https://sputnikportal.rs/20220119/zasto-je-nova-usluga-5g-prizemljila-boing-777-1133468700.html
Зашто је нова услуга 5Г приземљила Боинг 777
Зашто је нова услуга 5Г приземљила Боинг 777
Sputnik Србија
Планирано увођење нове услуге интернет мреже 5Г на неким аеродромима у Америци је поново одгођено јер су највеће авио-компаније изразиле забринутост да би то... 19.01.2022, Sputnik Србија
2022-01-19T20:38+0100
2022-01-19T20:38+0100
2022-01-19T20:38+0100
економија
свет
економија
авио-саобраћај
5г мрежа
свет – економија
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/110993/18/1109931827_115:0:1630:852_1920x0_80_0_0_bac4ec8fc6893dc6a4f2d6a7824b0d45.jpg
То, практично, значи да и даље неће бити укључени нови телекомукациони торњеви близу аеродромских писта. По оцени Ирине Рељин, стручњака за телекомуникације и иноформационе технологије, професорке београдског Електротехничког факултета у пензији, проблем је највероватније у томе што авиокомпаније нису припремиле своје авионе за нови план намене радиофреквенцијског спектра који је уведен у Америци.Због тога би могло да дође до мешање фреквенција. То би могло да утиче на осетљиве инструменте у авиону и да знатно омете одређене летачке операције, посебно при слабој видљивости, упозорила је Федерална управа за авијацију (ФАА).Проблема би, по мишљењу Рељинове, пре свега, могло да буде у комуникацији приликом слетања и узлетања, која је нарочито важна у лошим временским условима, или када више авиона у исто време чека дозволу за слетање.Нова 5Г услуга приземљила Боинг 777Компаније АТ&Т и Верајзон су одложиле за данас планирано активирање нове Ц- опсег услуге у оквиру интернет мреже пете генерације (5Г). Авио-компаније је не желе најмање на око 3,2 километара око аеродромских писта.Објашњавајући шта је та нова услуга Ц-опсег у оквиру 5Г и зашто је проблематична, Рељинова каже да се тај опсег фреквенција који је у САД у распону од 3,7 до 4,2 гигахерца и до сада коришћен, али врло мало и да је тек са увођењем 5Г он добио на значају.Суседни опсег који је са доње стране Ц- опсега користе неке друге службе и то пре свега за одрећивање висине и за комуниакцију са торњем и међу авионима на малим растојањима.Упрошћено речено, може да дође до мешања фреквенција два суседна опсега, што може да делује на авионски уређај. То се, како напомиње Рељинова, решава филтерима који слабе сигнал „комшијског“ опсега, што авиони старије производње немају.У Србији нема проблемаУ спору између америчких телекомуникационих компанија и авиокомпанија није помогло ни посредовање администрације председника САД Џозефа Бајдена.Извршни директори великих америчких путничких и карго авио-превозника упутили су писмо на адресе више државних институција у којем су изразили забринутост за безбедност летова јер би нова услуга могла да учини знатан број широкотрупних авиона, односно Боинга 777, неупотребљивим. Компаније које су требало да уведу ту нову услугу, АТ&Т и Верајзон, међутим, тврде да њихова технологија и опрема не ремети електронику авиона. Верајзон је окривио компаније и ФАА зато што нису успели да реше питање 5Г навигације око аеродрома, иако нови 5Г систем функционише у више од 40 земаља.Све мора да буде по прописуСтруњак за телекомуникације и 5Г је нагласила да свака држава мора да има план намене радиофреквенцијског спектра који строго мора да води рачуна о томе што је прописала Међународна унија за телекомуникације.При том напомиње да је свет подељен на три велике регије које морају да усклађују свака за себе план намене. Једна регија је она којој припада Америка, ми смо регија у којој су Европа, Африка и неколико држава Азије, а трећи је Далеки исток, Океанија.Тако ми у Србији морамо да ускладимо наш радиофреквенцијски спектар са свим што је прописано за Европу, истиче она.Наша саговорница напомиње да је у Египту 2019. био последњи велики скуп у области радиокумуникација на коме је било око 4000 експерата из целог света где је и она присуствовала, када су усклађени сви планови. Она не сумња да је Америка врло одговорно приступили свом послу , јер је њена делегација била тамо најбројнија. И Србија је тада била потписница усвојених докумената.Чији је авион тај га прилагођаваСвака од три регије је потом за себе радила план намене радиофреквенцијског спектра, односно свака од држава тих регија и, како истиче, сви морају да буду усклађени - сви који имају уређаје, који користе радиофреквенцијски спектар морају да се прилагоде том новом радиофреквенцијском спектру.„Прертпостављам да када је Америка радила свој план намене да је итекако обавештавала све који су за то заинтересовани, па свакако и Боинг. Вероватно се то односи на контролу која је битна за време слетања и узлетања авиона, јер су то критичне тачке и тада постоји специфичан спектар“, нагласила је Рељинова.Она подсећа да 5Г одавно постоји у Америци и јако добро функционише. Уверена је да је проблем са авионима који користе старе неприлагођене уређаје и претпоставља да је финансијски моменат, односно губици авио-компанија посебно погођених пандемијом ковида био разлог што уређаје нису прилагодиле новом плану радиофреквенцијског спектра.Наша саговорница, међутим, указује и на апсурдност ове ситуације. Највећа очекивања од употребе мреже 5Г имају управо водене и ваздушне луке, посебно код карго терета, његовог роботизованог превоза, претовара и контроле. Како сада ствари стоје, оно што се хтело постићи у овој ситуацији неће бити могуће.Зато наша саговорница напомиње:„Када прелазите са једног стандарда на други врло је битно да поштујете прописе региона у коме се налазите. Ми у Србији спадамо у Регион 1 и за нас је врло битно да све што купујемо, а користи радиофреквенцијски спектар, да буде усклађено са нашим прописима. Иначе ћемо имати проблеме ако купимо уређај из другог региона“.Штета је већ направљенаТу, како напомиње, не може да буде омашке, а поготово велике државе, попут САД и Руске Федерације, које имају широко распрострањене мреже, итекако морају да буду активне. Русија, истиче она, има још сложенији посао јер припада и Европи и Азији и покрива две од три регије које имају свој радијскофреквенцијски спектар.Оно што је извесно је да је штета већ направљена. Како за компаније које су поново одгодиле увођење нове услуге 5Г, тако и за оне које су упркос том одгађању ипак обуставиле летове Боинга 777 из безбедносних разлога.Тако је авио-компанија Емирејтс из Дубајиа, која највише у свету користи Боинг 777, саопштила да ће од 19. јануара обуставити летове ка девет америчких дестинација. Летове тим типом Боинга су ограничиле и јапанске авио-компаније Нипон ервејз и Јапан ерлајнс, а бројне друге из Азије су прибегле замени широкотрупног Боинга другим летелицама.
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2022
Мира Канкараш Тркља
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112099/17/1120991755_558:0:2606:2048_100x100_80_0_0_3d425c6852a20a25701bd5b2b075179a.jpg
Мира Канкараш Тркља
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112099/17/1120991755_558:0:2606:2048_100x100_80_0_0_3d425c6852a20a25701bd5b2b075179a.jpg
Вести
sr_RS
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/110993/18/1109931827_494:0:1630:852_1920x0_80_0_0_01c185850e31df35aa06a65dbdafff6c.jpgSputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Мира Канкараш Тркља
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112099/17/1120991755_558:0:2606:2048_100x100_80_0_0_3d425c6852a20a25701bd5b2b075179a.jpg
одгођено увођење нове услуге 5г на аеродромима у сад, угрожена безбедност боинга 777 због нове усклуге 5г, мешање фреквенција угрожава безбедност лета, слетање и узлетање у проблему због 5г, неопходно улагање у старе авионе боинга 777, уградња филтера за слабљење сигнала, штета већ направљена,
одгођено увођење нове услуге 5г на аеродромима у сад, угрожена безбедност боинга 777 због нове усклуге 5г, мешање фреквенција угрожава безбедност лета, слетање и узлетање у проблему због 5г, неопходно улагање у старе авионе боинга 777, уградња филтера за слабљење сигнала, штета већ направљена,
Зашто је нова услуга 5Г приземљила Боинг 777
Планирано увођење нове услуге интернет мреже 5Г на неким аеродромима у Америци је поново одгођено јер су највеће авио-компаније изразиле забринутост да би то пореметило рад одређених уређаја у авионима и угрозило безбедност. У чему је спор због кога су већ отказани неки летови за САД у којој 5Г мрежа одавно функционише без проблема?
То, практично, значи да и даље неће бити укључени нови телекомукациони торњеви близу аеродромских писта. По оцени Ирине Рељин, стручњака за телекомуникације и иноформационе технологије, професорке београдског Електротехничког факултета у пензији, проблем је највероватније у томе што авиокомпаније нису припремиле своје авионе за нови план намене радиофреквенцијског спектра који је уведен у Америци.
Због тога би могло да дође до мешање фреквенција. То би могло да утиче на осетљиве инструменте у авиону и да знатно омете одређене летачке операције, посебно при слабој видљивости, упозорила је Федерална управа за авијацију (ФАА).
Проблема би, по мишљењу Рељинове, пре свега, могло да буде у комуникацији приликом слетања и узлетања, која је нарочито важна у лошим временским условима, или када више авиона у исто време чека дозволу за слетање.
Нова 5Г услуга приземљила Боинг 777
Компаније АТ&Т и Верајзон су одложиле за данас планирано активирање нове Ц- опсег услуге у оквиру интернет мреже пете генерације (5Г). Авио-компаније је не желе најмање на око 3,2 километара око аеродромских писта.
Објашњавајући шта је та нова услуга Ц-опсег у оквиру
5Г и зашто је проблематична, Рељинова каже да се тај опсег фреквенција који је у САД у распону од 3,7 до 4,2 гигахерца и до сада коришћен, али врло мало и да је тек са увођењем 5Г он добио на значају.
Суседни опсег који је са доње стране Ц- опсега користе неке друге службе и то пре свега за одрећивање висине и за комуниакцију са торњем и међу авионима на малим растојањима.
Упрошћено речено, може да дође до мешања фреквенција два суседна опсега, што може да делује на авионски уређај. То се, како напомиње Рељинова, решава филтерима који слабе сигнал „комшијског“ опсега, што авиони старије производње немају.
„Док они не 'поправе' авионе и не ставе те уређаје који ће ослабити сигнал 5Г из комшијског канала, нема ништа од тога. Код нас на пример, у Србији, тај исти опсег као у САД и ми користимо и нама је са те доње стране остављен један мали опсег, да буде са малим снагама баш из тог разлога. У нашем плану намене који смо објавили почетком 2020. ми смо заједно са регулаторном агенцијом намерно оставили тај први део опсега са слабијим сигналом и нама авиони нису у проблему“, истиче Рељинова.
У спору између америчких телекомуникационих компанија и авиокомпанија није помогло ни посредовање администрације председника САД Џозефа Бајдена.
Извршни директори великих америчких путничких и карго авио-превозника упутили су писмо на адресе више државних институција у којем су изразили забринутост за безбедност летова јер би нова услуга могла да учини знатан број широкотрупних авиона, односно Боинга 777, неупотребљивим. Компаније које су требало да уведу ту нову услугу, АТ&Т и Верајзон, међутим, тврде да њихова технологија и опрема не ремети електронику авиона. Верајзон је окривио компаније и ФАА зато што нису успели да реше питање 5Г навигације око аеродрома, иако нови 5Г систем функционише у више од 40 земаља.
Све мора да буде по пропису
Струњак за телекомуникације и 5Г је нагласила да свака држава мора да има план намене радиофреквенцијског спектра који строго мора да води рачуна о томе што је прописала Међународна унија за телекомуникације.
При том напомиње да је свет подељен на три велике регије које морају да усклађују свака за себе план намене. Једна регија је она којој припада Америка, ми смо регија у којој су Европа, Африка и неколико држава Азије, а трећи је Далеки исток, Океанија.
Тако ми у Србији морамо да ускладимо наш радиофреквенцијски спектар са свим што је прописано за Европу, истиче она.
Наша саговорница напомиње да је у Египту 2019. био последњи велики скуп у области радиокумуникација на коме је било око 4000 експерата из целог света где је и она присуствовала, када су усклађени сви планови. Она не сумња да је Америка врло одговорно приступили свом послу , јер је њена делегација била тамо најбројнија. И Србија је тада била потписница усвојених докумената.
Чији је авион тај га прилагођава
Свака од три регије је потом за себе радила план намене радиофреквенцијског спектра, односно свака од држава тих регија и, како истиче, сви морају да буду усклађени - сви који имају уређаје, који користе радиофреквенцијски спектар морају да се прилагоде том новом радиофреквенцијском спектру.
„Прертпостављам да када је Америка радила свој план намене да је итекако обавештавала све који су за то заинтересовани, па свакако и Боинг. Вероватно се то односи на контролу која је битна за време слетања и узлетања авиона, јер су то критичне тачке и тада постоји специфичан спектар“, нагласила је Рељинова.
Она подсећа да 5Г одавно постоји у Америци и јако добро функционише. Уверена је да је проблем са авионима који користе старе неприлагођене уређаје и претпоставља да је финансијски моменат, односно губици авио-компанија посебно погођених пандемијом ковида био разлог што уређаје нису прилагодиле новом плану радиофреквенцијског спектра.
Наша саговорница, међутим, указује и на апсурдност ове ситуације. Највећа очекивања од употребе мреже 5Г имају управо водене и ваздушне луке, посебно код карго терета, његовог роботизованог превоза, претовара и контроле. Како сада ствари стоје, оно што се хтело постићи у овој ситуацији неће бити могуће.
Зато наша саговорница напомиње:
„Када прелазите са једног стандарда на други врло је битно да поштујете прописе региона у коме се налазите. Ми у Србији спадамо у Регион 1 и за нас је врло битно да све што купујемо, а користи радиофреквенцијски спектар, да буде усклађено са нашим прописима. Иначе ћемо имати проблеме ако купимо уређај из другог региона“.
Ту, како напомиње, не може да буде омашке, а поготово велике државе, попут САД и
Руске Федерације, које имају широко распрострањене мреже, итекако морају да буду активне. Русија, истиче она, има још сложенији посао јер припада и Европи и Азији и покрива две од три регије које имају свој радијскофреквенцијски спектар.
Оно што је извесно је да је
штета већ направљена. Како за компаније које су поново одгодиле увођење нове услуге 5Г, тако и за оне које су упркос том одгађању ипак
обуставиле летове Боинга 777 из безбедносних разлога.
Тако је авио-компанија Емирејтс из Дубајиа, која највише у свету користи Боинг 777, саопштила да ће од 19. јануара обуставити летове ка девет америчких дестинација. Летове тим типом Боинга су ограничиле и јапанске авио-компаније Нипон ервејз и Јапан ерлајнс, а бројне друге из Азије су прибегле замени широкотрупног Боинга другим летелицама.