Изложба цртежа Саве Шумановића у Народном музеју Србије
© Фото : Спутњику уступио Будислав БулатовићСава Шумановић престаје да потписујe своје слике када Шид улази у НДХ и када је забрањена ћирилица. Слика: Купачи у чамцу на води 1941.
© Фото : Спутњику уступио Будислав Булатовић
Пратите нас
Обележавајући Међународни дан музеја, Народни музеј Србије у среду, 18. маја у 18 часова за публику отвара нову изложбу под називом „Исходиште слике: цртежи Саве Шумановића из збирке Народног музеја Србије“, ауторке Драгане Љубеновић.
ВАЖНО ОБАВЕШТЕЊЕ
Због учесталих хакерских напада и ометања сајта Спутњик Србија и наших канала на Фејсбуку и Јутјубу, све вести пратите и на каналу Спутњик Србија на Телеграму и преко мобилне апликације која ради неометано, а коју можете преузети са овог линка, а видео садржај на платформи „Одиси“ (odysee.com), као и на платформи „Рамбл“ (rumble.com).
У Збирци цртежа и графика југословенских аутора 20. века у Народном музеју чува се седамдесет осам цртежа Саве Шумановића (1896-1942), фонд који по броју радова премашује све друге музејске и приватне колекције цртежа овог значајног уметника међуратног сликарства.
Уметност Саве Шумановића увек подстиче интересовање и потребу за реинтерпретацијом његовог стваралачког поступка.
При одгонетању процеса настанка слике, посебно занимљив је цртеж.
Понеки од ових радова је кроки нацртан гипком, брзо изведеном линијом, док се у бројним примерима запажају разрађене, анатомски тачне скице женских фигура у различитим ставовима које се препознају уклопљене у композициона решења, понекад на вишефигуралним и монументалним остварењима у уљу, преноси Танјуг.
Са друге стране, групу од десет радова различитих тематских оквира чине цртежи који су према степену довршености изведени као слика у „малом“.
У оквирима збирки Народног музеја, само један цртеж образује „пар“ са сликом - то је Скица женског акта у седећем положају, чији су положај и начин кадрирања фигуре у потпуности поновљени на слици Седећи женски акт из 1934. године.
Сви остали Шумановићеви цртежи из Кабинета графике Народног музеја повезују се у значајном броју (50) са одговарајућим сликама из Галерије слика „Сава Шумановић“ у Шиду, као и Галерије Матице српске у Новом Саду и у приватном власништву.
Будући да је примарни циљ настанка већине Шумановићевих цртежа прелиминарна студија за слику изведена различитим цртачким техникама, на поставци, а нарочито у пратећој публикацији, упоредо су приказани цртежи и репродукције уљаних слика да би се јасно видела њихова међусобна повезаност.
© Галерија Матице српскеСава Шумановић, Женски акт с огледалом, 1923.
Сава Шумановић, Женски акт с огледалом, 1923.
© Галерија Матице српске
На радовима из ове Збирке, посматраним у међусобној вези са подударним остварењима у уљу, преовладава утисак о непроменљивом приступу ликовној проблематици, доводећи нас ближе славном мајстору из Шида.
Веома марљив и дисциплинован на студијама у Загребу, најбољи ђак Лотове Академије у Паризу где улази у стил посткубизма везујући се тако за доминантан израз епохе, по коначном повратку у Шид обједињује претходна искуства у стил који ће сам назвати како знам и умем - Сава Шумановић је увек на темељан и ревностан начин прилазио сликарском чину, у којем је цртеж константно исходиште и ослонац у грађењу структуре, а неретко и тонских вредности слике.