- Sputnik Србија, 1920
ЕКОНОМИЈА
Спутњик Економија прати најновије вести, анализе и извештаје из Русије, региона и света.

ЕУ уводи Еуро 7 стандард за возила, у Србији дозвољен увоз аутомобила са Еуро 3

CC0 / Unsplash/Matt Boitor / Издувни гасови аутомобила
Издувни гасови аутомобила - Sputnik Србија, 1920, 03.06.2024
Пратите нас
Европска унија се припрема за увођење нових стандарда - Еуро 7 емисије издувних гасова, од новембра 2026. за све постојеће моделе и од новембра 2027. за све нове моделе, а у Србији је и даље дозвољен увоз аутомобила Еуро 3 стандарда, наводи Српска асоцијација увозника возила и делова.
Податак који је више него поразан је да је у Србији у прва четири месеца ове године продато укупно 43.290 половних аутомобила из увоза, а да је више од 65 одсто од овог броја возила старијих од 15 година, саопштила је Асоцијација.
И док се код нових купљених возила примећује позитиван тренд повећања броја електричних, хибридних и возила са бензинским моторима код половних увезених возила из ЕУ најзаступљенији су дизелаши старијих генерација (Евро 3, 4, 5). Како наводе из Асоцијације, податак је поражавајући јер продаја таквих дизелаша чини 63 одсто од свих увезених половних возила.
У Србији је, упркос најавама надлежних још прошле године, и очекивањима да ће се то десити почетком ове године и даље пролонгирана одлука о забрани увоза половних возила са Евро 3 и Евро 4 еко стадардима.
Асоцијација подсећа да су се возила са Евро 3 стандардима производила од 2000. до 2005. године, а са Евро 4 од 2005. до 2009. године. То значи да је у Србију и даље могуће увести и возила стара више од 24 године, тако да је Србија остала последње уточиште за европске загађиваче, упозорава Асоцијација.
Савет министара Европске уније и Парламент ЕУ су 24. априла дефинитивно усвојили ранији предлог Европске комисије о увођењу нових стандарда - Еуро 7 емисије издувних гасова, емисије штетних материја које емитују остале компоненте и делови возила (пнеуматици, кочионе плочице итд.) као и стандарда везаних за животни век (трајност) батерија електричних и “Плуг-ин” хибридних возила, које ће од новембра 2026. године морати да испуне сви постојећи модели путничких аутомобила и лаких комерцијалних возила (М1 И Н1 категорије), а од новембра 2027.године сви нови модели путничких аутомобила и лаких комерцијалних возила (М1 И Н1 категорије).
За аутобусе, тешка теретна возила и прикључна возила (М2, М3, Н2, Н3, О3, О4 категорија) правила ступају на снагу од маја 2028. године за постојеће моделе, односно од маја 2029. године за нове моделе.
Када су у питању емисије издувних гасова, за путничке аутомобиле (М1) и лака комерцијална возила (Н1), уважени су приговори већине европских произвођача, као и влада шест држава ЕУ, па су задржане граничне вредности из тренутно важећег Евро 6 стандарда: ЦО - 1000 мг/км (бензин); 500 мг/км (дизел), ТХЦ - 100 мг/км (бензин), НМХЦ - 68 мг/км (бензин), НОџ - 60 мг/км (бензин); 80 мг/км (дизел), ПМ - 4,5 мг/км (бензин, дизел).
Када су у питању емисије издувних гасова, за аутобусе и тешка теретна возила (М2, М3, Н2, Н3) ипак су додатно пооштрена правила па су постављење још ниже граничне вредности у односу на тренутно важећи Евро 6 стандард.
Када је у питању животни век односно трајност батерије, за путничке аутомобиле и лака комерцијална возила (100 одсто електрични и Плуг-ин хибриди) је прописано да у првих пет година старости или пређених 100.000 км батерија мора имати трајност мин. 82 одсто свог укупног животног века; између пет и осам година старости или пређених 100.000км - 160.000км батерија мора имати трајност мин. 72 одсто свог укупног животног века.
Такође, да би било које ново-произведено возило горе поменутих категорија добило типско одобрење за употребу, односно да би уопште могло да се региструје и користи унутар држава Европске Уније, произвођачи ће морати да испуне и строге критеријуме константног мониторинга, односно да у возило уграде ОБД уређај за детекцију неисправности система издувних гасова у смислу емитовања вредности штетних гасова изнад дозвољених граничних вредности; у возило уграде ОБФЦМ уређај за мерење стварне потрошње горива (или струје код електричних возила), у циљу одређивања степена њихове енергетске ефикасности, као и низ других система.
По први пут ће се ограничити загађење не само из издувног система возила већ ће морати да се смањи и емисија штетних честица, микро-честица које настају употребом пнеуматика и кочница. То ће се односити и на електричне аутомобиле.
Иако су аргументи које је уложила ауто-индустрија, а који су показивали да ће то бити огроман издатак само делимично уважени, суштински гледано су европски регулатори ако се посматра у целости додатно пооштрили критеријуме.
У Србији је у прва четири месеца 2024. године повећана продаја нових возила за више од 30 одсто у односу на исти период лане што свакако охрабрује. Продато је 9.713 путничких аутомобила што је за чак 2.265 више него у истом периоду прошле године када је продато 7.448 аутомобила.
Асоцијација наводи да је Влада Црне Горе донела одлуку да се забрани од 1. јула ове године увоз возила старијих од 15.година. То значи да неће моћи да се увезу возила са мањим еко стандардом од Евро 5. Босна и Херцеговина је такође забранила увоз половних возила од 1. јуна 2019.године са мотором Евро 4 стандарда.
Погледајте и:
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала