00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
16:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Змајева жена“ - прича о Јелени Гатилузио, супрузи деспота Стефана Лазаревића
16:00
30 мин
СВЕТ СА СПУТЊИКОМ
Одбројавање пред најважније изборе на свету – шта ће бити дан после
17:00
60 мин
ДОК АНЂЕЛИ СПАВАЈУ
Слободан Бркић - очи које на оба света гледају
20:00
60 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920
НАУКА И ТЕХНОЛОГИЈА

Шта ће моћи Срби на 5Г ауто-путу: Вожња без возача, нема спавања ни судара — а шта са старим колима?

CC0 / / 5Г мрежа
5Г мрежа - Sputnik Србија, 1920, 20.10.2021
Пратите нас
Ако вам се деси да на будућем 5Г ауто-путу од Појата до Прељине, првом те врсте у Србији, будете задремали за воланом, има ко ће и о томе да брине. Мобилна мрежа најновије генерације ће да контролише чак и поспаност возача ако у аутомобилу има примопредајник 5Г. Па ако треба и да га буди.
Овако је сликовито за Спутњик објаснила значај увођења 5Г мреже на ауто-путевима, Ирина Рељин, стручњак за за телекомуникације и иноформационе технологије и професорка београдског Електротехничког факултета(ЕТФ) у пензији .
За изградњу првог 5Г аутопута у Србији који ће на Моравском коридору да споји Појате и Прељину, зајам у износу од 430 милиона евра је обезбедила Британска извозна кредитна агенција (УКЕФ). На том пројекту ће, од раније је познато, радити турско-британски конзорцијум „Бехтел-ЕНКА“ и УКЕФ је гарант зајма који „Коридорима Србије“ даје ГП „Морган Чејс" банка на 13 година, уз каматну стопу од 0,5 одсто годишње.

Без спавања за воланом и судара

Пројекат предвиђа најновију телекомуникацијску опрему, а управо избегавање судара и безбедност саобраћаја је, како истиче Рељинова, највећи значај увођења 5Г мреже на уто-путевима, захваљујући којој је могућа потпуна контрола онога што се дешава на друму и у аутомобилу.
„Пет Г омогућава да обављате комплетну контролу саобраћаја на тим путевима, а то значи да можете да имате не само видео надзор, већ да се могу контролисати и аутоматска возила, она без возача“, напомиње наша саговорница.
Увођење 5Г, наравно, не значи да на Моравском кордору, када буде завршен, неће моћи да се виде аутомобили старије генерације у којима нема примопредајника 5Г. Ти времешни су у Србији и најбројнији и њима преостаје да користе предности безбедније вожње ауто-путем, али и захваљујући информацијама о стању на друму које могу да обезбеде посредством 4Г мреже, однсно мобилне телефоније.

5Г ће мењати човека за воланом

Онима са најновијим моделима аутомобила који имају уграђен примопредајник 5Г, нова мрежа, која ће бити присутна целом дужином будућег Моравског коридора од Појата до Прељине, због минималног кашњења у преносу информација, практично ће омогућити мењање човека за воланом.
CC0 / ADMC / Захваљујући брзини преноса информација 5Г мрежа може да замени човекове реакције и да контролише аутоматска возила без возача
5Г мрежа - Sputnik Србија, 1920, 20.10.2021
Захваљујући брзини преноса информација 5Г мрежа може да замени човекове реакције и да контролише аутоматска возила без возача
За разлику од 4Г мреже, мрежа најновије пете генерације је, како каже Рељинова, много боља јер омогућава огроман капацитет информација које се преносе.
„Значи да велики број корисника може да приступи тој мрежи и користи информације, а оно што је за нас најзначајније то су мала кашњења у преносу информација. Та кашњења су на нивоу перцепције човека. Зато се сматра да 5Г може да замени човекове реакције. Ако користите аутомобил без возача онда се претпоставља да у том случају све мора да функционише онако како би возач реаговао. Брзином којом би просечан људски организам реаговао тако реагује и софтвер који користи 5Г мрежу“, објашњава професорка ЕТФ.

Много информација и хитра реакција

То значи да ако се нешто дешава на друму што захтева хитну интервенцију, до ње ће доћи оном брзином којом би реаговао и човек. Поента је, међутим, у томе да се захваљујући великој количини информација о томе шта се дешава на друму, на сваком његовом километру, управо предупреде нежељени догађаји, поготово судари са фаталним исходом.
Она напомиње да 5Г има свој одвојени опсег радиофреквенција који ће контролисати искључиво саобраћај. Он ради на пет гигахерца, што су релативно високе фреквенције и додељен је управо контроли соабраћаја, без могућност мешања са осталим собраћајем на мрежи.
Рељинова је указала на то да и 4Г системи имају реалтивно мала кашњења у преносу информација на основу којих се на путу реагује, али да се показало да су та кашњења много већа него код 5Г мреже и да компликоване и опасне случајеве у саобраћају, на пример у раскрсницама, она не може да „покрије“.
Експерименте су, како напомиње, у Европи радиле групе држава, Франсуска, Немачка и Холандија и велики произвиођачи опреме за мобилне системе, Нокија и Ериксона. На основу експеримената, прво рађених у Скандинавији, видело се да 4Г неће моћи да реши све ситуације.
© Фото : PixabayВећ постоји и експериментална 6Г мрежа и очекује се да она у свету буде примењена за десетак година
Високе технологије - Sputnik Србија, 1920, 20.10.2021
Већ постоји и експериментална 6Г мрежа и очекује се да она у свету буде примењена за десетак година

Великом брзином до промена

На констатцију да Србија још нема у употреби 5Г мрежу и да је крајем марта 2020. године у Научно-технолошком парку Београд тек у пробни рад пуштена прва 5Г базна станица у Србији, она каже да је уверена да бисмо и ми могли релативно брзо да достигнемо тај стандард.
Каже да је овог лета била у Америци и да је 5Г готово свуда заступљена и да је до тога дошло за кратко време.
„Када је то почело у Америци пре две године била сам тамо и од тада је то толико брзо развијано да је то невероватно. Ви нон стоп имате рекламе на ауто-путу и објашњења шта све може да се користи. То је добро и за фабрике. Ви на том ауто-путу можете да имате производне хале, складишта која ће захваљујући 5Г бити аутиоматизована и контролисана, за шта вам треба мање људи“, истиче наша саговорница.
Мрежа најновије генерације је на путевима присутна и у развијеним земљама Западне Европе, а у нашем окружењу, колико јој је познато, у томе је највише одмакла Мађарска која је највише радила на аутоматским возилима без возача и имају тестна возила и тестне траке за то.

Сада је то толико присутно у свету да више готово да не можете да кажете ко то није увео. Сви то раде, то је нешто што је неопходно и оно што ја знам јесте да сада постоји експериментална 6Г мрежа и да се у нашим инжењерским круговима итекако говори о томе када ће бити увођена 6Г мрежа. Очекује се да то буде негде 2030. године уведено у свету“, истакла је Рељинова.

Све то, како напомиње, не значи да они који у аутомобилу немају примопредајник 5Г неће моћи на 5Г ауто-пут. Они ће моћи да користите само оне благодети које су свима доступне захваљујући мобилној мрежи претходних генерација које такође пружају информације о дешавањима на путу.
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала