Шта се крије испод Марсовог екватора: Научници измерили слој дебљине 3,2 километра

© Фото : rawpixel.com / NASA (Source)један од кратера у екваторијалној зони Марса
један од кратера у екваторијалној зони Марса - Sputnik Србија, 1920, 22.01.2024
Мисија „Марс Експрес Европске свемирске агенције“ (ЕСА) открила је значајан резервоар воденог леда на Марсу скривен испод екваторијалног подручја у облику ледене прашине. Простирући се до дубине од 3,7 километара испод површине наслаге садрже довољно воде да покрију површину Марса у океану дубоком између 1,5 до 2,75 метара.
Сада већ ветеранска свемирска летелица ЕСА (оперативна већ две деценије) идентификовала је опсежне наслаге леда које представљају највећу количину до сада откривену у близини екватора такозване Црвене планете.
Научник Томас Вотерс из Смитсонијан института изразио је узбуђење због овог открића.
„Узбудљиво је да се радарски сигнали подударају са оним што очекујемо да видимо од слојевитог леда и слични су сигналима које видимо с Марсових поларних капа, за које знамо да су врло богате ледом“, рекао је он.
Лед је смештен у близини екватора, али лежи дубоко под земљом, што представља изазов за вађење због присутности дебелог слоја стврднутог пепела и суве прашине изнад њега.
Претходно је формација Medusae Fossae (МФФ) заинтригирала научнике са откривеним наслагама, али несигурности су и даље постојале. Потврђено је да МФФ, колосална геолошка формација дуга 5.000 километара, садржи водени лед, што доводи у питање претходне претпоставке.
„С обзиром на то колико је дубок, да је МФФ једноставно огромна хрпа прашине, очекивали бисмо да ће се збије под властитом тежином“, појашњава Андреа Ћичети из Националног института за астрофизику у Италији, пренео је „Лајв сајенс“.
CC0 / rawpixel.com / NASA (Source) / Испод површине Марса крије се слој воденог леда који притиска залеђена прашина
Површина Марса - Sputnik Србија, 1920, 22.01.2024
Испод површине Марса крије се слој воденог леда који притиска залеђена прашина
Подземни радар МАРСИС на „Марс Експресу“ коначно је открио прозирне наслаге мале густине, што су карактеристике које одговарају воденом леду. Овај нови увид у екваторијалне наслаге леда поставља питања о некадашњој клими на Црвеној планети, доводећи у питање досадашње предрасуде и подстичући питања о историјским условима планете.
Шта више, ново откриће подстиче нагађања о померању аксијалног нагиба Марса кроз његову историју. Флуктуирајући између 10 и 60 степени, та би варијација могла да објасни закопани екваторијални лед, настао током раздобља великог нагиба када би водени лед могао да се накупи на површини и накнадно буде прекривен пепелом и прашином.
Истраживање везано за откриће поменутог воденог леда објављено у часопису „Geophysical Research Letters“.
Погледајте и: