00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
МОЈ ПОГЛЕД НА РУСИЈУ
07:00
30 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
17:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
17:30
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
20:30
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Александар Први Карађорђевић“
21:00
30 мин
ДОК АНЂЕЛИ СПАВАЈУ
Архимандрит Димитрије Плећевић: Манастир Тумане - место Божјих чуда
16:00
60 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Александар Први Карађорђевић“
17:00
30 мин
ЕНЕРГИЈА СПУТЊИКА
У колачима екстракт ваниле произведен од нафте
17:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920, 24.01.2022
КУЛТУРА
Рубрика која прати културне феномене и догађаје, ствараоце и личности који својим делом креирају савремену културну сцену у земљи и у свету.

„Несврстани“ и „Филмске гериле“ Миле Турајлић – чувари сећања са филмских трака Стевана Лабудовића

© Фото : Poppy PicturesДокументарни диптих „Non-Aligned & Ciné-guerrillas“ (Несврстани и Филмске гериле) ауторке Миле Турајлић у Дворани Културног центра Београда
Документарни диптих „Non-Aligned & Ciné-guerrillas“ (Несврстани и Филмске гериле) ауторке Миле Турајлић у Дворани Културног центра Београда - Sputnik Србија, 1920, 13.03.2023
Пратите нас
Документарни диптих „Non-Aligned & Ciné-guerrillas“ (Несврстани и Филмске гериле) ауторке Миле Турајлић биће приказан од 13. до 22. марта у Дворани Културног центра Београда.
Диптих се састоји од два дугометражна филма који воде на архивско путовање кроз процес стварања пројекта Трећег света.
Филмови су базирани на до сада никада раније приказаним 35-милиметарским филмским материјалима, које је снимио Стеван Лабудовић, сниматељ Филмских новости, који је 30 година пратио предсетника Јосипа Броза Тита.
„Након што сам представила диптих на 28. Фестивалу ауторског филма у Београду имала сам прилику да одем у Алжир, што би верујем Стевану Лабудовићу била најдража пројекција. Филм је на Фестивалу ангажованог филма у Алжиру освојио Гран при. Учесници који су били део филма 'Филмске гериле' дошли су на пројекцију, обратили се публици и то је било веома емотивно. Прошле недеље је била премијера филма у Њујорку, тако да је овај диптих почео да живи биоскопски живот. Јако ми је било важно да се вратим у Београд и да осмислим концепт у оквиру кога ћу свако вече да будем ту и да се сусретнем са публиком јер ови филмови отварају доста тема”, рекла је Турајлић на конференцији за новинаре.
© Фото : Тања ДробњакВладимир Томчић и Мила Турајлић
Владимир Томчић и Мила Турајлић - Sputnik Србија, 1920, 13.03.2023
Владимир Томчић и Мила Турајлић

Документарни филм – најбољи чувар сећања

Први филм у диптиху је, како је појаснила, посвећен настанку Покрета несврстаних и Самиту који је одржан у Београду 1961. године, док је други документарац узбудљиво путовање у архивске материјале које је Стеван Лабудовић снимио током три година алжирског рата за независност.
„Сваки филм стоји за себе као искуство, али гледањем оба добија се много шира слика значаја филмске слике која се чува у Филмским новостима“, истакла је ауторка.
Некадашњи директор Југословенске кинотеке Радослав Зеленовић је приметио да има много људи који су за живота заслужили да имају филм о себи и о свом раду и да чињеница да Лабудовић није доживео премијеру филма у коме је главни јунак је нешто што не би требало да нам се често дешава.
© Фото : Poppy PicturesСтеван Лабудовић и Мила Турајлић
Стеван Лабудовић и Мила Турајлић - Sputnik Србија, 1920, 13.03.2023
Стеван Лабудовић и Мила Турајлић
„Појавом Миле Турајлић је било потпуно јасно да имамо вансеријски филмски таленат и драго ми је да је своју каријеру определила према филмској архивистици. Чињеница да се Мила упустила у то да део своје каријере посвети једном филмском архиву већ је изродила неколико фантастичних резултата, а то су ова два филма. Културна добра су необновљив ресурс, тај део културних добара ко зна кога још мора да сачека да би постао доступан јавности. Овај део је постао доступан јавности и усталасао ју је. Многе кинематографије су добиле свој део филмске историје захваљујући људима са ових простора. Надам се да си, Мила, овога свесна и молим те да наставиш да се бавиш овом темом и даље“, рекао је Зеленовић.
Директор Филмских новости Владимир Томчић је констатовао да се документарни филмови не могуфалсификовати, због чега су они најбољи чувари сећања на неко прошло време:
„Зато је важно да се архивска грађа путем пројеката као што је Милин учини доступним широј јавности и да доживе сатисфакцију коју заслужују. Публика се не може преварити“.

Југословенска сведочанства о Алжирској револуцији

У првој недељи приказивања диптиха између пројекција биће одржани и разговори са ауторком, а пројекције у ДКЦ пратиће изложба „Југословенска сведочанства о Алжирској револуцији – архивски омнибус“ која ће 18. марта бити отворена у Музеју афричке уметности.
„Јако лепо се наместило да је стигао и позив од Музеја афричке уметности да осмислимо и музејски део овог пројекта, јер прича о Стевану Лабудовићу од иницијалне филмске идеје је постала један концепт који смо назвали 'Филмски журнали Несвртаних у сарадњи са Филмским новостима' и да је ово један прави уметничко-истраживачки подухват. Ми не стајемо на овоме већ настављамо да истражујемо и скенирамо филмске материјале које су сниматељи Филмских новости снимали за несврстане земље“, објаснила је Турајлић.
Поред ње, кустоси изложбе су Маја Медић, Ана Кнежевић и Емилиа Епштајн.
Кустоскиња Музеја афричке уметности Емилиа Епштајн је прецизирала да ће изложба бити отворена на дан потписивања примирја између Француске и Алжира:
„Много нам је значило да у нашем раду на архиву придодамо усмене историје које су дошле преко Миле, тј. један људски моменат који ће бити важан део ове изложбе. Имали смо посебну прилику да нам Мила и Маја Медић укажу на Мају Плавшић, службеницу Црвеног крста која је учествовала у Алжирском рату и са јако пуно људи смо додатно били у комуникацији како бисмо што више сазнали о госпођи Плавшић и читавом том периоду.
© Фото : Poppy PicturesСцена коју је забележио Стеван Лабудовић током алжирског рата за независност
Сцена коју је забележио Стеван Лабудовић током алжирског рата за независност  - Sputnik Србија, 1920, 13.03.2023
Сцена коју је забележио Стеван Лабудовић током алжирског рата за независност
Поред снимака са Мајом Плавшић уврстили смо и податке које је Мила снимила са Борком Лаловић, супругом Милоша Лаловића амбасадором у Тунису“.
Она је подсетила да су оснивачи Музеја афричке уметности Здравко Печар, ратни дописник, и Веда Загорац, која је била на месту аташеа за штампу у југословенској амбасади у Тунису, такође били савременици Стевана Лабудовића.
„По одређеним препискама и фотографијама све смо их заједно нашли у истом тренутку на истом месту“, додала је Епштајн.
Светска премијера филма „Несврстани“ била је на Међународном фестивалу документарног филма у Амстердаму - ИДФА, а остварења „Филмске гериле“ на Међународном филмском фестивалу у Торонту (TIFF).
Претходни документарни филм Миле Турајлић - „Друга страна свега“ освојио је 32 награде, укључујући престижну награду ИДФА фестивала за најбољи документарни филм, а часопис „Њујоркер“ га је уврстио у најбоље у 2018.
Њен дебитантски документарни филм „Синема Комунисто“ (2010) је освојио 16 награда.
Награду „Милутин Чолић“ за најбољи филм већинске српске продукције, која је припала је остварењу „Уста пуна земље“ Младомира Пурише Ђорђевића, примио редитељ и Пуришин зет Радивоје Раша Андрић - Sputnik Србија, 1920, 05.03.2023
КУЛТУРА
Завршен 51. ФЕСТ: Најбољи ирански филм „Трећи светски рат“
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала