00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
17:00
60 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
Хоће ли бити Трећег светског рата
20:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Дуалност Милене Павловић Барили“
20:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери

Хеј, четници, усташе, балије! Шокантни спот упозорава регион - корак од застрашујуће стварности

© Фото : YT/BUKA TVКадар из спота кампање Магазина "Бука"
Кадар из спота кампање Магазина Бука - Sputnik Србија, 1920, 13.04.2021
Пратите нас
Спот “Hejt SLOVEni, još ste živi?”, Предрага Личине, редитеља и сценаристе из Загреба, за само неколико дана преплавио је друштвене мреже и медије. Цео регион је узбуркао шокантни скеч, јер су сви видели како би застрашујуће изгледао обичан живот када би се пљувачки речник са друштвених мрежа и форума преточио у реалну свакодневицу.

Видео је део кампање Магазина "Бука" из Бањалуке који је на свом Јутјуб каналу већ објавио неколико спотова са познатима у оквиру кампање против говора мржње, међутим, само је овај доживео прави бум.

У чему је тајна успеха шокантног видеа у коме се Северина, и глумци Христина Поповић и Горан Богдан вређају и псују на националној основи и зашто је баш такав приступ изазвао ефекат у региону?

Спот који је узбуркао регион

И сам редитељ спота Предраг Личина, остао је затечен бројем прегледа на интернету, није се надао да ће спот изазвати толике реакције. Он за Спутњик каже да је схватио да се то догодило пре свега зато што је реклама - истинита, снимљена је по стварним догађајима.

"То што они изговарају, заиста се користи на друштвеним мрежама, форумима, на свим порталима у коментарима. А када се још све упакује у једну прилично љигаву рекламу са просветљеном фотографијом и ужасном музиком, где су сви срећни и насмејани, па се то постави као нормална ствар, ваљда људи закључе да, ако овако наставимо, колико смо огуглали на говор мржње, то ће нам се у блиској будућности стварно и десити. Можда ћемо тако разговарати најнормалније", каже Личина.

Упитан да ли је то ипак прилично наивно виђење реакција на рекламу, јер поједини коментари указују на то да може бити протумачена и као подстрек за даљи говор мржње, Личина каже да је и тога свестан, али да не зна колико до таквих људи ова порука уопште допире.

"Не могу се ставити у њихову главу, колико допире и уопште на који начин. Главни циљ је био да њима кажемо, људи, шта то радите, зашто се тако понашате. Било би идеалистички говорити да ћемо у томе успети, да ће се ова халабука смирити. За четири, пет дана, све ће бити по старом, али надам се да смо потегли питање да се о томе разговара. Да можда и неко други систематски почне прекомерно бомбардовање народа некаквом едукацијом", каже редитељ и додаје да је за то крајње време, јер говор мржње постаје нормална комуникација на коју су сви огуглали.

Зашто је спот “погодио у жицу”

Политиколог Цвијетин Миливојевић каже да постоји неколико разлога зашто је спот "погодио у жицу". Пре свега, бавио се вечитом темом ових простора, коју смо у мирна времена СФРЈ развлачили по вицевима.

© Flickr / Jennifer Moo"Дајте шансу мозгу", поручује Бука, а психолог Јелена Станковић каже да су људи који су данас у дефанзиви, заправо најмудрији, те да спот и на то указује.
Хеј, четници, усташе, балије! Шокантни спот упозорава регион - корак од застрашујуће стварности - Sputnik Србија, 1920, 13.04.2021
"Дајте шансу мозгу", поручује Бука, а психолог Јелена Станковић каже да су људи који су данас у дефанзиви, заправо најмудрији, те да спот и на то указује.

Друга важна чињеница која гађа у центар је то да је говор мржње дошао до бесмисла, а следећи да у споту игра троје јавних личности који су јако популарни на овим просторима. Затим, свему је допринео и сам сценарио.

"Међутим, ако се већ ишло на "хејтовање", увреде су могле да буду још драматичније, а рекао бих и духовитије, али све то када заједно спакујете, нормално је да има толику гледаност. Направљено је непретенциозно, и то је важно", каже Миливојевић.

Он додаје да у великој прашини коју је подигао спот који је наручила "Бука" има једна изузетно добра ствар;

"Ако смо ову причу са увредама поново вратили на ниво вица, односно стеротипа, то значи да се много штошта у стварном животу променило, рекао бих, на боље. Оно што је некада могло да изазове окидач за пуцњаву и рат, више није на том нивоу присутно ни у једном од три народа који су тема овог спота", истиче Миливојевић.

Спот је мач са две оштрице

Психотерапеут Јелена Станковић одмах нам је признала да јој се спот много допао, али и да нема универзалног одговора на питање зашто нас је видео протресао.

"Спот је мач са две оштице, јер на њега свако пројектује себе. Истовремено, он је одлична провокација која треба да нас наведе на размишљање. Највише ми се допада део спота са поруком "Дајте шансу мозгу". Све зависи од тога на шта се "пецамо". Имамо потребу и да негативно реагујемо и избацујемо из себе оно на шта се упецамо, али то значи да није идеја да некога са друге стране променимо, већ да променимо себе, да видимо зашто реагујемо баш на то", каже Станковићева и додаје да су људи који су данас у дефанзиви, заправо најмудрији, те да спот и на то указује.

"Не троше енергију на негативно и то је мудрост, баш то, усмерити своју енергију на позитивно и не бавити се тиме, јер када се бавимо негативним, додатно повећавамо ту негативност", каже Станковићева.

Аутор спота Предраг Личина подсећа да је говор мржње који данас кулминира на интернету почео касних осамдесетих прошлог века, претходио ратовима и говору мржње у данашњем облику, на интернету.

"Говор мржње постоји свуда, чак и у напредној Скандинавији, али њихов последњи рат је завршен пре петсто година. Наша сећања на оно што се дешавало пре 25 година још су свежа, али политичари и даље настављају са говором мржње. То је опасно, баш због тих недавних догађаја, али они не престају, јер се тако одржавају ту где јесу", каже Личина.

Теорија завере за наставак спота

Упитан да ли планира да сними нови спот у коме ће можда играти управо политичари из бивших југословенских република, како би и њих натерао на размишљање, Личина каже да ће спота бити, али да му је инспирацију дао управо један гледалац својом теоријом завере коју је оставио у коментару.

"Човек каже да је у реклами све провидно, јер се прво извређају Бошњакиња и Србин, а онда Бошњакиња и Хрватица, а никад се не вређају Хрватица и Србин. Он је приметио да је то зато што су Хрвати и Срби заједно хтели да искорене Бошњаке и поделе Босну – да се заправо о томе ради у реклами! Инициран овом невероватном теоријом завере, дошао сам на идеју да у наставку снимим крај радног времена у супермаркету, да се коначно извређају Србин и Хрватица".

Личина на крају разговора за Спутњик додаје да је згранут кометарима да се протагонисти спота недовољно вређају.

"Па видите ли докле то иде?! Замислио сам оригинални крај, као код Тарантина, да се кољу у успореном снимку, са ненормалном количином крви, али нисмо имали довољно новца у буџету", каже уз осмех.

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала