Научници открили мини-Нептуне који се претварају у супер-Земље

© AP Photo / Spitzer Space TelescopeЕксплозија звезде – неутронска звезда у центру, која је остала иза експлозије услед смрти првобитне звезде у сазвежђу Бика
Експлозија звезде – неутронска звезда у центру, која је остала иза експлозије услед смрти првобитне звезде у сазвежђу Бика - Sputnik Србија, 1920, 07.02.2022
Астрофизичари са Калифорнијског института за технологију открили су две мини-Нептун планете које губе атмосферу због зрачења својих матичних звезда и постају друга врста егзопланете, супер-Земље, наводи се у најновијој студији.
Мини-Нептуни су уобичајена врста егзопланета које круже у близини својих звезда. Као и Нептун нашег Сунчевог система, они се углавном састоје од водоника и хелијума, али имају гушћу атмосферу.
Научници су посматрали две егзопланете у систему ТОИ 560, које се налазе на удаљености од 103 светлосне године од Земље, и друге две у систему ХД 63433, које су удаљене 73 светлосне године од Земље.
Истраживачи су открили да атмосферски гас излази из најближег мини-Нептуна иде ка звезди у ТОИ 560. Сличан феномен је примећен у најудаљенијем мини-Нептуну у ХД 63433. Наведено је да гас иде ка звезди, што противречи многим моделима који предвиђају одлив гаса у супротном смеру.
Временом, обе планете могу остати само са каменим језгром и претворити се у супер-Земље, наводи се у студији.
Ако је мини-Нептун прилично мали и довољно близу своје звезде, рендгенско и ултраљубичасто зрачење могло би му одузети примарну атмосферу током стотина милиона година.
Раније су астрофизичари одвојили нови подтип егзопланета од мини-Нептуна, названих "Хајсеан", за које је већа вероватноћа да садрже атмосферу погодну за живот. Егзопланете Хајсеан углавном су прекривене океаном (90 процената) и имају врелу атмосферу богату водоником, до скоро 200 степени Целзијуса, у зависности од звезда домаћина.
Неки истраживачи сугеришу да је Земља у прошлости можда изгледала као планета Хајсеан.
Пре овог открића, научници су веровали да су облици живота могући само на егзопланетама попут супер-Земља које имају стеновити састав и атмосферу, преноси међународни Спутњик.
Снимок Меркурия в искусственных цветах, отражающих минералогические и химические свойства приповерхностного грунта   - Sputnik Србија, 1920, 07.12.2021