https://sputnikportal.rs/20210824/prevoz-putnika-odgovornost-stefan-djuric-1128774404.html
Ко је одговоран за безбедан превоз путника
Ко је одговоран за безбедан превоз путника
Sputnik Србија
Ко је одговоран за небезбедан превоз путника
2021-08-24T17:46+0200
2021-08-24T17:46+0200
2021-08-26T03:15+0200
закон
одговорност
возач
превоз путника
економија
саобраћај и инфраструктура
туризам и трговина
друштво
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/03/17/1124915066_0:103:1920:1183_1920x0_80_0_0_86286fbcc0c94087eafe2e24357f7667.jpg
„Спутњик“ је јуче писао како је возач комбија једне београдске агенције која врши превоз путника на више дестинација по региону, након 42 сата непрекидне вожње, на граничном прелазу Евзони, на уласку у Македонију, упитао да ли међу путницима има возача јер је био уморан, због чега није био у стању да настави да вози.Од седам путника у комбију, једино је новинарка „Спутњика“ била возач, па је замољена да преузме волан и да до граничног прелаза „помера“ ауто док возач одспава. То је и учинила. Након те невероватне, али истините сцене, поставља се питање — ко је одговоран за ту ситуацију?Превозници и возачи — прва линија одговорностиЗаконско решење тог случаја није јединствено пошто је реч о више пословних сектора који сарађују. Најпозванији за регулисање тог проблема је Закон о превозу путника у друмском саобраћају, јер превозницима поставља услове које морају да испуне да би добили лиценцу за обављање делатности, предочава адвокат Вања Ђекић.Одмах потом, ту је Закон о радном времену посаде возила у друмском превозу и тахографима, који прописује да возач не сме да управља возилом дуже од девет сати, односно 10 сати дневно, али највише двапут недељно. Недељно време управљања возилом не сме да буде дуже од 56 сати. Најкасније након четири сата и 30 минута, возач мора да искористи непрекидну паузу од најмање 45 минута.„Уколико је дошло до нелегалног понашања возача, за то је прекршајно одговорно правно лице које се бави превозом путника. И сам возач ако не поштује прописе који регулишу његово управљање возилом, одморе, паузе и укупно време управљања возилом, исто тако одговара. Уколико возач не може да изврши превоз путника у одређеној превозној путањи, организатор превоза је дужан да обезбеди не само заменског возача, већ и друго возило које то може да изврши“, напомиње Ђекић за „Спутњик“.Одговорност туристичких агенцијаНапослетку, Закон о туризму прописује да је туристичка агенција, у случају да је организатор, а не посредник, одговорна за реализацију путовања:„Све услове путовања, све услуге које пружа, самостално или у сарадњи с превозничком агенцијом, дужна је да испуни. Ти услови одређују се програмом путовања које даје кориснику услуга, односно путнику и не може да одступи од тога. Ако ипак то учини, позивамо се на грађанску одговорност, којом се регулише однос између путника и туристичке агенције. Ту је интересантно да и Закон о облигационим односима и Закон о туризму прописују приговоре који могу да се уложе у законским роковима: смањење цене, забрану искључења одговорности, накнаду штете туристе према туристичкој агенцији и друге“, предочава Ђекић.Колике су казне?Према домаћим прописима, ако правно лице омогући неквалификованим правним или физичким лицима обављање делатности превоза путника, биће кажњено од 300.000 до 1.000.000 динара. Предузетник у истој ситуацији биће кажњен од 150.000 до 500.000 динара.Казне за туристичке агенције које се не придржавају услова путовања су од 150.000 до 800.000 динара за правна лица, а до 350.000 за физичка.
https://sputnikportal.rs/20210823/haos-u-turistickim-agencijama-novinarka-sputnjika-iz-grcke-vozila-kombi-da-bi-vozac--odspavao-1128682604.html
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
Стефан Ђурић
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112158/61/1121586151_518:-1:2566:2048_100x100_80_0_0_cec12e8b61077d86591ea586013d7955.jpg
Стефан Ђурић
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112158/61/1121586151_518:-1:2566:2048_100x100_80_0_0_cec12e8b61077d86591ea586013d7955.jpg
Вести
sr_RS
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/03/17/1124915066_104:0:1817:1285_1920x0_80_0_0_078c0d13947d227dca8f836402a3e70d.jpgSputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Стефан Ђурић
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112158/61/1121586151_518:-1:2566:2048_100x100_80_0_0_cec12e8b61077d86591ea586013d7955.jpg
превоз, путника, закон, одговорност, казне
превоз, путника, закон, одговорност, казне
Ко је одговоран за безбедан превоз путника
17:46 24.08.2021 (Освежено: 03:15 26.08.2021) Ако путујете на одмор комбијем или аутобусом туристичке или агенције за превоз путника и том приликом вам безбедност буде угрожена, највећу одговорност сноси превозник, потом и возач, али и туристичка организација ако је прекршила услове путовања. За нарушавање прописа о превозу путника казна може бити и до 1.000.000 динара.
„Спутњик“ је јуче писао како је возач комбија једне београдске агенције која врши превоз путника на више дестинација по региону, након 42 сата непрекидне вожње, на граничном прелазу Евзони, на уласку у Македонију, упитао да ли међу путницима има возача јер је био уморан, због чега није био у стању да настави да вози.
Од седам путника у комбију, једино је новинарка „Спутњика“ била возач, па је замољена да преузме волан и да до граничног прелаза „помера“ ауто док возач одспава. То је и учинила. Након те невероватне, али истините сцене, поставља се питање — ко је одговоран за ту ситуацију?
Превозници и возачи — прва линија одговорности
Законско решење тог случаја није јединствено пошто је реч о више пословних сектора који сарађују. Најпозванији за регулисање тог проблема је Закон о превозу путника у друмском саобраћају, јер превозницима поставља услове које морају да испуне да би добили лиценцу за обављање делатности, предочава адвокат Вања Ђекић.
„Правна лица која су добила лиценце за превоз морају да имају одређени пословни углед, возни парк, финансијску способност... Министарство путем свог инспекцијског надзора треба да контролише овакве радње. Услови који се испуњавају да би се добила лиценца, морају да трају све време током пословања превозника путника. Министарство решењем може одузети лиценцу сваком превознику“, појашњава Ђекић и додаје да је за контролисање превозника задужен републички инспектор за друмски саобраћај.
Одмах потом, ту је Закон о радном времену посаде возила у друмском превозу и тахографима, који прописује да возач не сме да управља возилом дуже од девет сати, односно 10 сати дневно, али највише двапут недељно. Недељно време управљања возилом не сме да буде дуже од 56 сати. Најкасније након четири сата и 30 минута, возач мора да искористи непрекидну паузу од најмање 45 минута.
„Уколико је дошло до нелегалног понашања возача, за то је прекршајно одговорно правно лице које се бави превозом путника. И сам возач ако не поштује прописе који регулишу његово управљање возилом, одморе, паузе и укупно време управљања возилом, исто тако одговара. Уколико возач не може да изврши превоз путника у одређеној превозној путањи, организатор превоза је дужан да обезбеди не само заменског возача, већ и друго возило које то може да изврши“, напомиње Ђекић за „Спутњик“.
Одговорност туристичких агенција
Напослетку, Закон о туризму прописује да је туристичка агенција, у случају да је организатор, а не посредник, одговорна за реализацију путовања:
„Све услове путовања, све услуге које пружа, самостално или у сарадњи с превозничком агенцијом, дужна је да испуни. Ти услови одређују се програмом путовања које даје кориснику услуга, односно путнику и не може да одступи од тога. Ако ипак то учини, позивамо се на грађанску одговорност, којом се регулише однос између путника и туристичке агенције. Ту је интересантно да и Закон о облигационим односима и Закон о туризму прописују приговоре који могу да се уложе у законским роковима: смањење цене, забрану искључења одговорности, накнаду штете туристе према туристичкој агенцији и друге“, предочава Ђекић.
Према домаћим прописима, ако правно лице омогући неквалификованим правним или физичким лицима обављање делатности превоза путника, биће кажњено од 300.000 до 1.000.000 динара. Предузетник у истој ситуацији биће кажњен од 150.000 до 500.000 динара.
„Што се тиче умора возача, неспавања, немања паузе, укупног времена управљања возилом, можемо рећи да су казне ниске. Конкретно за поменуто, новчане казне су до 200.000 динара“, истиче Ђекић.
Казне за туристичке агенције које се не придржавају услова путовања су од 150.000 до 800.000 динара за правна лица, а до 350.000 за физичка.