- Sputnik Србија, 1920, 08.12.2022
ЖИВОТ
Занимљивости из земље и света

Научници створили „киборг“ ћелије: Да ли смо на прагу револуције у медицини

CC0 / Pixabay / Ћелије
Ћелије - Sputnik Србија, 1920, 31.01.2023
Научници су путем сложеног хемијског процеса успели да у лабораторији створе мултифункционалне, синтетичке „киборг“ ћелије. Ови сићушни киборзи имају многе карактеристике живих ћелија, али не могу да се деле и расту – што је заправо изузетно важно.
Наиме, вештачке ћелије приликом употребе треба пажљиво контролисати, а то је много лакше ако се оне не репликују. Стручњаци заслужни за ово откриће сматрају да би ови киборзи могли да имају вишеструку функцију, од лечења рака до чишћења загађења путем циљаних хемијских процеса.

Киборг ћелије – нови приступ у ћелијском инжењерингу

„Киборг ћелије могу да се програмирају, не деле се, одржавају битне ћелијске активности и имају додатне способности“, рекао је биомедицински инжењер Чименг Тан са Универзитета Калифорнија, а преноси „Сајенс алерт“.
Ћелијско инжењерство се тренутно заснива на два кључна приступа: генетска модификација постојећих ћелија с циљем стварања нових функција (тиме настају флексибилније ћелије које се репликују) и стварање синтетичких ћелија (које се не могу репликовати, али имају ограничене биолошке функције).
Киборг ћелије припадају трећем, новом приступу. Стручњаци су као темељ за њихову изградњу узели ћелије бактерија и додали делове из вештачког полимера. Након што се полимер нашао у ћелији научници су га изложили ултраљубичастом светлу да би се умрежавањем уградио у матрицу хидрогела опонашајући природни ванћелијски матрикс.
Иако садрже већину нормалних биолошких функција, киборг ћелије су отпорније на многе микронепогоде попут високог pH и антибиотика, који иначе уништавају ћелије. Дакле, могло би се рећи како се уистину ради о отпорним миникиборзима.

Могу напасти ћелије рака

„Киборг ћелије могу да очувају битне функције, укључујући ћелијски метаболизам, покретљивост, синтезу протеина и компатибилност с генетским склоповима“, написали су научници у истраживању. Лабораторијски тестови на узорцима ткива показали су да ови киборзи могу да нападну ћелије рака, што значи да би се једног дана могли користити за испоруку лекова у врло специфичне делове тела.
Наравно, то се неће догодити тако брзо, колико год да су ови прелиминарни резултати обећавајући. Научници прво морају да додатно експериментишу са употребом различитих материјала за стварање ових ћелија, као и да истражују како би оне могле да се користе.
Наиме, још није јасно шта тачно спречава репликовање ових миникиборга. Стручњаци који су радили на истраживању сматрају да деобу ћелија можда блокира хидрогел матрица инхибирањем раста ћелија или репликације ДНК.
„Занима нас биоетика примене киборг ћелија будући да се ради о биоматеријалу који је добијен из ћелија, али који није ни ћелија ни материјал“, рекао је Тан.
Истраживање назива „Engineering Cyborg Bacteria Through Intracellular HydrogelationEngineering Cyborg Bacteria Through Intracellular Hydrogelation“, објављено је у часопису „Advanced Science“.
Kонференцијa „Будућност биотехнологије“ у Београду  - Sputnik Србија, 1920, 20.10.2022