Шта се догодило када је некада давно Земљино магнетно поље ослабило – научници обарају старе теорије

CC0 / rawpixel.com/NASA / Планета Земља
Планета Земља - Sputnik Србија, 1920, 03.05.2024
Слабљење Земљиног магнетног поља пре 590 милиона година могло је да доведено пораста кисеоника и новог процвата живота, открива ново истраживање доводећи тако у питање конвенционална веровања.
Ново научно истраживање сугерише да је пре отприлике 590 милиона година Земљино магнетно поље доживело значајно слабљење, потенцијално излажући планету повећаном космичком зрачењу. Али, супротно претходним веровањима, то слабљење можда није значило катастрофу за живот на Земљи, већ је омогућило повољне услове за његово ширење.
„Земљино магнетно поље било је у врло необичном стању када су се макроскопске животиње из фауне Ediacaraдиверсификовале и напредовале“, примећује Вентао Хуанг, научникза Земљу саамеричког Универзитета у Рочестеру.
Студија из 2019. открила је да је Земљино магнетно поље достигло најпознатији ниво пре отприлике 565 милиона година током раздобља Едијакаране, што се поклапа с појавом вишећелијског живота.

Ослабљено магнетно поље трајало је најмање 26 милиона година

Док је конвенционално мишљење сугерисало да би ослабљено магнетно поље било штетно за живот у настајању због смањене заштите од соларних ветрова, неки су научници, попут Карле Сагане, још 1965. године предложили да атмосфера и океани могу да пруже довољну заштиту.
Хуанг и његови колеге су доказали истраживање које укључује магматско камење из Јужне Африке и Бразила старо неколико милијарди година, откривајући драстично смањење јачине Земљиног магнетног поља током времена. То истраживање је објављено у часопису „Communications Earth & Environment“.
Ослабљено магнетно поље Земље о којем је реч, познато као ултраниски временски просечни интензитет поља (УЛ-ТАФИ), трајало је најмање 26 милиона година, подударајући се са порастом атмосферских и океанских нивоа кисеоника пре око 575 до 565 милиона година.
„Нови подаци који потврђују и проширују УЛ-ТАФИ, јачају потенцијалну везу с Едиакаијском еволуцијом макроскопских животиња“, објашњавају аутори наведеног новог истраживања.

Како се повећао нивоа кисеоника?

Моделовање сугерише да је ослабљено магнетно поље могло да олакша бег водоникових јона из Земљине атмосфере у свемир, што је резултирало вишим нивоом кисеоника у животној средини, подржавајући тако диверсификацију живота током Едијакаријске ере, а не током познатије камбријске ере, која обично привлачи пажњу због својих еволуционих прекретница.
Док се Едијакаријска ера често повезује с примитивним, гњецавим организмима, недавна истраживања указују на присутност свих сложених екосистема током тог раздобља, доводећи у питање претходне представе.
Међутим, појава сложенијих облика живота захтевала је више нивоа кисеоника, што је на крају покренуло еволуциону путању током Едијакаријског раздобља. Живот је ухватио свој тренутак када је Земљино магнетсно поље избледело, чак иако је многима од тих створења било суђено да уђу у еволуциону слепу улицу, истичу на крају Хуанг и његов тим, пренео је „Сајенс алерт“.
Погледајте и: