00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
20:30
30 мин
МОЈ ПОГЛЕД НА РУСИЈУ
21:30
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
И прадеда Виктора Троицког задужио Србију
06:55
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Александар Први Карађорђевић“
16:00
30 мин
МИЉАНОВ КОРНЕР
Реалност је да се Партизан и Звезда боре за место у плеј-ину
17:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Розанов“
17:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920, 24.01.2022
КУЛТУРА
Рубрика која прати културне феномене и догађаје, ствараоце и личности који својим делом креирају савремену културну сцену у земљи и у свету.

Одлазак српског Солжењицина: Шта је Драгослав Михаиловић говорећи о себи открио за Спутњик

© Sputnik / СпутњикДрагослав Михаиловић
Драгослав Михаиловић - Sputnik Србија, 1920, 12.03.2023
Пратите нас
Стварност Голог отока била је тако ужасна да сам мислио да ниједан човек не може бити у стању да пише о томе, да о том логору може да пише само писац какав је Достојевски, рекао је својевремено за Спутњик тада живи класик српске књижевности, „писац са биографијом“, српски Солжењицин Драгослав Михаиловић.
У дану његовог одласка, ове Михаиловићеве речи, изговорене пре неколико година, звуче као највернији портрет овог јединственог књижевног великана.
Аутор култних књига „Кад су цветале тикве“, „Чизмаши“, „Петријин венац“, одговарајући на питање када је схватио да ће робијање у најстрашнијем југословенском казамату постати доминантна тема његовог живота и стваралаштва, открио нам је да је до те свести дошао у току рада.
„Када су забрањене ’Тикве‘ схватио сам да ће уз ту дреку и повику остати на томе да сам издајник, непријатељ, члан пете колоне… А пошто сам видео и то да неће нико написати ништа што би било истинитије о тим догађајима, кренуо сам ја сâм. Одлуку о томе донео сам седамдесетих прошлога века, а први пут сам са једним пријатељем сео за машину која ће снимити наше разговоре 1978. године. Јосип Броз је био жив, седели смо у мраку, у затвореној соби са навученим завесама и у атмосфери гушења од дуванског дима провели смо три-четири сата. Био је то први разговор који сам обавио, а мој први саговорник био је Федор Миша Пифот, мој другар на Голом отоку. Тај посао који сам почео те 1978. године на извесан начин се не завршава ни данас“.
Са књигом Фреде, лаку ноћ“ која је означила прекретницу у модерној српској књижевности, по сопственом признању „улетео је у књижевност“ за шта је као пресудно сматрао – пад Александра Ранковића.
„Рукопис књиге „Фреде, лаку ноћ“ од шест приповедака предао сам 1965. године редакцији Матице српске. А 1966. Јосип Броз је сменио свог главног полицајца Александра Ранковића. Како је Ранковић био смењен, уз остале, можда много важније догађаје у Југославији, пала је и мрежа контроле над књижевношћу. Дотле је сваки жири, свака књижевна редакција, имала свога удбаша, бар једнога, који је из дана у дан контролисао шта се догађа. Сад је Ранковић пао, пала је та мрежа, и тако се десило да сам за прву књигу, која је изашла почетком 1967. године, добио Октобарску награду града Београда. Морам да кажем да нисам био једини човек из литературе коме је та ситуација погодовала. Мислим да је исту ту награду — док се режим није стабилизовао и наново успоставио контролу — добио и Жика Павловић, а ту или неку сличну награду добио је и Матија Бећковић. Било нас је неколико писаца који смо просто улетели у књижевност, и то са великим признањима, захваљујући томе што је у том тренутку полицијска контрола била пала у воду.“

Због вица на Голи оток

Иако је са 17 година постао политички дисидент, карактеристика кога га је пратила у стопу, Драгослав Михаиловић себе је сматрао – слободним човеком.
„Ја сам слободан човек, а не дисидент. Све се то десило из моје тврдоглавости, из мог веровања у тај режим, јер тада, као дечак, нисам могао да знам шта је све режим радио за свој опстанак. Кад сам био на матури постао сам члан средњошколског одбора народне омладине и био сам задужен за културу. Те школске године, кад сам имао 18, два моја друга из разреда била су ухапшена. Један зато што је изговорио виц, рекао је: „Кад будемо завршили први петогодишњи план наша тешка индустрија ће производити дрвене чешљеве“. Неко је то дојавио, постоји мишљење да је то урадила чак сама професорка, и негде у марту 1949. године тај мој другар, који је био две године старији од мене, ухапшен је.
У исто то време о једном трошку био је ухапшен и један момак из мешовитог одељења који је био чак пет година старији од мене. Тај млади човек био је својевремено у равногорском покрету и као млад четник једно време био је и у шуми. После ослобођења је ухапшен, али пошто није имао крупних злодела пуштен је и са извесним закашњењем дошао је натраг у гимназију, у којој је заједно са оним творцем вица — поново ухапшен. Ја сам се осећао надлежним да се против тога буним. Неколико месеци до матуре провео сам опомињући људе који су то починили да нема никаквог смисла због таквих ствари хапсити младе људе, прекидати им школску годину. Опомињали су ме да престанем да причам, али ја се нисам заустављао. Положио сам матуру, отишао на радну акцију — на изградњу ауто-пута Београд—Загреб, не знајући да већ имам досије у Удби.“
О разлозима због који је и сам недуго по хапшењу другова доспео на Голи оток говорио је да нису били само идеолошки и да је тао увек кад се у животу претрпи нека неправда - умеша се свашта.
„Ја сам у међувремену остао и без другог родитеља, мајка ми је умрла кад ми је било годину дана, тетка која ме је одгајала кад ми је било 16, а отац кад ми је било 17. Нашао сам се такорећи на улици. Кад имате такву ситуацију, такве проблеме какве сам ја имао, онда можете да дођете до различитих животних и — да тако кажем — политичких закључака. Наравно да сам био јако разочаран идејом која ме је захватила као младића од 15 година. Ухапшен сам као неко ко се буни против тога и ко не дозвољава удбашима да га претворе у крпу. И кад доживите да вас у затвору претуку, једва дочекате да устанете и да нешто запевате…“
Да драматична судбина погодује писању и да „ради“ за књижевност потврдио је и Драгослав Михаиловић својим делом. Док су га публика и критика одушевљено прихватали, удбаши нису мировали. Један од примера који на маркантан начин то потврђује јесте забрана представе „Кад су цветале тикве“. На питање шта после свега мисли о тој забрани и како је разумео `не` које је писало на документу, аутор „Тикава“ открио је да и даље не зна шта је значило то `не`.
„ Да је стајало „да“, могло је да значи: убијте га, ухапсите га, уништите му породицу. Броз је сам у свом говору поновио исту ону формулацију коју је имао у нападу на Бранка Ћопића, рекао је: „Ми њега нећемо хапсити“. Мене је то смирило. Нисам поправљао текст, чупао косу, плакао. После Титовог говора те две јадне моје књижице биле су избачене из библиотека и нико није знао где се налазе. Морам да кажем да ме је тада одбранила књижевна критика. Постојао је један број храбрих људи који су наставили да о мени пишу афирмативно, као да се није ништа десило. И то је потрајало тако од 1967. до објављивања књиге „Петријин венац“. Она је доживела велики успех, добио сам и Андрићеву награду, и све је почело да иде неким бољим, очекиванијим током.“

Моја страшна прошлост много је урадила за моју књижевност

Иако бременит искуством прогона и логора, признао нам је да ипак, да може, не би много мењао свој пут.
„Сигурно не бих опет изабрао један тако ужасан логор какав је био Голи оток, али бих се опет борио против тортуре и насиља. Чак сам на известан начин и наставио да се у књижевности борим против тога. Када је 1982. Гојко Ђого био у затвору, предложио сам Удружењу књижевника да оснује одбор за заштиту уметничке слободе. И тај предлог је прошао, одбор је одмах почео да ради и да протестује против сваке забране у култури и књижевности. Стално је писао неке протесте, неки од њих су и долазили до јавности. Последња забрана у књижевности изречена је 1988. године „Књижевним новинама“, због чланка у којем сам рекао да Политбиро СКЈ представља највећег злочинца у савременој Југославији.“
Великан за живота, Драгослав Михаиловић књижевности се учио од највећих, од оних који су га до краја живота надахњивали иако долазе из државе због које је робовао. Његово русофилство било је књижевно, не политичко.
„“И дан-данас сам русофил, као поштовалац Толстоја, Чехова, Достојевског, Горког, Шолохова… То је огромна плејада писаца коју ниједан народ на планети нема и коју не може у својој историји да забележи. У политику се не мешам — то ме не занима. Моја прошлост, која је била тако страшна, јако много је радила за моју књижевност, и ја сам доста из ње црпео. Надам се да је то уродило добрим плодовима.“
Драгослав Михаиловић - Sputnik Србија, 1920, 12.03.2023
КУЛТУРА
Преминуо чувени писац и академик Драгослав Михаиловић
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала