У првих 11 месеци 2020. године продато је осам одсто мање половних аутомобила него у истом периоду прошле године.
Кад је реч о новим возилима, тај проценат је значајно већи.
Од јануара до новембра ове године продаја нових путничких аутомобила и лаких комерцијалних возила пала је за 25 одсто у односу на првих 11 месеци 2019. године.
Увоз половњака мањи за седам одсто
Новонастала ситуација утицала је и на увоз половних аутомобила.
Према подацима Републичког завода за статистику, од јануара до октобра увезено је седам одсто мање половних аутомобила него у истом периоду 2019. године, преноси РТС.
Пад увоза био је нарочито изражен у првој половини године, да би се стабилизовао у летњим месецима. Од јула до октобра увезено је 49.919, а током истог периода прошле године 38.797 половних аутомобила.
Опоравак тржишта половњака
Од јануара до новембра ове године у Србији је први пут регистровано, односно продато,128.121, што је осам одсто мање у односу на претходну годину, кад је за исти период тај број износио 139.383.
Након драстичног пада продаје током ванредног стања и првог таласа епидемије, тржиште половних аутомобила се опоравило.
Од јуна месеца бележи се већа продаја половних аутомобила него што је то био случај у 2019. години. Овај опоравак тржишта био је и очекиван јер је анкета, коју је сајт „Половни аутомобили“ спровео током ванредног стања међу купцима, показала да највећи број купаца није одустао од планиране куповине аутомобила, већ да су ту куповину одложили.
Ипак, добри продајни резултати у другој половини године нису успели да надокнаде пад продаје из прве.
Колико епидемиолошка ситуација утиче на понашање купаца показује податак о продаји половних аутомобила у новембру. У октобру је продато више од 15.000 половњака, а у новембру је тај број пао на 10.590.
Слабија продаја нових возила
Кад је реч о новим возилима, за разлику од половних, ту је пад продаје далеко израженији. У првих 11 месеци продаја нових путничких и лаких комерцијалних возила пала је за 25 одсто.
Пад продаје нових аутомобила био је веома изражен у марту и априлу, у месецима у којима увозници нових возила традиционално бележе добре продајне резултате, пре свега због сајма аутомобила, а који је ове године отказан.
Примера ради, у марту 2019. продато је 2.929 путничких и лаких комерцијалних возила, док је у истом месецу 2020. продато готово упола мање, односно 1.519 комада.
У априлу је пад продаје био још драстичнији. Априла 2019. продато је чак 4.258, а у априлу ове године само 1.042 нова путничка и лака комерцијална возила.
Међутим, ни након укидања ванредног стања интересовање купаца за нова возила није достигло прошлогодишњи ниво. Од маја до новембра продато је 17.162, а у истом периоду прошле године 20.752 нова возила.
Шта се највише куповало?
Кад је реч о половним аутомобилима, у 2020. години највише су се куповали, односно продавали, половни аутомобили између 2005. и 2007. годишта, а затим они који су произведени 2004. и 2008. године.
У овој години, као и ранијих година, купци су највише тражили половне аутомобиле са дизел мотором. Чак 71 одсто продатих су дизелаши, а 26 одсто бензинци.
Такође, највише продатих аутомобила је са Еуро 3 (42%) и Еуро 4 (32%) моторима.
Најпродаваније марке половњака су: „Фолксваген“, „Опел“, „Пежо“, „Ауди“ и „Рено“.
Што се тиче нових аутомобила (подаци су за првих 11 месеци 2020.), највише је продато „Шкода“ (3.446), затим следе „Фијат“ (1.907), „Рено“ (1.717), „Тојота“ (1.242) и „Хјундаи“ (1.131).
Купци су највише бирали следеће моделе: „шкода октавија“, „рено клио“, „фијат типо“, „шкода фабија“, „фијат 500Л“, „опел астра“, „шкода суперб“, „дачија сандеро“, „тојота јарис“ и „хјундаи тусон“.
За разлику од купаца половних, купци нових су највише били заинтересовани за аутомобиле са бензинским агрегатима, а тек 0,15 одсто купаца се одлучило за електрични аутомобил.
Помама за двоточкашима
Новонастала ситуација због епидемије корона вируса очигледно је утицала на то да један број грађана промени своје навике, па је тако од укидања ванредног стања забележен велики раст продаје нових мопеда, а нарочито нових мотоцикала. У односу на претходну годину, у првих десет месеци ове године продаја мопеда скочила је за 12 одсто, а мотоцикала за чак 69 одсто.
Прочитајте још: