Нема више недодирљивих возача – црна кутија немилосрдна
© Sputnik / Александр Кряжев
/ Пратите нас
Аутомобили у Србији ће од 7. јула морати да имају омогућен приступ црној кутији у којој је уписано последњих пет секунди података пре удара – да ли је радила кочница, фарови, гас, да ли је возач окретао волан, као и брзина којом се кретао и успорење док је кочио, каже за Спутњик председник Комитета за безбедност саобраћаја Милиан Вујанић.
Како би се у будућности реконструирале несреће и анализирали сигурносни системи у аутомобилима, нова возила ће од 7. јула морати да имају црну кутију. Ускладиштени подаци из црне кутије могли би се користи против возача у случају сумње на изазивање несреће.
Вујанић, бивши професор Саобраћајног факултета додаје да се црна кутија уграђује још од 2010. године, али је Америка 2019. донела одлуку за неке аутомобиле да за њих мора бити омогућено читање података.
„Рецимо, купите 'мерцедес мајбах' за 250.000 евра, а ја онда узмем црну кутију из вашег аутомобила и онда вас на основу ваше црне кутије осудим на затвор зато што сте погрешили и учествовали у судару. И онда су сви произвођачи аутомобила 'скривали' црну кутију, односно нису давали могућност да се очита а иначе она ради и пише. Пошто је у Америци уведена обавеза да то мора бити омогућено, онда је та обавеза прослеђена и на Европу која ју је увела 2024. То не значи да возила раније произведена немају црну кутију нити да не може да се очита“.
Може ли се „наместити“ црна кутија
Црна кутија је сегмент који се односи на активирање ваздушног јастука, тако да ко год има ваздушни јастук (ер-бег) има и црну кутију, истиче Вујанић.
Председник Комитета за безбедност саобраћаја додаје да је немогуће очистити или наместити податке из црне кутије нити се она може физички уклонити из аутомобила јер је везана за ваздушни појас.
„А и кад бисте то урадили направили бисте преправку на возилу и не знам како би реаговао аутомобил или систем аутомобила ком извадите модул који управља ер-бегом. То би значило да неко свесно иде на то да ће направити неки прекршај, па онда ризикује свој живот јер му не ради ер-бег. Мала је вероватноћа да ће неко тако да се понаша.“
А чак и кад би неко хтео да извади модул који управља ваздушним јастуком, њему се не може лако прићи и морао би прилично да се демонтира аутомобил да би се дошло до тога, додаје Вујанић.
„Модул црне кутије није лако доступан ни предвиђен за то да се користи сем у сервисима. Он је умонтиран у делове, и то би било као кад бисте сад хтели да извадите главни кочиони цилиндар из аутомобила. Мислим можете, али бисте морали пола аутомобила да растурите да дођете до тога“, закључио је Вујанић.
Црна кутија, названа Event Data Recorder (ЕДР), електронски је уређај који бележи одређене податке у возилу пре, током и после несреће. У начелу, ускладиштене информације припадају возачу или власнику возила. Теоретски, међутим, ЕДР подаци могу се прегледати и током посете мајстору или током техничких прегледа.
Црна кутија у аутомобилима упоредива је са оном у авионима – трајно бележи податке попут положаја и брзине возила, и региструје активацију система за помоћ у вожњи, преноси Б92.
Погледајте и: