Космички феномен без преседана: Астрономи случајно дошли до великог открића

CC0 / rawpixel.com / Свемир
Свемир - Sputnik Србија, 1920, 03.12.2023
Огромна река звезда која је откривена у далеком међугалактичком простору тестира поимања досадашњих космичких стандарда.
У скупини галаксија која је од нас удаљена око 300 милиона светлосних година, астрономи су наишли на космички феномен без преседана: колосалну реку звезда која тече међугалактичким простором. То изванредно откриће, названо Џајант Кома Стрим, протеже се преко невероватних 1,7 милиона светлосних година, што га чини најдужим звезданим током икада посматраним изван наше галаксије.
Откривање тако велике и слабо видљиве структуре је изненађујуће с обзиром на турбулентну и гравитацијски замршену природу кластера галаксија. Звездане струје, сличне овој, обично кратко трају у таквим окружењима. Астрофизичар Хавијер Роман са Универзитета у Гронингену и Универзитета Ла Лагуна појашњава ово откриће.
“Случајно смо наишли на тај гигантски ток”, каже Роман.
Астрономи су се у почетку концентрисали на проучавање ореола звезда око великих галаксија унутар кластера Кома, а њихово истраживање објављено је у часопису Астрономија и астрофизика.
Док се звездани токови често налазе у Млечном путу, њихово идентификовање показало се изазовним због њихове слабе видљивости и потешкоћа у одређивању удаљености до звезда. Џајант Кома Стрим, смештен између галаксија у кластеру Кома, представљао је јединствену тракасту структуру, која се разликује од влакана космичке мреже која повезује галаксије унутар кластера.
Користећи 0,7-метарски телескоп Џејн Рич и 4,2-метарски телескоп Вилијам Хершел, Роман и његове колеге настојали су проучавати галактичке ореоле унутар кластера Кома. Неочекивано, њихови су подаци разоткрили експанзивни ток звезда, што их је подстакло на даље истраживање његовог порекла и опстанка у хаотичном гравитационом окружењу кластера галаксија.

Последица покидане патуљасте галаксије?

Симулације које су спровели научници сугерисале су да би се струје попут Џајант Кома Стрима могле формирати унутар галактичког кластера као резултат патуљасте галаксије коју су растргле гравитационе силе већих галаксија. Упркос његовој очекиваној пролазности у космичком смислу, постојање звезданог тока нуди јединствену прилику за проучавање својстава окружења кластера богатог тамном материјом.
Импликације тог новог открића протежу се изван кластера Кома, наговештавајући могућност сличних структура у другим кластерима галаксија, пише Сајенс алерт.