне позоришне компаније УБУ.
Прочитајте још: