Имао је огромне канџе оштре попут ножева: Откривена нова врста диносауруса /фото/

CC0 / Pixabay / Отисак стопала диносауруса
Отисак стопала диносауруса - Sputnik Србија, 1920, 14.06.2022
Најновија студија сугерише да је обалама азијског континента за време креде ходао двоножни диносаурус који је имао дуге канџе налик ножевима. Међутим, овај додатак му према тврдњама научника није служио за комадање животињског плена, већ за сечење вегетације.
Фосилни остатак који су научници проучавали припадао је групи диносауруса познатој и као теризиносауруси - двоножни биљоједи са три прста који су живели пре око 145 милиона до 66 милиона година који су временом еволуирали и прилагодили се спољашњим условима.

Гмизавац поред мора

Јапански научници су 2008. године приликом ископавања пронашли фосил у Накагави, која се налази на Хокаиду - месту познатом по богатим фосилним наслагама. Он се приликом ископавања налазио у очврснулој минералној наслази, а палеонтолози су тврдили да се ради о већ познатој врсти теризиносауруса због недостатка упоредних података у то време.
Међутим, подаци из многих других фосила који су откривени и описани у годинама након тога, помогли су у класификацији фосила на основу облика канџе предњег дела стопала. Откриће је подстакло други тим палеонтолога да поново прегледа узорак са циљем детаљнијег испитивања.
Ова новоописана врста је добила име Paralitherizinosaurus japonicus. Пошто је род већ био познат науци - преведено са латинског значи „гмизавац поред мора“ - врста је добила име у част Јапана где је и пронађен примерак. Фосил према тврдњама научника представља јединствен налаз дела пршљена, зглоба и стопала, пише „Национална географија“.

Нова анализа - нова сазнања

На основу анализе, аутори најновије студије су закључили да је фосил - дужине око 10 центиметара припадао теризиносаурусу који је живео пре отприлике 80 до 82 милиона година. Фосилизована кост стопала садржала је и диносаурусову канџу, коју је према њиховим тврдњама користио за сечење вегетације којом се хранио.
Они су посумњали да је ова врста користила канџе у одређене сврхе што код раних теризиносауруса није забележено. Другим речима, оне нису биле прилагођене само једној активности.
„Овај диносаурус је своје канџе користио као средство за храњење, а не за агресију. Њима је привлачио жбуње и дрвеће ближе устима“, рекао је коаутор студије Ентони Фиорило, професор са Универзитета у Даласу.
На основу чега су закључили да је одређена група еволуирала и да је потребно класификовати нову врсту.
Како се наводи у студији, фосили теризиносауруса су пронађени широм Азије, као и у Северној Америци. Међутим, само на основу овог примерка немогуће је са сигурношћу тврдити колико је велика била ова врста, додао је Фиорило. А оно што научници са сигурношћу могу да кажу јесте да је Paralitherizinosaurus japonicus вероватно био велик као и хадросаурус који је могао да нарасте и до девет метара.
Научници додају да је фосил очуван у доста добром стању и стога се надају да ће у будућности на истом месту наћи још неке осатке.
Студија је објављена 3. маја у часопису „Сајентифик рипортс“.