Научници створили велики квантни вртлог који имитира црну рупу

© Фото : rawpixel.com / TungВртлог
Вртлог - Sputnik Србија, 1920, 18.01.2024
У револуционарном експерименту, истраживачи са Универзитета у Нотингему искористили су снагу великог квантног вртлога у суперфлуидном хелијуму за симулацију црних рупа.
Силке Веинфуртнер и њен тим са универзитета створили су тај вртлог, сличан торнаду, коришћењем супертекућег хелијума изузетно ниске вискозности. Њихово истраживање чека научне рецензије и тренутно је доступно на репозиторијуму arXiv.

„Постоји сва та занимљива физика која се догађа око црних рупа, али толико тога је ван домашаја. Тако да можемо да користимо ове квантне симулаторе за истраживање феномена који се догађају око црних рупа“, каже Веинфуртнер, наглашавајући важност тих квантних симулатора.

Суперфлуидни хелијум, који тече с 500 пута мањом вискозношћу од воде, омогућио је стварање великог и стабилног вртлога, што је досад био изазов у царству квантних течности. Патрик Шванчара, члан наведеног научног тима, истакао је јединственост њиховог приступа, пренео је „Њу сајентист“.
„Иако су слични вртлози направљени пре у физичким системима, осим супертекућег хелијума, њихова снага је типично барем неколико пута слабија“, појашњава Шванчара.
Џеф Стајнхауер, пионир у лабораторијским симулацијама црних рупа, похвалио је успех британских научника.
„Узели су врло добро уходану, стару, класичну технику супертекућег хелијума, и учинили нешто стварно ново с њом и знатно повећали технолошке могућности у односу на оно што је учињено у прошлости“, рекао је Стајнхауер.
Научници су посматрали интеракцију између сићушних таласа у течности и вртлога, одражавајући начин на који космичка поља комуницирају с ротирајућим црним рупама. Резултати су наговестили феномен који се зове „ringdown mode“, аналоган подрхтавању уоченом у црним рупама насталим након што се две црне рупе споје.
„То нуди изврсну почетну тачку за истраживање неколико физичких процеса црних рупа, с потенцијалом тражења нових увида и успутног откривања скривених блага“, сматра Веинфуртнер.
Квантни вртлози, с понашањем сличним црним рупама, стога отварају путеве за проучавање феномена који су пре били недостижни.
Погледајте и: