- Sputnik Србија, 1920, 26.08.2021
ДРУШТВО
Друштвене теме, занимљиве приче, репортаже, догађаји, фестивали и културна дешавања из Србије, и остатка света

Слава Београда: Пресечен славски колач, служена литургија у Храму Вазнесења на Спасовдан /фото/

© Tanjug / Vlada Republike Srbije/ Slobodan MiljevićОбележавање Спасовдана, славе града Београда
Обележавање Спасовдана, славе града Београда - Sputnik Србија, 1920, 13.06.2024
Пратите нас
Председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић, као домаћин и патријарх српски Порфирије су данас у Скупштини Града сечењем славског колача обележили градску славу Спасовдан, а том чину присуствовали су и председник Владе Србије Милош Вучевић и члан Привременог органа Града Београда Никола Никодијевић.
Шапић је поздравио све присутне госте и рекао да по други пут у овом здању у присуству патријарха српског Порфирија ломили славски колач и на тај начин обележава слава града Београда- Спасовдан.
„Желим да то постане део традиције. Изузетно ми је драго што и ове године у том правцу настављамо. Драго ми је што је ту пре свега и мој пријатељ, онда и председник српске владе господин Милош Вучић и то треба да буде још један показатељ да смо ми сви на истом задатку. Да смо ми сви једна страна, нас двојица смо разговарали да периоду испред нас покажемо како на различитим нивоима власти или како год то назвали треба да сарађујемо заједно, да имамо сталну комуникацију“, рекао је Шапић.
Он је додао да је важно да се покаже сарадња у свим сферама друштва и нивоима власти и да постоји једна синхронизована и јединствена политика.
„Политику која ће се борити за интерес српског народа. Желим да се захвалим и српској православној цркви. Прошли пут сам нешто више о томе говорио, постоје покушаји једног дела јавности да све оно што је традиционално представи као ретроградно, а ја мислим да је обрнуто. Да оно што је традиционално треба да нам помогне да идемо напред. Да будемо бољи, успешни и да идемо напред, уз нашу цркву и надам се да ће то неће мењати“, рекао је Шапић и пожелео срећан Спасовдан свима.
Патријарх српски Порфирије честитао је свима славу и истакао да је слава радост и појава оптимизма.
„Слава је такође ослањање на корене, али у исто време поглед и у будућност. Ми данас славимо Спасовдан и у самом догађају Спасовдана открива се и смисао славе, сваке славе уопште. Славимо аутентичног, правог, јединог Бога, али данас славимо и аутентичног и правог човека. Славимо јединство између Бога и човека, међутим славимо и јединство људског рода, јединство своје породице, свога града, свога народа. Зато није случајно да је Спасовдан изабран да буде слава престоног града Београда“, рекао је патријарх.
Он је додао да подсетник свима нама треба да буде порука овог празника.
„То је да свим силама и снагама чинимо све да будемо међусобно као једно, јер само онда када се препознајемо, без обзира на то што можемо имати различите погледе по одређеним питањима, можемо имати истинску и праву радост“, рекао је Порфирије.
Патријарх српски је додао да је данас ту и заједно са надбискупом Католичке цркве, господином Неметхом, али и са представницима исламске заједнице са којима на исти начин делимо бриге и проблеме, али изнад и пре свега радост.
Он је истакао да кроз јеванђеље знамо ко је Бог, али и какав треба да буде човек и шта је аутентично.
„Све различности могу да постоје, али ниједна уколико је супротна људској природи не сме да буде постављена као принцип и као закон. То је наше одређење, то славимо и зато данас јесмо радосни и зато смо данас пуни оптимизма. Хоћемо свим силама да будемо бољи од себе и као појединци, али и сви заједно као народ. Данас се молимо за мир, радост, разумевање и јединство у свом народу, али у истој мери и још више за међусобно прихватање, поштовање без обзира ком народу да припадамо и ком се Богу молимо. То значи Спасовдан, то је порука јеванђеља, то је порука Христова“, нагласио је патријарх.
Пријему поводом славе Града Београда Вазнесења Господњег- Спасовдана присуствовали су и министри у влади Србије - министри без портфеља Ивица Тончев, Татјана Мацура и Ненад Поповић, директор Канцеларије за јавну и културну дипломатију Арно Гујон, представници православне, католичке и исламске заједнице, амбасадори, припадници војске, одборници у Скупштини града Београда и друге званице.
Претходно је одржана света литургија у Храму Вазнесења коју је служио патријарх српски Порфирије са браћом архијерејима и митрополитом источноамеричким и њујоршким Николајем, након чега је у 14 часова у Старом двору одржан свечани пријем којем је између осталих присуствовао председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић, као домаћин славе Града Београда.
© Sputnik / Лола ЂорђевићЛитургија у храму Вазнесења Господњег у Београду.
Спасовдан - Свету архијерејску литургију служи патријарх Порфирије уз саслужење митрополита источноамеричког и њујоршког Николаја и заграничних архијереја, у храму Вазнесења Господњег у Београду. - Sputnik Србија, 1920, 13.06.2024
Литургија у храму Вазнесења Господњег у Београду.
Посетом Београду првојерарха Руске православне заграничне цркве, митрополита источноамеричког и њујоршког Николаја Београду сведочимо јединству са Руском православном црквом у тешким тренуцима, изјавио јереј Српске православне цркве (СПЦ) Стеван Јовановић.
"Митрополит Николај је данас са нама овде из посебног разлога. Пре мало више од 100 година када су Бољшевици протерали православне митрополите, свештенике из Русије, најзначајнији део њих је своје првобитно уточиште нашао код нас у Србији у Сремским Карловцима, тако да је та наша веза са Руском православном црквом нама и тада била значајна, као и данас", навео је јереј.Поводом градске славе у 19 часова биће одржана литија.
© Sputnik / Лола ЂорђевићСпасовдан - Свету архијерејску литургију служи патријарх Порфирије уз саслужење митрополита источноамеричког и њујоршког Николаја и заграничних архијереја, у храму Вазнесења Господњег у Београду.
Спасовданска литија ће, како је предвиђено програмом, кренути од Вазнесењске цркве у 19 часова улицом Краља Милана до Трга Славија, где ће патријарх Порфирије прочитати свето Јеванђеље и освештати престоничке улице.
Часни крст на литији носиће најбољи ученик Богословије Светог Саве у Београду Николај Станић из Дервенте.
Славска литија ће затим, предвођена кивотом са моштима Преподобног Јустина Ћелијског и чудотворном иконом Мајке Божје Знамење, преко Булевара ослобођења доћи до Спомен-храма Светог Саве, где ће после патријархове беседе бити служен акатист Преподобном Јустину Ћелијском, а светиње бити изложене верном народу на поклоњење и целивање.
Овом славом Београд чува спомен на дан 1403. године када га је деспот Стефан Лазаревић прогласио српском престоницом, а то је и слава манастира Високи Дечани, Бањалуке, Невесиња и Источног Новог Сарајева.
Синоћ је у храму Вазнесења Господњег приређен свечани дочек моштију Јустина Ћелијског и чудотворне иконе Пресвете Богородице Знамење, а затим је служено празнично бдење.