00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
16:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Змајева жена“ - прича о Јелени Гатилузио, супрузи деспота Стефана Лазаревића
16:00
30 мин
СВЕТ СА СПУТЊИКОМ
Одбројавање пред најважније изборе на свету – шта ће бити дан после
17:00
60 мин
ДОК АНЂЕЛИ СПАВАЈУ
Слободан Бркић - очи које на оба света гледају
20:00
60 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери

Бурна историја Суецког канала: Последња блокада није била једина

CC0 / Википедија/НАСА / Суецки канал
Суецки канал - Sputnik Србија, 1920, 30.03.2021
Пратите нас
Планета је последњих дана са неизвесношћу пратила вести о ситуацији у Суецком каналу у коме се насукао контејнерски брод "Евер Гивен" и блокирао саобраћај. После шест дана, канал је одблокиран, али саобраћај још није нормализован. Међутим, ово није први пут да је ова важна поморска саобраћајница била затворена...

Гигантски брод "Евер Гивен" услед неповољних временских услова заглавио се 23. марта у Суецком каналу и блокирао поморски саобраћај. Бројне светске компаније забележиле су милионске губитке због кашњења робе натоварене на бродове којима је пролаз био онемогућен после блокаде канала. На бродовима је била заробљена роба из целог света, између осталог и намештај, грла стоке и нафта, наводи РТС.

Брод је коначно делимично одблокиран јуче, 29. марта, али саобраћај још није успостављен. Претпоставља се да ће бити потребна три и по дана за нормализацију протока бродова. Тренутно на пролаз чека 367 бродова из целог света, према информацијама светских медија.

Суецки канал, који спаја Медитеран и Црвено море, односно Атлантик и Индијски океан, једна је од најважнијих и најпрометнијих саобраћајница на свету којом се обавља 12 процената целокупне светске трговине. Током 2020. године, овом рутом је прошло преко 18.800 бродова, односно око 51 брод дневно.

© AP Photo / Suez Canal Authority via APБродови пролазе кроз Суецки канал после деблокаде
Бурна историја Суецког канала: Последња блокада није била једина - Sputnik Србија, 1920, 30.03.2021
Бродови пролазе кроз Суецки канал после деблокаде

Вештачки канал, прокопан од луке Порт Саид на северу до Суеца на југу, пресеца Суецки земљоуз и раздваја Африку и Азију. Грађен је 10 година и званично пуштен у рад 17. новембра 1869. године. Канал је данас дугачак 193 километра, а кроз историју је неколико пута прошириван и продубљиван како би се прилагодио развоју модерних бродова.

Древни канали

Идеја о повезивању Средоземног и Црвеног мора није настала у модерном добу, већ датира око 4000 хиљаде година уназад, како пише званични сајт Suez Canal Authorty. Још 1874. године пре нове ере, египатски фараон Сенусрет  III први je ископао канале који су повезивали два мора са реком Нил.

© Sputnik / Mahmoud Ahmed / Уђи у базу фотографијаСуески канал је током векова био неколико пута затваран...
Бурна историја Суецког канала: Последња блокада није била једина - Sputnik Србија, 1920, 30.03.2021
Суески канал је током векова био неколико пута затваран...

Овај канал је током векова неколико пута напуштан и затваран, а затим реконструисан и поново отваран.

Персијски цар Дарије (522 – 486 п. н. е) је иницирао једну од реконструкција и остаци његовог канала и данас се могу видети у сувој речној долини Вади Тумилат, источно од Нила.

Први покушаји изградње модерног Суецког канала који би директно повезао Медитеран и Црвено море приписују се Напоелону Бонапарти. Ипак, због погрешних прорачуна који су утврдили наводну велику разлику између нивоа два мора, пројекат је ипак напуштен.

Модерни Суецки канал

Група француских интелектуалаца је још 1833. године желела да изгради канал, али нису успели да убеде тадашњег кедива, Мухамеда Алија Египатског. Ипак, француски архитекта Фердинанд де Лесепс је 1858. године постигао концесиони договор са кедивом Саид пашом. Тада је основана и Компанија Суецки канал у којој је удео имао и Египат.

Изградња канала је Египат довела у велике дугове па је британска влада 1875. године откупила египатске деонице. Светске силе су 1888. потписале Константинопољску конвенцију која наводи да је канал отворен за бродове свих нација, у миру и у рату.

За Велику Британију је Суецки канал био од виталног значаја за одржање колонијалних интереса и поморске моћи. Председник Египта Гамал Абдел Насер је 1956. године национализовао канал, што је навело британске и француске трупе да у сарадњи са Израелом изврше инвазију те је дошло до затварања канала. Тај догађај се назива Суецка криза и трајао је до 1957, када је канал поново отворен.

© AP Photo / ©Maxar TechnologiesКроз Суецки канал током 2020. године прошло је 18.800 бродова.
Бурна историја Суецког канала: Последња блокада није била једина - Sputnik Србија, 1920, 30.03.2021
Кроз Суецки канал током 2020. године прошло је 18.800 бродова.

Друго затварање канала догодило се 1967. године након напада Израела на Египат, чиме је отпочео Шестодневни рат (или Арапско–израелски рат). Након овог сукоба, канал је поново отворен 1975. године. Од тада саобраћај Суецким каналом функционише неометано.

Ипак, након актуелне кризе са заглављеним бродом "Евер Гивен", постављају се бројна питања о одговорности и факторима који су довели до ње.

Прочитајте још:

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала