Откривена „зомби“ планета која не би требало да постоји

CC0 / Pixabay / Марс
Марс - Sputnik Србија, 1920, 29.06.2023
Научници су пронашли нову планету која не би требало да постоји, након што се чинило да је неким чудом преживела насилну смрт своје звезде.
Многе планете, укључујући и нашу, суочавају се са готово сигурном пропашћу када њихове звезде дођу до краја живота и прогутају их. Када наше сопствено Сунце умре, на пример, прошириће се до 100 пута и прогутаће Земљу.
Нова студија је, међутим, утврдила да у неким случајевима планета може да преживи овакву деструкцију. Новооткривена планета слична Јупитеру – Хала, успела је да преживи смрт своје звезде Баекду.
Астрономи су пронашли планету и кроз накнадна запажања открили да се Баекду раније проширила у црвеног џино. Када се повећала сасвим сигурно је прогутала Халу, а сада се вратила у своју првобитну величину као последњу фазу свог постојања.
Упркос овом драматичном и насилном догађају, Хала је преживела и астрономи су успели да је спазе телескопима са Хаваја.
„Гутање планета носи катастрофалне последице за планету или звезду или за обоје. Чињеница да је Хала успела да преживи близину џиновске звезде која би, иначе, требало да је уништи показује да је планета изузетно издржљива“, каже Марк Хон, предводник студије.
Истраживање је објављено у часопису Нејчер тудеј.
Хала је откривена 2015. године помоћу посебног метода посматрања звезде у једном систему и благих осцилација у њеној путањи које узрокују планете које круже око њих. У годинама након тога, научници су открили да је планета морала бити прогутана од стране звезде и спровели су накнадна посматрања како би боље анализирали планету.
Та запажања потврђују да је планета била у својој стабилној орбити више од једне деценије и да је заиста постојала.
„Ова запажања су потврдила постојање планете, остављајући нас пред убедљивим питањем како је планета заправо преживела“, рекао је астроном ИфА Данијел Хубер, аутор студије.
Али научници још увек не знају како је звезда преживела. Једна од могућности је да је била на већој орбити пре него што се приближила својој звезди, али астрономи верују да је то мало вероватно. Друга је да је Баекду заправо некада био две звездице. Можда су се оне спојиле током своје смрти, поштедећи Халу и спречивши да постане довољно велика да је прогутају. Трећа могућност је да је Хала заправо рођена из судара две звезде. То је могло да произведе облак гаса који је заправо родио Халу, па је можда резултат пропасти њене звезде, а не њен преживели.
Црвоточина у свемиру - Sputnik Србија, 1920, 26.06.2023