Свемирско огледало: Планета са облацима и кишом од метала /видео/

© Фото : NASA/Exoplanet exploration/PrintscreenЕгзопланета ЛТТ9779б
Егзопланета ЛТТ9779б - Sputnik Србија, 1920, 11.07.2023
Астрономи су открили планету која заправо не би требало да постоји, у чијој атмосфери се налазе облаци од метала као што је титанијум и силиката, а рефлектује више од 80 одсто светлости која долази из свемира.
Ова екстремна планета, која се налази ван нашег Сунчевог система, има веома високу температуру, нешто је већа од нашег Нептуна, или 4,7 пута већа од Земље.

Огледало у свемиру

„Она је велико огледало у свемиру“, каже астроном Џејмс Џенкинс са Универзитета Дијего Порталес и из Центра за астрофизичку изузетност и придружене технологије (ЦАТА) у Чилеу, један од аутора истраживања о овој планети које је објављено у часопису „Астрономија и астрофизика“.
Планета, названа ЛТТ9779б, захваљујући својим металним облацима рефлектује око 80 одсто светлости, што је највише познато у свемиру. Венера, најсјајнији објекат на ноћном небу Земље, осим Месеца, рефлектује око 75 одсто светлости, док је код наше планете тај проценат око 30 одсто.
Планета „свемирско огледало“ и звезда око које кружи, налазе се у нашој галаксији Млечни пут, удаљене око 264 светлосне године од Земље у правцу сазвежђа Вајар.
Она је 4,7 пута већа од Земље и орбитира веома близу своје звезде, ближе него Меркур, најближа планета Сунцу и 60 пута ближе него Земља. Тако је веома изложена радијацији своје звезде и температура на њеној површини је 1.800 степени Целзијуса, што је више него истопљена лава.

Облаци и киша од метала

Како је веома близу своје звезде, право је чудо да уопште има атмосферу, наводе научници. Атмосферу какву има Земља, са облацима заснованим на води, звездана радијација би одмах уништила. Научници верују да је атмосфера те планете направљена од метала, комбинације титанијума и силиката.
„Верујемо да се ти облаци кондензују у капљице и да на тој планети пада титанијумска киша“, каже Џенкинс.
Серђо Хојер, са Марсејске астрофизичке лабораторије у Француској, наводи да до сада није откривена ниједна слична планета.
Планета која је тако близу своје звезде, а има атмосферу, не би требало да постоји, додаје Вивијен Парментије из Опсерваторије Азурне обале у Француској, такође један од аутора студије.
„Суперрефлективни облаци који прекривају планету највероватније спречавају претерано загревање планете и нестанак атмосфере“, каже Парментије и додаје да је то јединствено, будући да остале планете са сличном температуром и величином, имају превисоку температуру за формирање облака и зато су тамне као угаљ.
Научници верују да је ова планета везана за своју звезду тако да је једна њена страна стално окренута ка звезди и на њој је непрестани дан, док је на супротној непрекидна ноћ, пише Ројтерс.
Сунце - Sputnik Србија, 1920, 05.07.2023