https://sputnikportal.rs/20210519/poskupljenje-automobila-izvesno-nedostaje-elemenat-koji-potpuno-promenio-ovu-industriju-1125393233.html
Поскупљење аутомобила извесно – недостаје елеменат који је потпуно променио ову индустрију
Поскупљење аутомобила извесно – недостаје елеменат који је потпуно променио ову индустрију
Sputnik Србија
Колико год да ће аутомобилску индустрију у свету коштати неодстатак чипова неопходних за електронику у аутомобилима, повратка на производњу аута без... 19.05.2021, Sputnik Србија
2021-05-19T19:19+0200
2021-05-19T19:19+0200
2021-05-19T18:14+0200
анализе и мишљења
коментари и аналитика
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/01/1b/1124482101_0:100:1921:1180_1920x0_80_0_0_659dcd7116821b35a68bb84351b7711f.jpg
Несташице чипова које су почеле још прошле године нису превазиђене што је директно утицало на смањење производње нових возила. Џаба што је привредна активност живнула, што је смиривање пандемије подстакло тражњу купаца возила.Већу цену аутомобила гура мањак чиповаПрема процени Маркита, једног од водећих светских провајдера финансијских података, ауто-индустрију, најпогођенију несташицом чипова, пад проиозводње и продаје би ове године могао да кошта 60 милијарди долара.Прво је пред крај 2020. године због короне била затворена фабрика која производи чипове за аутомобилску индустрију, па су залихе чипова потрошене. Потом је у овој години дошло до опоравка привреде и наглог раста потражње, али су на мањак чипова утицала још два догађаја. Компанија ТСМЦ која је највећи и најзначајнији светски произвођач силикона за чипове, за чију производњу су неопходне велике количине воде, налази се на Тајвану који је овог пролећа погодила незапамћена суша. Уз то, у Јапану је изгорела фабрика чипова компаније Ренесас. Процене су да су две трећине њених капацитета биле намењене управо аутомобилској индустрији.Несташица чипова ће ауто-индустрију ове године коштати 60 милијарди долара.
Како решити проблемКолико је проблем са недостатком чипова тешко решити указује и то што је Џенерал моторс недавно на тржиште избацио и возила која немају електронску регулацију утрошка горива. Неки произвођачи одлучили су се за међурешење па су тако Форд и Стелантис објавили да производе поједине моделе аутомобила и држе их на лагеру, да би првом приликом уградили електронику која им недостаје.Мада аутомобилска индустрија може да функционише и без чипова као што је функционисала до пре 15 година када нисмо имали чип ни електронику у ауту и још је и данас доста таквих у саобраћају, професор Саобраћајног факултета у Београду Милан Вујанић, не мисли да ће аутомобилска индустрија направити корак уназад правећи аутомобиле без чипова.Корона и „дигитални суверенитет“Чипови су, како објашњава за Спутњик, битни јер преузимају многе функције правилног рада мотора, начина управљања, безбедности, стабилности.Он каже да га не чуди што су неки већ најавили окретање сопственој производњи чипова, тим пре што се повратак у нормалу не очекује до краја ове године. Поред тога, ситуација са панадемијом је покренула и питања „дигиталног суверенитета”, имајући у виду зависност глобалне индустрије.Колико год да ће аутомобилску индустрију у свету коштати неодстатак чипова неопходних за електронику у аутомобилима, повратка на производњу аута без електронике неће бити.
Пандемија је, по оцени аналитичара Маркита, разоткрила крхкост система који плаћа цену превелике концентрације производних капацитета на једном месту. Због тога се сада и у Америци и у ЕУ озбиљно разговара о поспешивању домаће производње електронике, што Кина већ годинама чини.Биће нових произвођача чипова„Када је тражња за чиповима огромна тада има и довољно произвођача који хоће да зараде на томе. Не треба уопште да сумњамо хоће ли то тако бити. Поучени овим искуством прорадиће још неколико фабрика. Европљани више неће ни да дозволе да буду уцењени тиме што им аутомобилска индустрија не може да функцинише, јер нема довољно чипова“, истиче наш саговорник.Према подацима Европског удружења произвођача аутомобила, приходи ауто-индустрије у ЕУ чине седам процената њеног БДП-а. Позивајући се на податке из 2019. године, Међународна организација произвођача је проценила да просечни годишњи промет светске аутомобилске индустрије чини 3,65 одсто глобалног БДП-а. Аутомобил је, иначе, производ који се у свету највише извози.Вујанић истиче да само у Немачкој на производњи аутомобила или онога што се уграђује у аутомобиле ради 800.000 људи. Све земље које користе те високотехнолошке чипове у производњи аутомобила ће се наћи у истој позицији и сигурно неће отпуштати раднике, али ни правити аутомобиле без чипова.Аутомобил је производ који се у свету највише извози и промет светске аутомобилске индустрије чини 3,65 одсто глобалног БДП-а.
Цену ће платити купацБез њих нема модерног ни функционалног аута и због тога ћемо бити тиме условљени и док се не појави довољно чипова можемо очекивати пораст цене аутомобила, оценио је професор Саобраћајног факултета.Оно што је, међутим, извесно је да тренутни проблем није само логистички. По мишљењу аналитичара Маркита и када све фабрике чипова раде пуним капацитетом, нема их довољно да задовоље потражњу. Због тога ,ТСМЦ ове године планира да уложи више од 25 милијарди долара у подизање нових капацитета.Како је за то често потребно више година, очигледно је да ће се висок ниво потражње одржати и након овог првог таласа. Отуда и оцене Маркита да је сада немогуће проценити дугорочне последице кризе. Краткорочно, несташица чипова ће, највероватније, утицати не само на повећање цена у аутомобилској индустрији, већ свим које користе чипове. Наравно, платиће је купци.
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Вести
sr_RS
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/01/1b/1124482101_106:0:1813:1280_1920x0_80_0_0_bec5cbeefd3d0ae96412e1da5bcd5ab9.jpgSputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
анализе и мишљења, коментари и аналитика
анализе и мишљења, коментари и аналитика
Поскупљење аутомобила извесно – недостаје елеменат који је потпуно променио ову индустрију
Колико год да ће аутомобилску индустрију у свету коштати неодстатак чипова неопходних за електронику у аутомобилима, повратка на производњу аута без електронике неће бити. Цену ће на крају платити купац јер ће мањак чипова погурати поскупљење аутомобила.
Несташице чипова које су почеле још прошле године нису превазиђене што је директно утицало на
смањење производње нових возила. Џаба што је привредна активност живнула, што је смиривање пандемије подстакло тражњу купаца возила.
Већу цену аутомобила гура мањак чипова
Према процени Маркита, једног од водећих светских провајдера финансијских података, ауто-индустрију, најпогођенију несташицом чипова, пад проиозводње и продаје би ове године могао да кошта 60 милијарди долара.
Прво је пред крај 2020. године због короне била затворена фабрика која производи чипове за аутомобилску индустрију, па су залихе чипова потрошене. Потом је у овој години дошло до опоравка привреде и наглог раста потражње, али су на мањак чипова утицала још два догађаја. Компанија ТСМЦ која је највећи и најзначајнији светски произвођач силикона за чипове, за чију производњу су неопходне велике количине воде, налази се на Тајвану који је овог пролећа погодила незапамћена суша. Уз то, у Јапану је изгорела фабрика чипова компаније Ренесас. Процене су да су две трећине њених капацитета биле намењене управо аутомобилској индустрији.
Несташица чипова ће ауто-индустрију ове године коштати 60 милијарди долара.
Колико је проблем са недостатком чипова тешко решити указује и то што је Џенерал моторс недавно на тржиште избацио и возила која немају електронску регулацију утрошка горива. Неки произвођачи одлучили су се за међурешење па су тако Форд и Стелантис објавили да производе поједине моделе аутомобила и држе их на лагеру, да би првом приликом уградили електронику која им недостаје.
Мада аутомобилска индустрија може да функционише и без чипова као што је функционисала до пре 15 година када нисмо имали чип ни електронику у ауту и још је и данас доста таквих у саобраћају, професор Саобраћајног факултета у Београду Милан Вујанић, не мисли да ће аутомобилска индустрија направити корак уназад правећи аутомобиле без чипова.
Корона и „дигитални суверенитет“
Чипови су, како објашњава за Спутњик, битни јер преузимају многе функције правилног рада мотора, начина управљања, безбедности, стабилности.
„Уколико би несташица чипова била и даље оваква каква је тренутно, а произвођачи аутомобила, како очекујем, не би хтели да се врате на оно што је некада било, то ће се одразити на производњу која ће бити сведена на закон минимума – колико минималан број чипова толико минималан број аутомобила“, оцена је Вујанића.
Он каже да га не чуди што су неки већ најавили окретање сопственој производњи чипова, тим пре што се повратак у нормалу не очекује до краја ове године. Поред тога, ситуација са панадемијом је покренула и питања „дигиталног суверенитета”, имајући у виду зависност глобалне индустрије.
Колико год да ће аутомобилску индустрију у свету коштати неодстатак чипова неопходних за електронику у аутомобилима, повратка на производњу аута без електронике неће бити.
Пандемија је, по оцени аналитичара Маркита, разоткрила крхкост система који плаћа цену превелике концентрације производних капацитета на једном месту. Због тога се сада и у Америци и у ЕУ озбиљно разговара о поспешивању домаће производње електронике, што Кина већ годинама чини.
Биће нових произвођача чипова
„Када је тражња за чиповима огромна тада има и довољно произвођача који хоће да зараде на томе. Не треба уопште да сумњамо хоће ли то тако бити. Поучени овим искуством прорадиће још неколико фабрика. Европљани више неће ни да дозволе да буду уцењени тиме што им аутомобилска индустрија не може да функцинише, јер нема довољно чипова“, истиче наш саговорник.
Према подацима Европског удружења произвођача аутомобила, приходи ауто-индустрије у ЕУ чине седам процената њеног БДП-а. Позивајући се на податке из 2019. године, Међународна организација произвођача је проценила да просечни годишњи промет светске аутомобилске индустрије чини 3,65 одсто глобалног БДП-а. Аутомобил је, иначе, производ који се у свету највише извози.
Вујанић истиче да само
у Немачкој на производњи аутомобила или онога што се уграђује у аутомобиле ради 800.000 људи. Све земље које користе те високотехнолошке чипове у производњи аутомобила ће се наћи у истој позицији и сигурно неће отпуштати раднике, али ни правити аутомобиле без чипова.
Аутомобил је производ који се у свету највише извози и промет светске аутомобилске индустрије чини 3,65 одсто глобалног БДП-а.
Без њих нема модерног ни функционалног аута и због тога ћемо бити тиме условљени и док се не појави довољно чипова можемо очекивати пораст цене аутомобила, оценио је професор Саобраћајног факултета.
Оно што је, међутим, извесно је да тренутни проблем није само логистички. По мишљењу аналитичара Маркита и када све фабрике чипова раде пуним капацитетом, нема их довољно да задовоље потражњу. Због тога ,ТСМЦ ове године планира да уложи више од 25 милијарди долара у подизање нових капацитета.
Како је за то често потребно више година, очигледно је да ће се висок ниво потражње одржати и након овог првог таласа. Отуда и оцене Маркита да је сада немогуће проценити дугорочне последице кризе. Краткорочно, несташица чипова ће, највероватније, утицати не само на повећање
цена у аутомобилској индустрији, већ свим које користе чипове. Наравно,
платиће је
купци.