Шест месеци сликања за минут филма: Српски уметници кључ успеха у светском пројекту
© Sputnik / Марија ЈаковљевићУ студију„Лумина“ у Београду настаје нови дугометражни анимирани филм „Сељаци“
© Sputnik / Марија Јаковљевић
Пратите нас
У студију „Лумина“ у Београду настаје нови дугометражни анимирани филм „Сељаци“ редитељке Дороте Кобијеле, познате по филму „С љубављу, Винсент“ о животу Винсента ван Гога.
Осамнаест српских сликара осликава фрејмове за нови анимирани филм заснован на књизи пољског нобеловца Владислава Рејмонта из 1904. године.
Након великог успеха остварења „С љубављу, Винсент“, првог дугометражног анимираног филма за који су фрејмови ручно сликани уљаним бојама на платну и то у техници коју је користио сам Ван Гог, Дорота Кобијела и Хју Велчман упустили су се у нову авантуру.
© Sputnik / Марија ЈаковљевићСликари осликавају сцене из играног филма за анимирани филм
Сликари осликавају сцене из играног филма за анимирани филм
© Sputnik / Марија Јаковљевић
Српски сликари у међународном пројекту
Сликари Бисерка Петровић и Владимир Винкић, који су били међу 125 сликара из целог света који су радили на филму „С љубављу, Винсент“, сада су добили задатак да осликају прве фрејмове као моделе за осталих стотинак уметника из Пољске, Литваније, Украјине и Србије.
„Док смо радили 'Винсента', Хју нас је питао да ли бисмо наставили са њима на новом пројекту и ја сам пристала. Пошто сам 10 година живела и радила у Италији и одмах по повратку у Србију, отишла у Пољску, желела сам у Србији да радим велику продукцију, па сам поменула Хјуу да ми овде имамо баш много сликара. Након три-четири године, баш за време короне, Хју ме је позвао, предложио да радимо нови филм и Владимир и ја смо позвали малтене све који користе сликарску четкицу. Тестирали смо их, изабрали најбоље, научили их да раде и ево већ три године сликају“, каже Бисерка Петровић за Спутњик.
© Sputnik / Марија ЈаковљевићКада заврши једну слику, фотографише и прелази на другу тако што претходну делом обрише или је дослика или потпуно обрише.
Када заврши једну слику, фотографише и прелази на другу тако што претходну делом обрише или је дослика или потпуно обрише.
© Sputnik / Марија Јаковљевић
Око 200 сликара из Србије тестирано је за пројекат „Сељаци“, одабрано је 25 најбољих, да би на крају у саму продукцију ушло 14 и прикључило се још четворо.
„Шест месеци смо само Влада и ја радили слике. Редитељка је гледала и сугерисала нам је како да насликамо, шта да променимо. Неким уметницима то тешко падне. Када радите своје дело, ви одлучујете. Овде имамо редитељку која каже - Аха, ја бих овде више розе, овде бих да имам топлију атмосферу. Моја слика је одабрана и заправо смо Влада и ја дизајнирали стил који треба да подсећа на стил сликара 19. века и који сада следи стотинак уметника укључених у овај пројекат“.
Шест месеци сликања – минут филма
Прво је снимљен играни филм са правим глумцима, на основу сценарија Дороте Кобијеле и Хјуа Велчман, из кога сликари добијају сцене које треба да осликају.
„Сваки сликар добије кратак снимак из филма од пар секунди. Неко добије и минут или два па се сликање одужи на шест месеци. Онда следи систем пиши-бриши тако што сваки сликар слика фрејмове трудећи се да то буде у складу са стилом који смо оформили на почетку. Када заврши једну слику, фотографише и прелази на другу тако што претходну делом обрише или је дослика или потпуно обрише. Фотографије се повезују у филмић. Раде се две-три слике дневно и сваког дана сваки сликар производи нови филмић, који се шаље редитељки. За 'Винсента' смо радили 12 слика за секунду филма, сада смо почели са три слике за секунду па смо прешли на две за две секунде“, појашњава Петровић.
© Sputnik / Марија ЈаковљевићЗахтеван и напоран посао
Захтеван и напоран посао
© Sputnik / Марија Јаковљевић
Процес је прилично напоран и захтева велику концентрацију, јер се иста сцена слика по више пута уз незнатне измене.
Урош Предић и Паја Јовановић као инспирација
Мартини Кољеншић, која обожава филм „С љубављу, Винсент“, учешће у пројекту „Сељаци“ је остварење сна и не тако захтеван задатак с обзиром да јој је стил врло близак.
„Заиста је другачије и захтевно, али опет не тако далеко од мог личног сликарског стила тако да реализам који гајим у својим сликама ми је помогао у овом пројекту. Филм јесте инспирисан сликарством пољских уметника 19. века, али они нису толико другачији од нашег Паје Јовановића или Уроша Предића. Чак су аутори били одушевљени Предићевом сликом 'Весела браћа'“, каже Кољеншић за Спутњик.
© Sputnik / Марија ЈаковљевићМартини Кољеншић учешће у пројекту „Сељаци“ је остварење сна и не тако захтеван задатак с обзиром да јој је стил врло близак.
Мартини Кољеншић учешће у пројекту „Сељаци“ је остварење сна и не тако захтеван задатак с обзиром да јој је стил врло близак.
© Sputnik / Марија Јаковљевић
Урадила је петнаестак сцена, углавном мале фигуре.
„Доста сам брза и волим да улазим у детаље па сам добијала сцене са доста малих фигура. Када радите своје слике, стварате свој свет. Овде је олакшавајућа околност јер имамо предложак и не морамо сами да креирамо, али наравно сликарима као ствараоцима понекад управо то прави проблем - затварање у кутију“, истиче млада уметница
Најтеже јем напомиње, понављање истих сцена.
„Најлакше је урадити прву слику. Даље померате мање или више, али заправо радите исту слику, што може да доведе до замора посебно ако је сцена дуга“, истиче Кољеншић и једва чека да види какве ће бити њене слике након овог искуства које доживљава као „вредну сликарску школу“.
© Sputnik / Марија Јаковљевић„Сељаци“ је трагична прича о сељанки Јагни
„Сељаци“ је трагична прича о сељанки Јагни
© Sputnik / Марија Јаковљевић
Трагична прича о девојци
„Сељаци“ је трагична прича о сељанки Јагни која је приморана да се уда за много старијег, богатог фармера, упркос љубави према његовом сину. Постаје и предмет зависти и мржње сељана и мора да се бори да сачува своју независност.
„Владислав Рејмонт је феноменално описао друштво 19. века, карактере људи, посебно однос према жени који се до данас није много променио. Девојчице и данас брзо одрастају. Одједном постају жене. Нема детињства. Ово је савремена тема и битно је што се филм фокусира управо на тај сегмент обимног романа пољског нобеловца“, сматра Бисерка Петровић.