Очекује се да ће до краја ове године Оружане снаге Руске Федерације добити још четири таква суперавиона, а до 2028. руска војска ће имати 76 најсавременијих вишенаменских ловаца Су-57.
Руски стручњаци објашњавају да је Су-57 прво испоручен Јужном војном округу, јер је тај природно-географски део Русије сада најпогоднији за летење са становишта климатских услова, али се може очекивати да ће се у скорије време ови авиони појавити и у другим војним окрузима Руске Федерације.
„Пошто се ради о 76 авиона то значи да ћемо добити око три ескадриле. С обзиром на то да знамо да се прва ескадрила формира у Јужном војном округу, то значи да ће се друга ескадрила највероватније налазити у Западном војном округу, а за трећу можемо само да нагађамо где ће бити – могуће у Централном округу или на Далеком Истоку... У овом тренутку, то је тешко рећи. Можда ће, на крају крајева, бити ојачан европски део земље“, каже за Спутњик руски војни експерт Дмитриј Корњев.
Наоружан „до зуба“
Корњев истиче да је Су-57 први руски ловац пете генерације. Створен је у складу са програмом ПАК ФА - перспективним авијационим комплексом фронтовске авијације, који је развио конструкторски биро „Сухој“ и то уз помоћ стелт технологија.
Намењен је за уништавање свих врста циљева у ваздуху, на копнену и води и има све карактеристике пете генерације — смањену радарску видљивост, напредну радио-електронску опрему, могућности за супер-маневрисање, „паметну“ пилотску кабину, а може да развије и суперсоничну крстарећу брзину без допунског сагоревања горива.
Поред високих маневарских могућности - за шта је пре свега заслужна аеродинамичност конструкције - и мале приметности, овај вишенаменски ловац, који може да лети и брзином од 2.600 километара на сат, опремљен је и системом за упозоравање на ракетни напад, најсавременијом авиоником, системом за везу и контролу, навигационим системом који комбинује могућности ГПС И ГЛОНАСС навигације, као и снажнијим оружјем.
Су-57 је наоружан до зуба и то 30-милиметарским топом 9-А1-4071К, а такође његов арсенал укључује широк спектар вођеног и невођеног оружја - ракете ваздух-ваздух кратког, средњег и великог домета и ракете ваздух-земља.
Корњев истиче да скривено размештање ракета и бомби у унутрашњости авиона значајно смањује радарску уочљивост летелице.
Авионика Су-57 такође омогућава размену података у реалном времену како са земаљским системима команде, унутар ваздухопловне групе, тако и за извршавање задатака у аутономном режиму. Корњев додаје и да овај ловац има „поглед од 360 степени“.
„То јест, у његовим крилима, у носу авиона, у бочним плочама трупа, налазе се радари који му пружају практично свеобухватан поглед и у потпуности дигиталну слику околине. Мислим да овај авион може постати део информационог система савремене борбе, односно може видети оне циљеве које му предају други извори информација, на пример, друге летелице, а такође може и да пренесе информације о ситуацији коју посматра, о циљевима, о неким орјентирима било коме у оквиру општег информационог система савремене борбе. Односно, такви системи се сада стварају за оружане снаге, који омогућавају размену информација у реалном времену између авиона и бродова, између авиона и копнених снага и обрнуто. Ово је будућност, јер тзв. мрежно-центрични ратови нису могући без таквих система, а Су-57 је једна од компоненти таквог рата будућности“, објашњава Корњев.
Револуционаран авион
Руски експерти истичу да Су-57 може да служи не само као ловац-пресретач, јуришни авион, већ и као летећи командни пункт, на пример, пратећи тешке беспилотне летелице и контролишући их у ваздуху. То вишеструко повећава ударну снагу авијације и ефикасност сузбијања непријатељских напада.
Први лет је Су-57 имао 2010. године, а очекује се да ће ови најсавременији авиони годинама бити окосница фронтовске авијације.
„Желели бимо да видимо више ових летелица и да темпо њихове производње буде што већи. Штавише, волео бих да што пре уђу у Оружане снаге, али ипак је то врло сложен авион. Пре Су-57, авиони овог типа, овог нивоа, те класе технологије, нису се правили ни у Совјетском савезу, нити у Русији. Односно, то је револуционарни авион са становишта ваздухопловне индустрије.