Планета гушћа од челика: Откриће које доводи у питање теорије научника

© Фото : Wikipedia/Giovanni Tinetti/Public domainУметнички приказ егзопланете
Уметнички приказ егзопланете - Sputnik Србија, 1920, 04.09.2023
Астрономи су открили загонетну егзопланету која има невероватно густо језгро, чиме се доводе у питање тренутне теорије о формирању планета.
Збуњујућа егзопланета означена са ТОИ-332б, налази се унутар такозване нептунске пустиње, а њене физичке карактеристике и орбитална дистанца у односу на матичну звезду тешко су објашњиве у складу са важећим теоријама о настанку планета..
Астрофизичар Арес Озборн са Универзитета Ворвик у Великој Британији, рекао је да ТОИ-332б има неуобичајено високу густину и изузетно кратак период ротације. Та егзопланета смештена је у тзв. нептунској пустињи, региону у ком нема или има веома мало егзопланета величине Нептуна у близини звезда домаћина.
ТОИ-332б, пронађен у орбити око наранџасте патуљасте звезде удаљене 727 светлосних година од Земље, 3,2 пута је већи од наше планете и направи круг око своје звезде за 18,72 сати.
Већ само та својства учинила би ТОИ-332б интересантним, али постоји још нешто. Гравитацијски утицај на звезду домаћина омогућио је научницима да измере масу те егзопланете, која износи 57,2 Земљиних маса. Наш Нептун, поређења ради, има 17,15 Земљиних маса.
Ова планета има густину од 9,6 грама по кубном центиметру, што је гушће од челика. То је једна од најгушћих маса егзопланета сличних Нептуну досад откривених. Сам Нептун има густину од 1,64 грама по кубном центиметру, а Земља 5,51 грам.
Висока густина указује на велико челично језгро, заједно са стеновитим плаштом и танком водонично-хелијумском атмосфером. Мистерија је и зашто не постоји већа атмосфера, слично Јупитеру, нити се зна где је нестала.
Потенцијална објашњења шта се догодило са атмосфером укључују фотоиспаравање, миграцију планета, унутрашње загревање или велики судар с другим небеским телом. Међутим, те хипотезе захтевају даља истраживања.
Ова необична планета тестира оно што тренутно разумемо о формирању планета, а како такво џиновско језгро постоји без гасовитог омотача, остаје питање без одговора, истичу аутори студије, која је прихваћена за објављивање у часопису британског Краљевског астрономског друштва, преноси „Сајенс алерт“.
Темное пятно на Нептуне - Sputnik Србија, 1920, 18.08.2023