00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
17:00
60 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
20:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
20:30
30 мин
МОЈ ПОГЛЕД НА РУСИЈУ
21:00
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920
РЕГИОН
Најновије вести, анализе и занимљивости из земаља у региону

Уставни удар паралисао Босну: Хоће ли бити смењен министар одбране

CC0 / / Босна и Херцеговина - илустрација
Босна и Херцеговина - илустрација - Sputnik Србија, 1920, 07.10.2021
Пратите нас
Да ли ће парламент БиХ сменити министра одбране, питање је које се поставља након што је председавајући Савета министара Зоран Тегелтија упутио у Парламентарну скупштину БиХ одлуку о смени Сифета Поџића, због тога што је прекршио Закон о одбрани БиХ и нарушио владавину права и унутрашње поверење, ка и дипломатске односе и инострану сарадњу.
Претходно је српски члан Председништва БиХ Милорад Додик затражио Поџићеву смену због непоштовања Устава БиХ, јер је отказао војну вежбу Војске Србије и Оружаних снага БиХ на Мањачи код Бањалуке, иако то може да учини само Председништво БиХ које је једино надлежно за вођење одбране и спољне спољне политике.

Да ли ће министар Поџић бити смењен

Како за Спутњик каже професор међународног права на Универзитету у Бањалуци Милош Шолаја, иако је чињеница да Тегелтија, уставно гледано, апсолутно има могућност да упути такав захтев Парламентарној скупштини, највероватније је да његов захтев неће бити изгласан.
„Политичке прилике у Босни и Херцеговини су такве да ће националне политике доминирати над правном одлуком, па не верујем да ће доћи до смене министра Поџића. Али, чињеница је такође да то и нема баш много везе са одлуком Срба да се враћају у посланичке клупе у Парламентарној скупштини БиХ и све друге институције у којима су одлучили да, због Инцковог закона, не учествују. Несумњиво је да Босни и Херцеговини заиста предстоје озбиљна преслагања у политици, посебно када је у питању Устав и поштовање тог акта, јер ово што је урадио министар одбране БиХ представља апсолутни уставни удар који би требало да буде санкционисан, али је чињеница да су у БиХ доминантне те националне политике и да ће вероватно персонална решења и даље остати иста, с тим да ће БиХ бити још закованија у свом функционисању него до сада“, сматра Шолаја.

Српска страна усамљена

И политиколог из Бањалуке Војислав Савић верује да ће српска страна остати усамљена у захтеву за сменом Поџића.
„Постоји могућност да то подржи и део хрватских странака, али не верујем да ће бити довољно воље од стране других представника да се иницијатива Тегелтије усвоји и да министар буде кажњен за један заиста неодговоран и суштински ретроградан потез за целу Босну и Херцеговину. Наиме, сви знамо шта Србија значи за БиХ и шта значи Србима који живе у Босни и Херцеговини и та вежба је требало, на неки начин, да спусти тензије и да људе приближи једне другима, а не да се стварају нови анимозитети на потпуно нереалним основама, потпуно волунтаристички од стане Странке демократске акције (СДА) и њихових политичара“, каже Савић.

Повратак Срба у посланичке клупе

На питање како гледа на евентуални повратак српских посланика у парламент поводом гласања о смени министра одбране, Савић каже да закључци Народне скупштине Републике Српске нису могли да предвиде све ситуације у којима ће се српски представници наћи, због комплексног политичког система у Босни и Херцеговини.
„Јако је битно да се разуме да је понекад важно бити ту да се спречи или усвоји нека иницијатива, како би се заштитили интереси. Просто, потпуним и тврдокорним одступањем од функционисања у институцијама БиХ себи можете нанети више штете него користи. Обустављањем свих оних активности које значе сарадњу са другим народима у сврху заједничког напретка можете да пошаљете политичку поруку, али понекад ради заштите егзистенцијалних права морате да делујете. Дакле, то је јако комплексан политички систем да би се олако тумачио и да би закључци могли да обухвате све оне ситуације у којима се политичари и један народ могу наћи како би заштитили своје интересе“, напомиње Савић.

Живот у континуираном хаосу

Грађани Босне и Херцеговине живе у континуираном хаосу, додаје наш саговорник, а главни генератор криза је управо СДА.
„То је партија која полако одумире и њима су кризе једини начин да преживе. Сви други би се некако и договорили, могли би пронаћи неки минимални консензус за напредак, али када је у питању СДА њихова техника је да све повуку на дно, што може бити јако опасно за Босну и Херцеговину. Ја се само надам да ће бити довољно памети да се смири реторика и да се дође до једне рационализације политике у Сарајеву како би грађани могли колико-толико да одахну, јер је ова атмосфера тензија неподношљива. Апелације за укидање Дана Републике Српске, па најаве апелације за само име Републике Српске, па Инцкове одлуке, све су то напади у континуитету из Сарајева, а то се представља као некаква заједничка активност. Именилац ове кризе је врло јасан и он се налази у Сарајеву, а ствари су, када се оголе до краја, прилично једноставне“, примећује Савић.

Дубоке политичке разлике у БиХ

Према речима Милоша Шолаја, уколико не дође до Поџићеве смене, Република Српска може наставити да инсистира на поштовању Устава и закона и да доказује да Поџићев потез није био уставан, али ће то још више продубљивати политичке расцепе у БиХ и кризу учинити још већом.
„У том смислу је тешко очекивати неки прецизнији, прави расплет до избора у октобру идуће године, мада ни ти избори вероватно неће решити оне суштинске, дубоке расцепе и политичке разлике у БиХ које годинама доминирају политичком сценом и који апсолутно коче БиХ. Највећи проблем је у томе што није нађена формула на којој БиХ може да функционише, а што је Дејтон требало да пружи. Међутим, није нађена права основа, поготово што има много манипулација са свим решењима у БиХ, а једна од њих је и то што је Жељко Комшић члан председништва БиХ, иако му легитимитет оспоравају Хрвати, народ који би он требало да представља, али он то не жели. Дакле, много тога је део неке просте, дигиталне рачунице у Босни и Херцеговини, која није у стању да дефинише и одреди прецизне процесе, па да се види у ком правцу све то треба да иде. Тако да ће резултат ове кризе бити само још једна конфузија која ће показати да је БиХ потпуно неефикасна, а што је још горе, потпуно нефункционална земља“, оцењује професор.

Шта ће међународна заједница?

Велико је питање, како каже, да ли ће међународна заједница толерисати овај потез Сифета Поџића.
„Уколико би се тај потез заиста оспорио, онда би се показало да су намере међународне заједнице искрене и да би требало да се тражи неко ново решење. Међутим, уколико се тај потез подржи по сваку цену, онда се поставља питање суштине Босне и Херцеговине“, закључује Милош Шолаја.
Председавајући Савета министара, који је одговоран за усклађивање уставних односа Савета министара са радом Председништва БиХ, Парламентарне скупштине БиХ, ентитетима и Брчко дистриктом, као и за усклађивање рада Савета министара, ову одлуку је донео након што је Поџић прекршио Закон о одбрани БиХ у начину рада и одлучивања и једностраним потезима нарушио владавину права и унутрашње поверење, те дипломатске односе и инострану сарадњу, саопштено је из Савета министара.
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала