Експлозија звезде уживо: Астрономи први пут у историји посматрали настанак супернове /видео/

Супернова - Sputnik Србија, 1920, 11.01.2022
Астрономи су први пут у историји уживо посматрали експлозију џиновске звезде и њено претварање у супернову, небески спектакл који је био експлозивнији него што се очекивало.
Научници су почели осматрање црвеног супергиганта, звезде под називом СН 2020тлф, удаљене 120 милиона светлосних година од Земље, око 100 дана пре њеног насилног колапса у супернову, објављено је у „Астрофизичком журналу“.
Током посматрања, научници су могли да виде како звезда еруптира јарким блесковима светлости, уз експлозије великих кугли гаса на површини.
Ова „пиротехника“ која је претходила супернови велико је изненађење, пошто током претходних посматрања црвених супергиганата нису примећене насилне емисије, наводе научници.

„Ово је прекретница у нашем разумевању шта се догађа са масивним звездама у тренутку пред њихову смрт. По први пут смо посматрали како црвени супергигант експлодира“, наводи вођа студије Вин Јакобсон-Галан са Универзитета Калифорнија Беркли.

Црвени супергиганти су највеће звезде у универзуму када је запремина у питању и неколико стотина, па и више од хиљаду пута су веће од нашег Сунца. Иако су огромни, црвени супергиганти нису и најсјајније или најмасивније звезде, пише „Лајвсајенс“.
Као и наше Сунце, ове масивне звезде генеришу енергију кроз нуклеарну фузију. Али пошто су тако велике, ове звезде могу да користе и много теже елементе него што су хелијум и водоник, које наше Сунце сагорева.
Пошто користе теже елементе, језгра црвених супергиганата постају врелија и под већим притиском. На крају, када почну са фузијом гвожђа и никла, те звезде остају без енергије, њихова језгра колабирају и оне избацију део своје атмосфере у свемир, што је познато као звездана експлозија, супернова.
Научници су сада по први пут у историји у реалном времену посматрали процес преласка црвеног супергиганта у супернову.
Почели су да посматрају звезду СН 2020тлф у лето 2020, када је звезда затреперила сјајним бљесковима радијације који су идентификовани као експлозије гаса на површини. Користећи два телескопа на Хавајима, научници су посматрали звезду током 130 дана, све до експлозије.
Научници су утврдили да звезду у тренутку експлозије окружује облак гаса који је избачен током претходних месеци. То значи да су насилни процеси на звезди започети знатно пре колапса њеног језгра непосредно пред експлозију.
„Никада нисмо имали потврђене те насилне процесе на црвеним супергигантима, у којима видимо такву емисију светлости, а потом колапс и сагоревање, све до сада“, каже Рафаела Маргути, астрофизичарка са Универзитета Калифорнија Беркли.
Научници су закључили да црвени супергиганти пролазе кроз значајне промене у унутрашњој структури, што резултира хаотичним експлозијама гаса неколико месеци пре колапса.
Млечни пут - Sputnik Србија, 1920, 14.12.2021
Плави бљесак: Откривена мистерија најсветлије експлозије коју је човечанство икада видело
Сјајна звезда на ноћном небу - Sputnik Србија, 1920, 20.09.2021
Необично јако светло указало се на небу пре 900 година, тек сада је откривено шта је узрок
Свемир - Sputnik Србија, 1920, 23.08.2021
Највећа и најопаснија звезда у нашој галаксији: Умреће млада, а шта ће онда бити са Земљом?