https://sputnikportal.rs/20240213/srbija-hoce-izlaz-na-more-vazan-iskorak-na-mediteran---za-jacanje-geopolitickog-polozaja-zemlje-1167626010.html
Србија хоће излаз на море: Важан искорак на Медитеран - за јачање геополитичког положаја земље
Србија хоће излаз на море: Важан искорак на Медитеран - за јачање геополитичког положаја земље
Sputnik Србија
Намера Србије да купи делове лука Солун и Пиреј је логична геополитичка и геоекономска жеља. То је оживљавање старих намера Србије са почетка 20. века, а са... 13.02.2024, Sputnik Србија
2024-02-13T21:32+0100
2024-02-13T21:32+0100
2024-02-13T21:32+0100
србија
србија
србија – политика
анализе и мишљења
срђан перишић
луке
солун
лука пиреј
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112125/19/1121251949_0:156:3001:1844_1920x0_80_0_0_afa18b8fa97c1e0c2da595dee2b56421.jpg
У геополитичком и геоекономском смислу, излаз на море је веома значајна категорија за сваку државу, а намера Србије да купи део у грчким лукама Солун и Пиреј је похвална, каже за Спутњик стручњак за међународне односе др Срђан Перишић.О могућности куповине делова солунске и пирејске луке говорио је српски председник Александар Вучић током сусрета са грчким премијером Кирјакосом Мицотакисом.„Важно нам је да користимо капацитете и Солуна и Пиреја, да купимо део луке, a немамо проблем да закупљујемо луке. Када повећамо аутомобилску производњу, с рудницима, железаром, то ће нам бити потребно. Од Црне Горе смо тражили приступ Луке Бар, али нам је потребан и бржи извоз у свет”, рекао је Вучић.Логичан геоекномски захтевРади се о давнашњој жељи Србије, која је почетком прошлог века у поседу имала део солунске луке, као неке врсте излаза на Медитеран. Са геополитичког и геоекономског становишта, када се говори о куповини делова солунске или пирејске луке, Перишић наводи да се у обзир морају узети два аспекта. Један је да део европског коридора према Турској и Блиском истоку иде управо преко Србије и Македоније до Солуна.Друга значајна ствар је да кинески „Појас и пут“ у Европу долази кроз две грчке луке, где се завршава поморски део ове кинеске економске иницијативе.Према његовим речима, још би боље било када би Србија успела да врати позиције које је имала у барској луци, чиме би оживела железнички коридор са Црном Гором.Солунска лука једна је од највећих лука у источном Медитерану представља капију Балкана и Југоисточне Европе. Има четрнаест пристаништа за расуте терете и повезана је железничком мрежом са остатком Европе.У 2021. години у солунској луци претоварено је 17.416.807 тона терета и 471.063 контејнера, што је чини једном од најпрометнијих лука у Грчкој и другој по величини контејнерском луком у тој држави.Пирејска лука је највећа лука у Грчкој и с обзиром да кроз њу прође скоро 20 милиона путника, једна је од најпрометнијих путничких лука у Европи, а што се тиче терета налази се међу првих пет европских лука.
https://sputnikportal.rs/20240212/vucic-grcke-kompanije-dobrodosle-u-srbiju-1167578484.html
србија
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2024
Никола Јоксимовић
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112076/21/1120762172_0:0:2047:2047_100x100_80_0_0_711209fd8a877b4608cd4ef28d014050.jpg
Никола Јоксимовић
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112076/21/1120762172_0:0:2047:2047_100x100_80_0_0_711209fd8a877b4608cd4ef28d014050.jpg
Вести
sr_RS
Sputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112125/19/1121251949_166:0:2833:2000_1920x0_80_0_0_9ad24c0186de3e02cc8f601a7c7501b8.jpgSputnik Србија
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Никола Јоксимовић
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112076/21/1120762172_0:0:2047:2047_100x100_80_0_0_711209fd8a877b4608cd4ef28d014050.jpg
србија, србија – политика, анализе и мишљења, срђан перишић, луке, солун, лука пиреј
србија, србија – политика, анализе и мишљења, срђан перишић, луке, солун, лука пиреј
Србија хоће излаз на море: Важан искорак на Медитеран - за јачање геополитичког положаја земље
Намера Србије да купи делове лука Солун и Пиреј је логична геополитичка и геоекономска жеља. То је оживљавање старих намера Србије са почетка 20. века, а са куповином удела у тим лукама Србија би ојачала свој геополитички положај у региону.
У геополитичком и геоекономском смислу, излаз на море је веома значајна категорија за сваку државу, а намера Србије да купи део у грчким лукама Солун и Пиреј је похвална, каже за Спутњик стручњак за међународне односе др Срђан Перишић.
О могућности куповине делова солунске и пирејске луке говорио је српски председник Александар Вучић током сусрета са грчким премијером Кирјакосом Мицотакисом.
„Важно нам је да користимо капацитете и Солуна и Пиреја, да купимо део луке, a немамо проблем да закупљујемо луке. Када повећамо аутомобилску производњу, с рудницима, железаром, то ће нам бити потребно. Од Црне Горе смо тражили приступ Луке Бар, али нам је потребан и бржи извоз у свет”, рекао је Вучић.
Логичан геоекномски захтев
Ради се о давнашњој жељи Србије, која је почетком прошлог века у поседу имала део солунске луке, као неке врсте излаза на Медитеран. Са геополитичког и геоекономског становишта, када се говори о куповини делова солунске или пирејске луке, Перишић наводи да се у обзир морају узети два аспекта. Један је да део европског коридора према Турској и Блиском истоку иде управо преко Србије и Македоније до Солуна.
„Тако да је ова намера Србије логичaн геоекономски захтев, да Србија на том кључном коридору који се рачва у Србији у два правца, према Турској и Грчкој, учествује у њима. То би, по мом мишљењу, био значајан допринос Србије и имала би велику финансијску корист ако би била део тог коридора кроз учешће у лукама Пиреј и Солун“, истиче он.
Друга значајна ствар је да кинески „Појас и пут“ у Европу долази кроз две грчке луке, где се завршава поморски део ове кинеске економске иницијативе.
„И то је веома значајна димензија, да ће Србија бити присутна у лукама кроз које долази кинеска геоекономска моћ“, каже Перишић.
Према његовим речима, још би боље било када би Србија успела да врати позиције које је имала у барској луци, чиме би оживела железнички коридор са Црном Гором.
Солунска лука једна је од највећих лука у источном Медитерану представља капију Балкана и Југоисточне Европе. Има четрнаест пристаништа за расуте терете и повезана је железничком мрежом са остатком Европе.
У 2021. години у солунској луци претоварено је 17.416.807 тона терета и 471.063 контејнера, што је чини једном од најпрометнијих лука у Грчкој и другој по величини контејнерском луком у тој држави.
Пирејска лука је највећа лука у Грчкој и с обзиром да кроз њу прође скоро 20 милиона путника, једна је од најпрометнијих путничких лука у Европи, а што се тиче терета налази се међу првих пет европских лука.