Уместо ИКЕА доћи ће ИДЕА: Одлазак западних компанија може бити подстицај за руски бизнис
© Sputnik / Evgeny Biyatov
/ Пратите нас
Одлазак западних компанија са руског тржишта могао би парадоксално да да нови подстицај руској привреди – страни производи ће бити замењени домаћим, па би тако ИКЕА могла постати ИДЕА. Компаније које оду ће, с друге стране, изгубити све, укључујући могућност да се врате.
ОБАВЕШТЕЊЕ ЗА ЧИТАОЦЕ
Због учесталих хакерских напада и ометања сајта Спутњик Србија и наших канала на Фејсбуку и Јутјубу, све вести пратите и на каналу Спутњик Србија на Телеграму, а све видео садржаје на платформи „Одиси“ (odysee.com).
Руски експерт Васисљ Колташов, шеф Центра за политичко-економска истраживања на Инистуту новог друштва, овако коментарише чињеницу да због руске специјалне војне операције на територији Украјине, многе светске компаније услед великог политичког притиска својих влада одлучују да напусте руско тржиште. На списку се тренутно налази 59 компанија које су прекинуле сарадњу са Русијом, укључујући фирме као што су Фолксваген, Епл, Бершка, Страдивариус, Викториа сикрет, ИКЕА, Мајкрософт, ИБМ, Шелл, Мекдоналдс, Порше, Тојота, Х&М и друге.
ИКЕА може постати ИДЕА
Ипак, према речима експерта, западне компаније је могуће заменити руским: ако узмемо на пример компанију ИКЕА, она се може преименовати у компанију ИДЕА, јер се око 80 одсто производа ове компаније производи у Русији.
Експерт наводи да се очекује да се страни производи замене руским и једним делом кинеским. Додуше, Русија неће моћи одмах да покрене сопствену производњу микрочипова и процесора које су за њих производили на Тајвану, јер је Тајван увео санкције и зауставио испоруке у ову земљу.
Са аутомобилском индустријом, према мишљењу Колташова, такође би могло ићи теже, али из других разлога.
„За потрошача ово може бити непријатна вест. Он је навикао на стране марке аутомобила. Држава ће се потрудити да страну производњу замени руском производњом, руским аутомобилима. Куповаће се индустријска опрема у Кини. Такође, активно ће се користити војна индустрија која има производне капацитете и може да да свој допринос у новонасталој ситуацији, не осврћући се на интелектуалну својину САД, ЕУ, Енглеске и Јапана. Ово је у ствари револуционарни корак који ће омогућити Русима да покрену сопствену производњу“, каже он.
Могућност национализације
Колташов напомиње да истовремено руска држава има на располагању низ мера којима може да одговори на одлазак страних компанија. Како каже, Русија може да уклони са руског тржишта све компаније које су подржале санкције. Штавише, то би била политичка одлука.
„Ако њихово понашање није комерцијално, већ политичко, онда руско руководство може да реагује. Шта ово значи? То значи да се имовина може национализовати. На списку за национализацију је око 60 предузећа. До сада нису донете никакве одлуке, али држава може све њихове структуре и сву њихову имовину да узме под своју контролу“, констатује саговорник.
Колташов појашњава да држава неће управљати њиховим имовинама и структурама.
„Било би чисто лудило да држава овим управља. Њима ће управљати предузетници којима ће све то бити поверено или они који ће стећи права да управљају овом имовином“, додаје он.
Губитак Запада на патентима хиљаде милијарди долара
Национализација је за сада само упозорење западним компанијама. Како каже Колташов, компанијама је понуђено да остану и игноришу политички притисак.
„Неке од компанија ће можда остати, али ће многе једноставно отићи. Ако се одлуче за одлазак са руског тржишта, оне ће изгубити све, укључујући и могућност да се врате. Ризикују и да буду национализоване не на основу принципа да се „странцима одузима посао“, већ на основу принципа „учешћа у саботажи руске привреде“. У Русији је свима очигледно присуство кампање саботаже руске економије. Стога би национализација била врло логична и, наравно, легална“, уверен је стручњак.
Он додаје да остаје само да се предузму мере. Најважнија мера која ће морати да се спроведе није чак ни стављање имовине оних компанија које напуштају руско тржиште на располагање руској држави и руским предузетницима, већ ослобађање западне интелектуалне својине. Сада, ако би Русија одлучила да се ослободи америчке интелектуалне својине, укључујући патенте и све врсте права на материјалне производе, то би САД нанело материјалну штету само у првој фази од око 10 хиљада милијарди долара, док би слична штета била нанета и ЕУ од најмање 5.000 милијарди евра.
Како напомиње саговорник, руски предузетници из организације пословне заједнице „Опора Росијии“ (Ослонац Русије) су одушевљени променама које се дешавају. Они схватају да одлазак западних компанија даје нове могућности за сопствени бизнис. Чак и ако се изврши национализација, имовином ће ипак морати да управљају неке снаге, а то су руски предузетници и менаџери. Дакле, руској привреди ове промене иду у корист.
Испуњавају наредбу
Објашњавајући одлуку низа западних компанија да оду с руског тржишта где су већ деценијама присутне и где остварују огромне профите, Колташов истиче да нису у питању комерцијални разлози, него те фирме испуњавају наредбу својих влада.
„Ниједна од ових компанија није донела самосталну одлуку. Оне испуњавају наредбу. Њима је веома непријатно, јер се већ деценијама налазе и учвршћују на руском тржишту. Ако сада компаније прекину пословне односе са Русијом, касније се највероватније неће моћи вратити на тржиште. Због тога, неке од њих саопшавају да само привремено прекидају односе са Русијом“, објашњава експерт.
Повратак само уз сложене споразуме
Ако пак компаније које су напустиле руско тржиште придруживши се санкцијама западних влада, покушају касније да се врате у Русију, према речима Колташова, то ће моћи да учине на основу нових и веома сложених споразума.
„Ако одлуче да желе део на руском тржишту онда ће морати да обезбеде руским предузећима одговарајући удео на свом националном тржишту“, објашњава саговорник.
Према речима стручњака, руски предузетници су свесни да никада не би истиснули западне конкуренте да они сами нису донели одлуку о напуштању руског тржишта. Компаније које напуштају тржиште стварају празнине у економији, које ће се активно попуњавати новим домаћим производима и фирмама.