Недоумица више нема и ауто-пут ће од Београда преко Раче, Бијељине, Брчког и Лончара ићи на Тузлу и спустити се до Сарајева. Потом ће се преко Пала, Рогатице, Вишеграда, спојити са ауто-путом у Србији и преко Котромана, Ужица, Пожеге, саставити круг до Београда.
Турска је прихватила да повољним кредитима финансира овај велики инвестициони подухват, са неколико десетина тунела, мостова на коме ће главни извођачи бити турске фирме. Вредност те огромне инвестиције, према прелиминарним проценама је више од две милијарде евра.
Срце Балкана више не кочи политика
Припремни радови на изградњи моста на Сави у Сремској Рачи почели су крајем августа 2019, а камен-темељац за изградњу ауто-пута су почетком октобра 2019. положили председници Србије и Турске, Александар Вучић и Реџеп Тајип Ердоган и чланови Председништва БиХ.
Део ауто-пута од Кузмина до Сремске Раче требало би да буде завршен до краја 2022. године, а очекује се да на пролеће почну и радови од Раче до Бијељине. Изградња моста на Сави, у дужини од 1.320 метара, одвија се планираном динамиком. На градилишту је свакодневно 350 радника турске компаније "Ташсјапи" која је главни извођач радова, а израдила је и планску и техничку документацију, студију оправданости са идејним пројектом, као и пројекат за извођење.
Вредност радова на страни Србије износи 1,05 милијарди евра, од чега је око 220 милиона евра вредност изградње деонице Кузмин - Сремска Рача, а око 830 милиона евра деонице Пожега - Котроман.
Ауто-пут реална потреба, а не политички пројекат
Писац и новинар Мухарем Баздуљ коме је добро познато како сада функционише саобраћај на релацији Београд-Сарајево за Спутњик каже да је тај ауто-пут прека људска потреба, а не политички пројекат. Како примећује, на Балкану, с обзиром на удаљеност од 300 километара, не постоје два ближа велика града до којих је већа мука доћи.
„Ако аутобусом путујете то је шест до седам сати, а мало старији људи ће се сетити и воза „Олимпик експрес“ који је долазио за четири сата, а сада више не саобраћа. У том смислу тај ауто-пут је заиста нешто што би, независно од политичке оријентације, од било чега сличног, свима требало да буде у интересу. Потпуно је свеједно за кога гласате и које сте националности ако путујете од тачке А до тачке Б,“ сликовит је Баздуљ.
Иако напомиње да не мисли да је по среди политички пројекат, он сматра да би дугорочно и у том смислу ауто-пут могао да има свој допринос.
„Један од проблема који ми имамо је да се у претходних 20 и више година људи много мање сусрећу. Много мање се уопште познају. Имате масу људи у Сарајеву који никада нису били ни у Србији, ни у Београду. Имате , такође, доста људи и овде који доле никада нису били и свима је једина информација она медијски посредована што је увек подложније манипулацији него лично искуство“, истиче наш саговорник.
Сложна браћа
Гледајући извештаје о посети Џаферовића, Комшића и Додика Турској, он је приметио да дуго нису изгледали сложније. С једне стране, ауто-пут, дакле, добра саобраћајна повезаност, а са друге стране вакцине које ће Турска донирати, односно здравствена заштита. То је, додаје Баздуљ, нешто због чега се не гледа ко се како зове јер је свима на корист.
Или, како је приликом полагања камена-темељца за изградњу ауто-пута оценио председник Србије, реч је о историјском догађају важном за цео регион, јер је то почетак повезивања, отварања, спајања једног простора.
Да смо раније градили путеве, а не мржњу, избегли бисмо катастрофе и више немамо право на такве грешке, поручио је Вучић.
Великим путевима људи долазе
Слично је говорио и Ердоган напомињући да су људи са тих територија у последњих 25 година претрпели велике боли и патње, плаћајући велике цехове. Отуда, како је рекао, и обавеза да изградимо будућност тако што своје различитости нећемо видети као фактор сукоба, већ као своје богатство. А једини циљ Турске у свему је, додао је њен председник, успостављање мира и просперитета на Балкану.
Када аутопут буде завршен, од Сарајева до Београда ће се стизати за три сата лагане вожње, али ће од користи бити и свима који се са севера преко Љубљане запуте ка југу, према Нишу и даље. Ова траса ће пут од Љубљане до Солуна скратити за 200 километара, али и бити развојна шанса за све који живе и раде у његовој близини.
Значај изградње ове саобраћајнице можда је најбоље у само једној реченици својевремено осликао Додик: Морамо да правимо ауто-путеве, јер великим путевима људи долазе, а малим путевима - одлазе.