Ново научно откриће: Неандерталци изумрли због секса са људима

© AP Photo / Martin MeissnerНеандерталци
Неандерталци  - Sputnik Србија, 1920, 02.08.2021
Научници су открили да би ретки поремећај крви, хемолитичка болест фетуса и новорођенчета (ХДФН), могао имати смртоносан утицај на потомство неандерталаца и људи, наводи се у студији објављеној у часопису „ПЛОС“.
Истраживачи су испитали узорке крви неандерталаца и открили да њихова крв садржи одређени скуп генетских варијанти што је чини посебно осетљивом на ХДФН. Овај поремећај може изазвати потенцијално фаталну анемију и често се погоршава са другом и наредним трудноћама, чиме је смањен број деце неандерталаца.
Иако је ХДФН могао настати као резултат секса само између неандерталаца, ризик од ХДФН -а био је знатно већи приликом секса с људским прецима, као и денисованацима и осталим изумрлим људским врстама, наводи британски лист „Дејли мејл“, позивајући се на стручњаке.

„Ови елементи су могли допринети слабљењу потомака до тачке њихове смрти, посебно у комбинацији са конкуренцијом са хомо сапиенсом у истом еколошком станишту“, наводи се у чланку у ПЛОС -у.

ДНК - Sputnik Србија, 1920, 24.07.2021
Научници открили колико смо слични пећинским људима
ХДФН је данас изузетно редак и откривен је у три од приближно 100.000 трудноћа, али изгледа да је био уобичајен међу неандерталцима, због ограниченог генског фонда врсте.
„Чињеница да су ови облици гена откривени код појединаца раздвојених 4.000 километара и 50.000 година указује на то да су ова генетска посебност и ризик од анемичног фетуса били прилично уобичајени међу неандерталцима“, рекао је Стефан Маизер, главни аутор истраживања за „Дејли мејл“.
Људи имају крвну групу и Рх фактор који указују на то да ли имају специфичан протеин на површини својих црвених крвних зрнаца. Ако особа има овај протеин, који је типичан за већину људи, он је Рх позитиван. Међутим, ако жена са негативним Рх фактором роди дете од мушкарца са позитивним Рх фактором, њен имунолошки систем ће напасти црвена крвна зрнца детета, изазивајући потенцијално фаталну анемију.
Откриће може пружити додатна сазнања о томе шта је довело до изумирања неандерталаца пре око 40.000 година. До сада је већина научника веровала да је хомо сапиенс истребио неандерталце у борбама за храну и станиште.