Председник Србије Александар Вучић најавио је да ће држава помоћи Ер Србију која је, као и све авиокомпаније у свету које су приземљиле авионе, претрпела велики удар пандемије коронавируса. Истичући значај какав свуда у свету има национална авиокомпанија, он је указао на пример Немачке која са шест милијарди евра докапитализовала своју авиокомпанију Луфтхансу и на то још одобрила државне гаранције за зајам од три милијарде евра.
Две опције - помоћ Ер Србији или њена пропаст
Да је ЕР Србија у тешкој ситуацији, приморана да смањи број запослених као и плате радницима, било је јасно када је средином новембра објавила позив за добровољно пријављивање за престанак радног односа, уз исплату отпремнине.
Ситуацију у Ер Србији је анализирао и Фискални савет. Његов председник Павле Петровић је изјавио да су акумулирани губици „појели“ капитал предузећа, што у формалном смислу значи да су испуњени услови за стечај.
Он је навео да пандемија није једини узрок проблема, али да их је оголила, па предузеће уместо редовног мањка готовине од 30 милиона евра у 2020. години има мањак од 60-70 милиона евра.
"Када на то додамо обавезе које доспевају ове и наредне године, долазимо до закључка да ће предузећу до краја 2021. године фалити најмање 200 милиона евра да преживи", рекао је Петровић.
Стратешка компанија не сме да пропадне
Коментаришући ова два гледишта, профеор економике саобраћаја на Економском факултету у Београду, Аћимовић за Спутњик каже да су, иако опречна, оба на неки начин тачна.
„Јесте тачно да ако бисмо говорили о строгим економнским критеријумима, а вероватно Фискални савет има тачне податке, да се може рећи да је Ер Србија у великом финансијском проблему. Али истовремено то је једно јако стратешки важно предузеће и држава Србија не сме да дозволи да такво предузеће пропадне. Не само зато што су тако поступили и Немци са Луфтхансом, него и многе друге земље сада обилато помажу авиосаобраћај".
Озбиљно преиспитати трошкове
Он је зато апсолутно сагласан са тиме да не смемо да дозволимо да Ер Србија пропадне, али и напомиње да никада није свеједно са којом ћемо сумом помоћи неку компанију. Аћимовић подсећа да смо у ранијем периоду слушали приче о многим нерационалностима у пословању Ер Србије.
„Сасвим сам близак ставу да је сада више него сјајна прилика да се озбиљно преиспитају различити трошкови Ер Србије. Озбиљно би томе требало да се приступи. Јесам за то да држава Србија помогне Ер Србији, али нисам за то да се плаћају различити нерационални трошкови којих је у претходном периоду било“, каже Аћимовић за Спутњик.
Зато истиче да је помоћ неопходна, али не по сваку цену и да се мора водити рачуна о томе колико плаћамо опстанак националне авикомпаније.
Да је помоћ државе била сасвим извесна било јасно после велике улоге коју је Ер Србија имала у допремању опреме и свега што је Србији било неопходно у борби са коронавирусом, од самог почетка пандемије. Када су многе државе морале да чекају у реду на изнајмљивање туђих авиона да би то могле да обезбеде, авиони Ер Србије су свакодневно били у акцији, углавном на релацији Пекинг – Београд.
Са Етихадом на танкој жици
Тада су највиши званичници најављивали помоћ националној авиокомпанији, а средином јуна председник Вучић је изјавио да је Србија спремна да изврши докапитализацију Ер Србије. Тих дана је, како је рекао, требало да разговара и са партнерима из Емирата, с обзиром на то да је Етихад власник 49 одсто акција комапније.
На питање да ли би у овој ситуацији када је јасно да ће држава помоћи Ер Србију тако нешто могло да се очекује и од Етихада, наш саговорник верује да је то могуће. Напомиње, ипак, да је то питање у домену људи који су упућени у конкретан уговор који постоји измећу Етихада и Владе Србије и шта је ту остављено као могућност.
Он, међутим, подсећа да је Етихад одустао од Алиталије и Ер Берлина у којима је, такође, имао акције.
„Ми ту морамо да играмо на танкој жици. Може се десити да Етихад потпуно одустане од Ер Србије па нам је онда то, чини ми се, још већи проблем. Покушао бих са њима да можда мало редефинишемо неке ставке уговора које су склапане пре више година у неко друго време када се апсолутно није могло претпоставити да ће доћи овако тешко време за авиосабраћај у целини, па и за Ер Србију“, закључио је Аћимовић.