Руске „Црне ајкуле“ у свом првом походу /видео/

© Sputnik / Андрей Зинчук / Уђи у базу фотографијаХеликоптер Ка-50 "Црна ајкула"
Хеликоптер Ка-50 Црна ајкула - Sputnik Србија
Пратите нас
Јуришни хеликоптер Ка-50 полетео је 6. јануара 2001. године са аеродрома Северни у Грозном, тада је пилот по први пут у реалним околностима тестирао тактику и наоружање „Црне ајкуле“.
Са циљем да уђу у ратну зону, два Ка-50 и Ка-29 - хеликоптер за навођење, летела су из Торжка у Чеченију. Борбену ударну групу пратио је хеликоптер Ми-8. „Црне ајкуле“ су стигле на одредиште 26. децембра 2000. године у потпуној тајности, јер су терористи обећали милион долара за уништење Ка-50.

На том месту била је распоређена борбена ударна група, заштићена земљаним бедемом и трупом хеликоптера који се више није користио, док су ноћу о безбедности бринула и возила аеродромске службе. Већа доза предострожности никад није на одмет. Терористи су покушали да приђу Ка-50 кроз канализационе отворе, али су стражари прозрели њихове намере.

Хеликоптер Ка-52 Алигатор на V Међународном војно-техничком форуму Армија 2019 - Sputnik Србија
Русији испоручени сви „Алигатори“ Ка-52 за ову годину

Иако милитанти више нису имали преносне противавионске ракетне системе, Ка-50 је имао блиндирана бочна стакла и додатну заштиту пода кокпита. Додата је била и дигитална камера која снима све што пилот види, укључујући и оно што види кроз нишан.

Пилоти из Торжка су неколико дана пратили шта се дешава на ратишту, а затим су кренули на маскиране пунктове и магацине. Сви циљеви су били уништени.

Велика предност Ка-50 био је распоред трокраких ротора, што је хеликоптеру омогућило маневрисање у планинама без великих потешкоћа. Једном, да би избегао литицу, пилот је морао да се уздигне вертикално и премаши све карактеристике пројектоване брзине - достигао је 30 метара у секунди.

„У планинама би требало летети само на овом хеликоптеру“, каже Сергеј Золотов, шеф одељења 344. центра за борбену обуку и преквалификацију летачког особља војске.

Пилоти Ми-24П из хеликоптерског пука Вјаземски, који су летели упоредо са „Црним ајкулама“, признали су да нису били спремни да прате Ка-50 и тада су пилоти из Торжка почели да управљају и „Крокодилима“.

Циљеви су били обично војни кампови, складишта муниције, земунице и склоништа. Већина се налазила у клисурама, на падинама и врховима планина, али ипак, пилоти су радили беспрекорно.

Борбени хеликоптери Ка-52 „Алигатор“ на ваздушној паради поводом Дана победе у Санкт Петербургу - Sputnik Србија
Јуришни хеликоптери Ка-52К „Катран“ спремни за серијску производњу /видео/

Добро замаскирана земуница у близини насеља Комсомољско на улазу у клисуру је пронађена 9. јануара. У близини је била осматрачница. У условима ограниченог ваздушног простора, пилот Ка-50 успео је да се приближи и испали ненавођене ракете С-8. Складиште муниције је било уништено. У међувремену је хеликоптер Ми-24 „срушио“ осматрачницу.

Борбена ударна група одлетела је 6. фебруара у мисију у подручје јужно од села Центорој. Тамо је у шуми откривен камуфлирани и утврђени камп милитаната, у чијем су средишту биле примећене камене куће.

Упркос ограниченој видљивости, Ка-50 је напао и са три километра испалио две навођене ракете „Вихор“, које су уз помоћ моћне високоексплозивне бојеве главе, потпуно уништиле зграде. Циљеви су уништени у једном потезу.

Борбена ударна група је 14. фебруара у пуном саставу одлетела у правцу планина поред села Дуба-Јурт и Хатуни где су пилоти пронашли и уништили осам циљева.   

За 45 дана хеликоптери Ка-50 и Ка-29 су испалили 929 ракета, највише ракета С-8. Током лета су коришћени и топови 2А42 са 30-милиметарском муницијом, укупно је потрошено 1.600 метака. Борбена група није имала ни један губитак.

Прочитајте још:

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала