00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
17:00
60 мин
ОД ЧЕТВРТКА ДО ЧЕТВРТКА
20:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
20:30
30 мин
МОЈ ПОГЛЕД НА РУСИЈУ
21:00
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери
 - Sputnik Србија, 1920, 24.01.2022
КУЛТУРА
Рубрика која прати културне феномене и догађаје, ствараоце и личности који својим делом креирају савремену културну сцену у земљи и у свету.

Витражима сомборских мајстора свет се диви дуже од века, похвала стигла и од руског председника

© Фото : Спутњику уступила Александра СтанишићАтеље Станишић, витраж
Атеље Станишић, витраж - Sputnik Србија, 1920, 23.03.2024
Пратите нас
Атеље Станишић у Сомбору више од једног века израђује витраже. Њихова дела, ручно израђивана генерацијама, красе цркве широм региона, Патријаршију, Народну скупштину Србије, али и Председнички летњиковац Руске Федерације – Пионирски.
Александра Станишић је четврта генерација Станишића и данас води атеље.
Каже да је од малих ногу уз оца учила израду витража. Није волела да иде у вртић, већ се радије у атељеу дружила са радницима, упијајући љубав према тој јединственој вештини која се преносила са генерације на генерацију. To и она данас чини усађујући љубав према осликавању стакла ћерки Ени.
„Мој прадеда Милан Станишић отворио је шпецерајску радњу 1908. године. Бавио се стаклом, керамиком и порцеланом. Путујући по свету видео је витраже и одлучио да специјализује ту делатност. Упознао је једног Чеха и једног Немца, који су га научили том занату. Нико се тада није бавио израдом витража на овим просторима“, говори Александра Станишић за Спутњик.

Нестали витражи из Саборне цркве

Тих двадесетих и тридесетих година било је јако пуно посла:
„Владала је велика тражња у Србији за витражима, јер су се радиле цркве, православне и католичке, и нека монументална здања. Тада се много више градило и у пројектима су били предвиђeни витражи. Тако су мој прадеда Милан Станишић а потом и његов син Стеван радили витраже за Патријаршију и Саборну цркву. Први витраж за Саборну цркву са приказом светог Архангела израдили смо и поклонили цркви. Други је поклонио Петар Први Карађорђевић, трећи и четврти две тада познате породице“.
© Фото : Спутњику уступила Александра СтанишићАлександра Станишић у свом атељеу
Александра Станишић у свом атељеу - Sputnik Србија, 1920, 21.03.2024
Александра Станишић у свом атељеу
У Атељеу Станишић су уочи Другог светског рата за Саборну цркву израђена четири витража великог формата на којима су приказани свети Никола, свети Архангел, свети Јован Крститељ и свети Михајло, међутим они су нестали из Саборне цркве:
„Нико не зна шта се десило са тим витражима. Замењени су неком имитацијом, фолијом на прозорима. Прошле године смо радили рестаурацију витража у Патријаршији па смо покренули питање у вези несталих витража. Срећом имамо фотографије и оригиналне нацрте које чувамо из тог доба тако да има доказа да су постојали. Видећемо да ли ће се обновити или ће се правити нови по узору на старе“.

Љубав и традиција са колена на колено

Хотел „Метропол“ и „Аеро клуб“ у Узун Мирковој такође красе витражи Атељеа Станишић. Некада су скице за њихова дела израђивали познати уметници Васа Поморишац, Слободан Сотиров, Милан Коњовић, Зоран Петровић, Младен Србиновић.
© Фото : Спутњику уступила Александра СтанишићЦрква Василија Острошког на Бежанијској коси, Београд
Црква Василија Острошког на Бежанијској коси, Београд - Sputnik Србија, 1920, 21.03.2024
Црква Василија Острошког на Бежанијској коси, Београд
Традиција се преносила са оца на сина, а поред вештине наслеђивала су се и имена, па у породици Станишић доминирају – Милан и Стеван. Након што јој се отац пензионисао, а брат настанио у Америци, Александра је преузела атеље у Сомбору и сада у атељеу ради пет жена:
„Свако има свој део посла. Нико не ради витраж од почетка до краја. Једна осликава стакло, ради нацрте, друга сече стакло, саставља витраже. Мој посао је организација свега, договарање посла, узимање димензија, процена…Много фактора утиче на то како ћемо урадити витраж. Најтежи је дизајн и идеја, јер на почетку мора све да се замисли – колико стакло треба да буде велико, да ли ће пуцати због свог облика, није свеједно да ли је природно или вештачко, којим фарбама треба осликати“.
Стакло се пече у пећима на високим температурама како би се спојило са бојама и слика се не може обрисати. Може се само кренути од почетка.

Сви витражи су моја деца

Поносна је на витраж на плафону фирме ДДОР у Бачкој Паланци дуг 50 и широк пет метара, али истиче да су сви витражи као њена деца:
„Јако волим кад нас позову да рестауришемо неки витраж, посебно неки који је израдио мој деда. Као да га сретнем опет на том истом месту. Попнем се скелом горе, видим потпис и знам да је он био ту. То је за мене емотиван тренутак. Видим на који начин су они то радили, како је витраж чврст или осликан посебним бојама. Изненадим се. Сигурна сам да је он радио са свешћу да то траје.“
Присећа се да је њен отац волео да путује и правио је изложбе у Сингапуру, Јапану:
„Био је немирног духа. Бавио се и коњима, спортовима. Производио вино. Брат је Америку осетио као своје плодно тле, а ја сам себе пронашла у Сомбору. Добро је кад је велика фамилија, онда свако унесе нешто ново. Мислим да није случајно што атеље и данас ради, та љубав се преноси“.
© Фото : Спутњику уступила Александра СтанишићЦрква у Сарајеву рађена прошле године по узору на уништену у рату
Црква у Сарајеву рађена прошле године по узору на уништену у рату - Sputnik Србија
1/10
Црква у Сарајеву рађена прошле године по узору на уништену у рату
© Фото : Спутњику уступила Александра СтанишићХотел Метропол
Хотел Метропол - Sputnik Србија
2/10
Хотел Метропол
© Фото : Спутњику уступила Александра СтанишићЗграда ДДОР у Бачкој Паланци, први већи пројекат који је Александра Станишић урадила, 1997.
Зграда ДДОР у Бачкој Паланци, први већи пројекат који је Александра Станишић урадила, 1997. - Sputnik Србија
3/10
Зграда ДДОР у Бачкој Паланци, први већи пројекат који је Александра Станишић урадила, 1997.
© Фото : Спутњику уступила Александра СтанишићПравославна црква у Сомбору
Православна црква у Сомбору - Sputnik Србија
4/10
Православна црква у Сомбору
© Фото : Спутњику уступила Александра СтанишићЦрква Вазнесења Господњег на Клиси у Новом Саду
Црква Вазнесења Господњег на Клиси у Новом Саду - Sputnik Србија
5/10
Црква Вазнесења Господњег на Клиси у Новом Саду
© Фото : Спутњику уступила Александра СтанишићСаборна црква у Сремским Карловцима-рестаурација, Атеље Станишић
Саборна црква у Сремским Карловцима-рестаурација, Атеље Станишић - Sputnik Србија
6/10
Саборна црква у Сремским Карловцима-рестаурација, Атеље Станишић
© Sputnik / Марија Јаковљевић

Традиција која се преноси са колена на колено дуже од века

Традиција која се преноси са колена на колено дуже од века - Sputnik Србија
7/10

Традиција која се преноси са колена на колено дуже од века

© Sputnik / Марија Јаковљевић

Атеље Станишић представљено на изложби у Музеју Југославије

Атеље Станишић представљено на изложби у Музеју Југославије - Sputnik Србија
8/10

Атеље Станишић представљено на изложби у Музеју Југославије

© Sputnik / Марија Јаковљевић

Најмлађи посетиоци Музеја Југославије заинтересовани за витраж

Најмлађи посетиоци Музеја Југославије заинтересовани за витраж - Sputnik Србија
9/10

Најмлађи посетиоци Музеја Југославије заинтересовани за витраж

© Sputnik / Марија Јаковљевић

Радионица посвећена изради витража у Музеју Југославије

Радионица посвећена изради витража у Музеју Југославије - Sputnik Србија
10/10

Радионица посвећена изради витража у Музеју Југославије

1/10
Црква у Сарајеву рађена прошле године по узору на уништену у рату
2/10
Хотел Метропол
3/10
Зграда ДДОР у Бачкој Паланци, први већи пројекат који је Александра Станишић урадила, 1997.
4/10
Православна црква у Сомбору
5/10
Црква Вазнесења Господњег на Клиси у Новом Саду
6/10
Саборна црква у Сремским Карловцима-рестаурација, Атеље Станишић
7/10

Традиција која се преноси са колена на колено дуже од века

8/10

Атеље Станишић представљено на изложби у Музеју Југославије

9/10

Најмлађи посетиоци Музеја Југославије заинтересовани за витраж

10/10

Радионица посвећена изради витража у Музеју Југославије

Од Саудијске Арабије до Русије

Витражи породице Станишић красе ентеријере и екстерије грађевина и у Ираку, Саудијској Арабије, али и Русији. Питамо Александру да ли је тачно да је њихов рад похвалио лично председник Руске Федерације Владимир Путин:
„Мислим да јесте. Мој брат је радио дело за вилу у Калињинграду, просторије које су биле више приватног типа. Упознао је архитекте који су радили у Русији и они су га повезали са тим пројектом. То је било 2010. и 2011. године. Био је занимљив дизајн. Мој брат је лично ишао да монтира“.
Украсио је Атеље Станишић и Председнички летњиковац Руске Федерације - Пионирски, хотел „Дагомис“ у Сочију, Конгресни центар Руске Федерације – Самара и вилу Подмосковље (Москва).
© Фото : Спутњику уступила Александра СтанишићПредседнички летњиковац Руске Федерације - Пионирски, БалтиК, Русија - 70м2
Председнички летњиковац Руске Федерације - Пионирски, БалтиК, Русија - 70м2  - Sputnik Србија, 1920, 21.03.2024
Председнички летњиковац Руске Федерације - Пионирски, БалтиК, Русија - 70м2
Никада нису одбили неки посао због километарске дистанце:
„Мој отац је имао визију да ми деца треба да учимо језике и пуно путујемо. Није било битно да ли је исток или запад, север или југ. Он је упознавао уметнике свуда по свету, много су утицали на њега. Ишао и у Ирак, мој брат у Саудијску Арабију. Да ли се ради мали или велики витраж није било битно. Никада се ниједан посао није одбио, увек смо нашли начин“.

Спасити витраж од изумирања

Александра примећује да су витражи данас много заступљенији у Немачкој, Француској, Ирској, Холандији него у Србији:
„Тамо свака кућа има витраж, макар на улазу, макар мали цветић. Код нас је то запостављено и заборављено. Мисли се да то мора бити нешто грандиозно, прескупо и да то припада црквама. Због тога моја ћерка Ена, која је завршила графички дизајн и мастер илустрације у Енглеској, доста ради са децом јер сматра да треба да се упознају са уметношћу витража и можда пожеле једног дана да их израђују, да некако спасимо тај витраж од изумирања“.
© Sputnik / Марија ЈаковљевићЕна Боровац, илустраторка и потомкиња породице Станишић
Ена Боровац, илустраторка и потомкиња породице Станишић  - Sputnik Србија, 1920, 21.03.2024
Ена Боровац, илустраторка и потомкиња породице Станишић
Атеље Станишић следи аманет свог зачетника, и даље се држи стандарда у изради које је поставио Милан Станишић, све се израђује ручно и немају конкуренцију у Србији:
„Сада радимо једну цркву у Хрватској. Требало би до Ускрса да завршимо. Лепи су мотиви и ликови. Врло је инспиративно, сваки делић стакла је осликан. Једва чекам да то монтирамо“.
Погледајте и:
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала