„Крунисање цара Душана“: Народни музеј представио монументално дело Паје Јовановића /фото/
Пратите нас
Монументална слика Паје Јовановића „Крунисање цара Душана“, позната и као „Проглашење Душановог законика“, након обимних радова на конзервацији и рестаурацији од данас је јавно изложена у Народном музеју у Београду.
На свечаности у Народном музеју, пред бројни новинарима и званицама, поново је представљена Јовановићева композицију величине преко 20 квадратних метара која приказује чин крунисања цара Душана у Скопљу 1346. године, а насликана је као поруџбина Краљевине Србије за потребе учешћа на Светској изложби у Паризу 1900. године.
© Sputnik / Лола ЂорђевићРестаурисано „Крунисање цара Душана”
Рестаурисано „Крунисање цара Душана”
© Sputnik / Лола Ђорђевић
У обраћању испред конзерваторског тима, Наташа Илић је истакла да су поносни што су дуготрајним и одговорним послом били у прилици да допринесу трајању ремек-дела које је једно од симбола наше националне уметности и музеја.
Из Народног музеја је раније наведено да су на дуготрајност рестаураторског процеса утицале пре свега димензије слике, али и свеобухватне анализе технике и сликарског поступка, које су му претходиле.
© Sputnik / Лола ЂорђевићЈовановићева композицију има преко 20 квадратних метара.
Јовановићева композицију има преко 20 квадратних метара.
© Sputnik / Лола Ђорђевић
У сарадњи са Технолошко-металуршким и Хемијским факултетима у Београду, стручњаци Народног музеја су испитали механичка својства платна и начин припреме за сликање, како би прецизно био прорачунат иновативан начин затезања слике, први пут примењен у Србији.
© Sputnik / Лола ЂорђевићС великом студиозношћу на слици је приказана 31 историјска личност.
С великом студиозношћу на слици је приказана 31 историјска личност.
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Илићева се, између осталих, захвалила инжењерима Станку Родићу и Миловану Бијелцу што су са њеним тимом дизајнирали и конструисали нови иновативни носилац који је код нас први пут примењен као подршка једном монументалном делу.
© Sputnik / Лола ЂорђевићИзазов за рестаураторе и конзерваторе.
Изазов за рестаураторе и конзерваторе.
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Из Музеја је наведено да је и аналитички приступ конзерватора открио сасвим оригиналан, без примера за поређење, поступак препарирања платна који нам је допунио знање о Јовановићу као сликарском технологу који је вешто манипулисао материјалима како би постигао ликовне вредности према својој уметничкој замисли и жељи наручиоца краља Милана Обреновића.
Председник Управног одбора Народног музеја Дарко Танасковић је истакао је да је поновним представљањем једне од, како је указао, најзначајнијих слика које се налазе у фондовима музеја дат најбољи и најпримеренији допринос обележавању Дана државности Србије.
© Sputnik / Лола ЂорђевићПаја Јовановић, „Крунисање цара Душана“ (детаљ)
Паја Јовановић, „Крунисање цара Душана“ (детаљ)
© Sputnik / Лола Ђорђевић
„Тематски, садржински, културно-историјски ова слика доприноси успостављању једног озбиљно поремећеног континуитета у српској култури националног и историјског памћења, које је и данас под озбиљним ударцима, и које се повија под неким догађајима који немају никакве везе са уметношћу, културом и историјом“, навео је Танасковић.
Према његовим речима, вишеструка симболика данашњег чина ће најбоље допринети разумевању величине наше културно-историјске традиције и њене сталне савремености у свим историјским тренуцима.
© Sputnik / Лола Ђорђевић Др Дарко Танасковић на представљању рестаурисаног дела „Крунисање цара Душана” у Народном музеју
Др Дарко Танасковић на представљању рестаурисаног дела „Крунисање цара Душана” у Народном музеју
© Sputnik / Лола Ђорђевић
„Душанов законик је био израз правне мисли и праксе која је у 14. века препознавала оно што је најбоље за државу и народ, а данас имамо празник Сретење где се сећамо да смо 1835. године били у духу модерна европска држава иако нам неки то оспоравају“, нагласио је Танасковић.
Паја Јовановић (1859-1957) је с великом студиозношћу на слици приказао 31 историјску личност, приступивши визуелној реконструкцији историјског догађаја аналитично и марљиво, прикупљајући податке у Бечу, Венецији, Цариграду, Скопљу, Призрену и средњовековним манастирима проучавајући одежде, краљевске орнате и историјске личности.
© Sputnik / Лола ЂорђевићПаја Јовановић је провео две до три године на прикупљању грађе из историје тог времена.
Паја Јовановић је провео две до три године на прикупљању грађе из историје тог времена.
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Танасковић је подсетио да је сликар радио две до три године на прикупљању грађе из историје тог времена, одлазећи у манастир Грачаница, тада у саставу Турске, да снима фреске фотоапаратом.
„Он се научно-истраживачки припремао за израду слике. Наравно, не би вредело да није био велики уметник, али говори у којој мери је на најсавременији начин радио на припреми за ову слику. Данас на најсавременији и најстручнији начин наши рестауратори су следили пут Паје Јовановића“, рекао је Танасковић, пренео је Танјуг.