Канал ће, према пројекту, пролазити паралелно са Босфором и повезивати Мраморно море са Црним.
У изјави за ТВ „Русија 24“ амбасадор је оценио да овај пројекат неће значити и одбацивање захтева из Конвенције из Монтреа, али ће бродовима који буду пролазили кроз нови канал бити изнети нови финансијски захтеви и услови.
„Између канала ‘Истанбул’ и Конвенције из Монтреа постоји, наравно, веза, али она није директна, непосредна. Али, ако замислимо да је нови канал изграђен, то никако неће значити да занемаривање захтева из Конвенције из Монтреа и никако неће бити промењена она ограничења која су том Конвенцијом постављена када је реч о проласку кроз мореуз, као и на укупну тонажу војних бродова који се налазе у Црном мору а који припадају земљама које не излазе на то море и друго“, рекао је амбасадор.
Подсетимо, турски председник Реџеп Тајип Ердоган је раније објавио да намерава да распише тендер за изградњу канала који ће, према његовом мишљењу, „отклонити опасност од еколошке и техногене катастрофе на Босфору“. Градоначелник Истанбула Екрем Имамоглу је против овог пројекта и позива на одржавање референдума.
У недељу је објављено и писмо 103 пензионисана турска адмирала према чијем мишљењу је Конвенција из Монтреа дипломатска победа Турске, којом су обновљена суверена права на Босфор и Дарданеле. Они сматрају да је неприхватљиво разговарати о ревизији овог споразума у вези са пројектом канала „Истанбул“.
Ердоган је оценио да је овај чин пензионисаних адмирала неприхватљив и да војска не може да се меша у политику.
Конвенција из Монтреа, усвојена 1936. године, одржава слободу проласка кроз мореузе за трговачке бродове свих земаља, како у мирно тако и у ратно време. Међутим, режим проласка ратних бродова другачији је за црноморске и нецрноморске државе. За ратне бродове нецрноморских сила уведена су значајна ограничења у погледу класе и дужине боравка.
Прочитајте још: