- Sputnik Србија, 1920, 24.01.2022
КУЛТУРА
Рубрика која прати културне феномене и догађаје, ствараоце и личности који својим делом креирају савремену културну сцену у земљи и у свету.

Читав еп у једном кадру: Како су млади уметници осликали српску епску поезију

© Фото : Коста МиловановићРастанак Карађорђа са Србијом
Растанак Карађорђа са Србијом - Sputnik Србија, 1920, 22.11.2022
Пратите насTelegramOdyssey
Уместо младе Гојковице слика Скадра у пламену, уместо патње Максима Црнојевића тамна капуљача пребачена преко главе, Карађорђева бол због растанка са Србијом тече као река по којој плови… Ово су само неке од 12 нових илустрација књиге Српске јуначке песме са сликама, објављене век од њеног првог издања…
Оно што су почетком прошлог века урадили Паја Јовановић, Урош Предић, Саша Шантел, Надежда Петровић и други великани српског сликарства, данас су наставили наши савремени илустратори. Њухови радови нашли су се на изложби „Епска илустрација“ у УК Пароброд, а поводом обележавања стогодишњице од првог издања знамените књиге Српске јуначке песме са сликама. Реч је о наставку прошловековног подвига да се илустрацијама дочарају али и изнова актуелизују јунаци епских песама као и догађаји опевани у њима.
© Фото : Јана АдамовићЗидање Скадра
Зидање Скадра - Sputnik Србија, 1920, 22.11.2022
Зидање Скадра
Пошавши стопама славних имена српског сликарства из времена обновљеног националног романтизма, савремени уметници попут Боривоја Грбића и његових колега Иве Атоски, Јане Адамовић, Рајка Милошевића Гере, одлучили су да удахну живот епским песмама које се вековима као нераскидива нит провлаче кроз српско национално биће. Резултат је 12 нових илустрација представљених на изложби у Пароброду.
© Фото : Синиша БановићПочетак буне против дахија
Почетак буне против дахија - Sputnik Србија, 1920, 22.11.2022
Почетак буне против дахија

Сто година српског вишевековља

Ауторка изложбе Марија Ристић објашњава за Спутњик како је почетком ХХ века Српска краљевска академија окупила најзначајнија уметничка имена тог доба, са задатком да се истакне „лепота и васпитна вредност за народ и омладину“ књиге која се припремала за штампу – Српске народне јуначке песме са сликама. У раду на овом издању поред већ афирмисаних уметника, етаблираних сликара, учествовале су и тадашње младе наде наше ликовне сцене, попут Надежде Петровић.
© Фото : Ива АтоскиМали Радојица
Мали Радојица - Sputnik Србија, 1920, 22.11.2022
Мали Радојица

Како спаковати читав еп у један кадар

Један од илустратора нове генерације, Боривоје Грбић, објашњава како из целе песме пуне слика, бира специфичне сцене које потом осликава.
Будући да епске песме обилују сликовитим сценама, а да свака строфа садржи довољно материјала за њену визуелизацију, потребно је да се концентришем на један специфичан `тон`, односно најупечатљивију сцену која у себи садржи кулминацију радње и уводи гледаоца у расплет који следи. Тако сам, бирајући песму `Женидба Максима Црнојевића`, насликао сцену у којој Максим, заклоњен капуљачом и зидинама двора, посматра свадбену поворку која се убрзо након тога претвара у покољ, објашњава Грбић.
© Фото : Боривоје ГрбићЖенидба Максима Црнојевића
Женидба Максима Црнојевића - Sputnik Србија, 1920, 22.11.2022
Женидба Максима Црнојевића

Утицај дигитализације у сликарству – борба човека и машине

И Марија и Боривоје сматрају да је убрзани развој дигиталне технике у последњим деценијама ХХ века довео до преокрета у сликарству.
Илустрација је изашла у виртуелно односно дигитално поље и проналази своје различите форме које представљају спону слике и текста, наводи Марија Ристић.
Док Боривоје сматра да коришћење вештачке интелигенције у изради уметности измиче контроли, претећи да потпуно преузме улогу уметника чинећи га излишним, ауторка изложбе дубоко је уверена да је уметник итекако неопходан.
Уметник никада неће постати сувишан, ма колико вештачка интелигенција напредовала, зато што је он тај који задаје функцију рачунару и креира његов програм. Због тога је незамењив.
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала