Ново откриће: Сатурнов месец избацује органске молекуле кроз гејзире

© AP Photo / NASA/JPL-Caltech/SSI/PSIСатурнов месец
Сатурнов месец - Sputnik Србија, 1920, 25.12.2023
Енкелад, Сатурнов скромни месец, изненадио је научнике скривеним органским молекулима, изазивајући нове снове о ванземаљском животу.
Енкелад, наизглед неупадљив Сатурнов месец, пркоси свом скромном изгледу. Недавна анализа података са сонде Касини открива да овај ледени свет садржи обиље органских молекула, укључујући метанол, етан и молекуларни кисеоник. Ове органске молекуле Енкелад избацује кроз гејзире из подземног океана испод његове смрзнуте површине.
Астробиолог Јонах Петер са Универзитета Харвард и НАСА-ине Лабораторије за млазни погон (ЈПЛ) наглашава потенцијалну настањивост Енкелда. Енкелад је домаћин вишефазног и по саставу разноликог хемијског окружења, примећује Петер, сугеришући присуство једињења кључних за настанак живота.

Касинијева богата ризница података

Ови налази долазе из преиспитивања Касинијевих података, истичући шири низ органских молекула, као што су цијанид водоник и ацетилен. Истраживање у вези са овим открићима објављено је у часопису „Нејчр Астрономи“.
Енкеладови интригантни квалитети потичу из мисије Касини, која је истраживала Сатурново царство од 2004. до 2017. године. Касинијево откриће горе поменутих гејзира и подземног океана подстакло је интересовање за Енкеладов потенцијал да подржи живот. Топлотна активност упоредива са дубоким океанима Земље може створити гостољубиво окружење упркос великој удаљености Енкелада од Сунца.

Да ли је Енкелад погодан за становање?

Док горе поменута открића нуде убедљиве доказе, питање живота на Енкеладу и даље остаје отворено. Научници истичу потребу за даљим истраживањима како би се утврдио биолошки потенцијал Месеца. Охрабрујуће, предложене мисије на Енкелад су у току, што наговештава будуће могућности за даље откривање његових мистерија.
До сада, наука има прилично убедљиве доказе да Енкелад има активно хидротермално окружење. Међутим, остаје нејасноћа, што подстиче позиве за посвећено истраживање како би се коначно утврдила његова настањивост.
„Наши резултати указују на присуство богате, хемијски разноврсне средине која би могла да подржи сложену органску синтезу, а можда и настанак живота“, истичу аутори поменутог истраживања, преноси Сајенс алерт.
Погледајте и: