https://sputnikportal.rs/20230404/stvorena-najlaksa-boja-na-svetu-14-kilograma-prekrije-putnicki-avion-a-traje-vekovima-1153620936.html
Створена најлакша боја на свету: 1,4 килограма прекрије путнички авион, а траје вековима
Створена најлакша боја на свету: 1,4 килограма прекрије путнички авион, а траје вековима
Sputnik Србија
Научници су развили нову боју која одбија топлоту и штеди енергију, долази у било којој нијанси и требало би да траје вековима. То је такође најлакша боја... 04.04.2023, Sputnik Србија
2023-04-04T22:25+0200
2023-04-04T22:25+0200
2023-04-04T22:25+0200
наука и технологија
наука и технологија
изуми и открића
друштво
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e7/04/04/1153621998_0:100:1921:1180_1920x0_80_0_0_5fe679af835aeb8d3bd8dfc443fd3dc8.jpg
Стручњаци су ову креацију назвали „плазмонска боја“. На основу њихових мерења, потребно је само 1,4 килограма да се њом обоји путнички авион типа „боинг 747“. Иначе, за тај исти посао било би потребно најмање 454 килограма комерцијалне боје. Али, треба напоменути да је плазмонска боја за сада креирана само у лабораторији и да ће бити потребно време да дође до масовне производње.Штедња енергијеОвај, рекло би се, невероватан премаз одражава цео инфрацрвени спектар, тако да се апсорбује мање топлоте. Научници наводе да површине испод плазмонске боје остају за 13 до 16 степени Целзијусових хладније него што би биле да су прекривене обичном бојом.Зашто „нормална“ боја бледи?Боје на бази пигмента захтевају специфичне молекуле за изградњу нијансе, а обично су у модерним бојама ти пигменти вештачки синтетисани. Својства појединачног молекула контролишу колико се светлости апсорбује и, према томе, која боја настаје. То значи да за сваку нову боју треба имати други пигмент, преноси „Сајенс алерт“.За разлику од тога, плазмонска боја користи наночестице два безбојна материјала - алуминијума и алуминијум-оксида. Њиховим распоређивањем по алуминијском огледалу обложеном оксидом могуће је контролисати како се светлост распршује, рефлектује или апсорбује. Путем сличног процеса настаје богата боја на крилима лептира.Због тога је ова структурална боја тако лагана; достиже своју пуну нијансу при дебљини од само 150 нанометара. Истовремено, има и дуг век трајања јер су научници комбиновали своје структурне љускице боје с комерцијалним везивом. Према њиховим проценама, та боја би могла да траје стотинама година.„Нормална боја бледи јер пигмент губи способност упијања фотона, а овде нисмо ограничени тим процесом. Једном када нешто обојимо структуралном бојом, то би требало да траје вековима“, рекао је Чанда.Истраживање са насловом „Ultralight plasmonic structural color paint“ објављено је у часопису „Сајенс адвансис“.
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2023
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Вести
sr_RS
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e7/04/04/1153621998_106:0:1813:1280_1920x0_80_0_0_f887dc43410847019a078aeae14d638e.jpgSputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
наука и технологија, изуми и открића, друштво
наука и технологија, изуми и открића, друштво
Створена најлакша боја на свету: 1,4 килограма прекрије путнички авион, а траје вековима
Научници су развили нову боју која одбија топлоту и штеди енергију, долази у било којој нијанси и требало би да траје вековима. То је такође најлакша боја створена до сада. Наиме, није направљена од пигмента, већ се ствара структурално кроз распоред наночестица.
Стручњаци су ову креацију назвали „плазмонска боја“. На основу њихових мерења, потребно је само 1,4 килограма да се њом обоји путнички авион типа „боинг 747“. Иначе, за тај исти посао било би потребно најмање 454 килограма комерцијалне боје. Али, треба напоменути да је плазмонска боја за сада креирана само у лабораторији и да ће бити потребно време да дође до масовне производње.
Овај, рекло би се, невероватан премаз одражава цео инфрацрвени спектар, тако да се апсорбује мање топлоте. Научници наводе да површине испод плазмонске боје остају за 13 до 16 степени Целзијусових хладније него што би биле да су прекривене обичном бојом.
„Преко 10 одсто укупне електричне енергије у САД одлази на коришћење клима уређаја, тако да би употреба ове боје довела до значајних уштеда енергије. С мањим коришћењем електричне енергије за хлађење, смањиле би се и емисије угљен-диоксида“, рекао је стручњак за нанотехнологију Дебашис Чанда са Универзитета „Централна Флорида“.
Зашто „нормална“ боја бледи?
Боје на бази пигмента захтевају специфичне молекуле за изградњу нијансе, а обично су у модерним бојама ти пигменти вештачки синтетисани. Својства појединачног молекула контролишу колико се светлости апсорбује и, према томе, која боја настаје. То значи да за сваку нову боју треба имати други пигмент,
преноси „Сајенс алерт“.
За разлику од тога, плазмонска боја користи наночестице два безбојна материјала - алуминијума и алуминијум-оксида. Њиховим распоређивањем по алуминијском огледалу обложеном оксидом могуће је контролисати како се светлост распршује, рефлектује или апсорбује. Путем сличног процеса настаје богата боја на крилима лептира.
Због тога је ова структурална боја тако лагана; достиже своју пуну нијансу при дебљини од само 150 нанометара. Истовремено, има и дуг век трајања јер су научници комбиновали своје структурне љускице боје с комерцијалним везивом. Према њиховим проценама, та боја би могла да траје стотинама година.
„Нормална боја бледи јер пигмент губи способност упијања фотона, а овде нисмо ограничени тим процесом. Једном када нешто обојимо структуралном бојом, то би требало да траје вековима“, рекао је Чанда.
Истраживање са насловом „Ultralight plasmonic structural color paint“
објављено је у часопису „Сајенс адвансис“.