Британски научници: Ретке соларне олује могле би да изазову железничке несреће

© NASA/SDOСоларна олуја
Соларна олуја - Sputnik Србија, 1920, 12.12.2023
Соларне олује могле би да изазову хаос на железничкој мрежи у Великој Британији, са могућим кашњењима, па чак и удесима возова због "снажних магнетних поремећаја", упозорили су научници.
„Време у свемиру је у стању да пребаци црвени сигнал на железници на зелени“, открили су истраживачи са Универзитета Ланкастер и додали да је то "веома значајно" за безбедност.
Водећи научник Камерон Патерсон рекао је да се временски догађаји у свемиру који могу да изазову проблеме очекују у Великој Британији сваких неколико деценија, преноси Скај њуз.
У Великој Британији постоји више од 50.000 сигналних колосека, где се сигнал контролише помоћу електричног кола између шина.
Соларне олује могу изазвати снажне магнетне поремећаје на Земљи, стварајући геомагнетски индуковане струје које потенцијално могу ометати пренос електричне енергије.
Време у свемиру може утицати на електричне мреже и проузроковати нестанак струје за милионе људи, као у Квебеку 1989. године. Масивна соларна ерупција 1859. је изазвала геомагнетну олују која је пореметила телеграфске линије широм света.
Тим, предвођен Патерсоном и професором Џимом Вајлдом, истражио је како струје могу узроковати неисправност сигнализације на железници.
„Наше истраживање указује на то да је време у свемиру у стању да окрене сигнализацију у било ком смеру, претварајући црвени сигнал у зелени или зелени сигнал у црвени“, рекао је Патерсон.
Он је раније истраживао оно што је познато као кварови на "десној страни", где се сигнал пребацује са зелене на црвену.
Ово није опасно, али кварови на "погрешној страни", када сигнал пређе из црвене у зелено, много су опаснији.
Нова студија, објављена у часопису Спејс ведер, открила је да се кварови на "погрешној страни" могу догодити при нижој јачини геоелектричног поља него код кварова на "десној страни".
То значи да би слабија геомагнетна олуја могла лакше изазвати кварове на "погрешној страни".
„Наше истраживање показује да време у свемиру представља озбиљан, иако релативно редак ризик за систем железничке сигнализације, што би могло да изазове кашњења или да има чак критичније, безбедносне импликације“, рекао је Патерсон.
Мартин Фробишер, директор групе за безбедност и инжењеринг Нетворк Рејла, рекао је за Скај њуз да соларне олује представљају „теоретски ризик“, а да га компанија сматра „веома малим“.
„Морамо да фокусирамо наше ограничене ресурсе на питања вишег приоритета као што су климатске промене и безбедносне претње“, додао је он.